De același autor
Sănătatea și educația sunt temele mari, neliniștitoare ale ultimelor luni. Dincolo de bunăvoința de a schimba în bine situația în aceste două domenii sensibile, este clar că problema lor majoră este subfinanțarea. Orice reformă ai face, dacă nu sunt bani pentru salarii decente, atractive, pentru aparatură modernă și pentru alte investiții necesare, se va sfârși dezamăgitor.
Acum rămâne să ne întrebăm aşa, ca un popor serios, civilizat şi educat: ce vrem de la economie? Vrem prosperitate individuală, bunăstare deci, servicii medicale de secol XXI şi profesori dedicaţi, performanţi şi înţelepţi? Sau vrem să ţinem în viaţă, artificial, cu respiraţie gură la gură, nişte companii controlate de stat, care şi-au demonstrat ineficienţa, incapacitatea de a rezista în piaţă şi de a plăti salarii decente? Pentru a avea banii necesari sănătăţii, educaţiei şi, de ce nu, culturii, trebuie ca statul să-şi facă ordine în prăvălia de acţiuni.
Încercarea Cabinetului Cioloş de a relua chestiunea vânzării unor pachete de acţiuni, fie prin bursă, fie prin negocieri directe, are logică socială şi economică. În primul rând că nu vorbim de o „privatizare“ integrală a companiilor, de vreme ce statul, prin ministerele de resort, rămâne acţionar. Aici ar trebui spus că în modelul polonez toate acţiunile statului, indiferent de cota din acestea pe care o mai deţine, sunt gestionate direct de Ministerul Finanţelor, aşa, pentru eficienţă şi claritate. Desigur, politicienii noştri sunt neinteresaţi de perspectiva asta, deoarece atunci, statul, adică Finanţele, ar tăbărî pe manageri şi le-ar smulge, la timp, banii pentru impozite şi taxe şi, mai mult, ar pune presiune pe profit. S-ar deşira însă o imensă reţea de interese, fie pentru plasarea oamenilor apropiaţi în diverse poziţii în companii, fie pentru implantarea „căpuşelor“ în afacerile acestora. Orice impostor care stă pe vreun fotoliu de minimă decizie, la fel ca fiecare „căpuşă“ care suge preferenţial contracte aruncă afacerile companiilor în ghearele falimentului, mai devreme sau mai târziu.
Iată de ce intenţia Cabinetului Cioloş de a radiografia starea companiilor care se aflau, de ani buni, în diverse stadii de privatizare este un pas inteligent către rezolvarea situaţiei acestora. Indiferent ce putem reproşa afacerilor private, un lucru este evident: marile companii care au preluat afaceri ale statului au livrat la timp şi integral banii datoraţi bugetelor. Încasăm mai mult din TVA, de pildă, deoarece avem reţele serioase de supermaketuri, care nu rulează în folosul lor banii statului şi nu amână să-i vireze acestuia dările.
Intenţia actuală a guvernului de a dinamiza privatizarea unor companii nu are multe elemente de noutate, poate doar decizia luată în chestiunea acţiunilor la Rompetrol. Chiar şi acolo se cuvine să se taie odată nodul gordian încâlcit de un şuvoi, discutabil, de negocieri permisive care au ignorat interesele statului. Afacerile, investiţiile şi, de ce nu, viitorul companiei trenează de câţiva ani din cauza unor erori, acoperite de alte decizii bizare. De ce avea nevoie statul să bage banii săi într-un fond de investiţii controlat autoritar de o companie privată? Iată un exemplu de decizie bizară. Şi dacă un guvern a acceptat ideea, atunci de ce să nu considerăm că listarea la bursă a unor pachete minoritare de acţiuni ale companiilor mari este o soluţie salvatoare pentru acestea.
Observăm că un grup de companii importante îşi vor majora, de fapt, capitalul prin listarea la Bursa de Valori. Este vorba de CE Oltenia, care scoate un pachet de 15,29% de acţiuni, Hidroelectrica - 15%, Aeroporturi București și Porturi Maritime Constanța, unde limita maximă este 25%. În aceste companii strategice statul rămâne acţionar majoritar, dar a găsit o soluţie pentru a le capitaliza, sporindu-le şi valoarea de piaţă.
Desigur, e greu de anticipat ce evoluţie va avea CE Oltenia, care acum nu s-ar califica pentru vreo listare la Bursă, dar se poate bănui că, până la intrarea efectivă în piaţa de capital, compania îşi va rezolva problemele. Dar decizia de a injecta bani în companie, plus apariţia în viaţa acesteia a unor cerinţe de transparenţă mari şi a unor modele de management contemporan, este vitală pentru afaceri.
În paralel, politicienii s-au prins că miza acestora alegeri este starea economiei, de care depind toate celelalte măsuri care pot fi luate în sănătate, educaţie şi cultură. În fine, cultura nu este o prioritate pe agenda politicienilor noştri, deşi identitatea naţională este o noţiune şlefuită şi impusă prin acte de cultură.
Oricine va lua frâiele guvernării în 2017 va avea în faţă o radiografie rece, lucidă şi eficientă a soluţiilor de susţinere a bugetului şi a afacerilor companiilor statului. Reforma acestora e o chestiune amânată, deja aprobată de parlament, deoarece în toate documentele semnate cu FMI soarta companiilor statului era un punct vulnerabil, dar prezent în analiză.
Aşa încât intenţia Cabinetului Cioloş de a articula un calendar şi o strategie de privatizare a unui grup de 30 de companii e un gest eficient şi responsabil. Afacerile nu stagnează în aşteptarea deciziilor unui consiliu de directori cu interese divergente, au nevoie de bani, de capital, de piaţă de desfacere şi de logică economică. Afacerile se sting însă fără bani, viziune şi management performant. Iar dacă afacerile nu virează bani la buget, adio bunăstare, sănătate, educaţie şi cultură de nivel european.