De același autor
Reactivarea în plan politic partizan a funcției prezidențiale a reanimat spectrul suspendării. Rar am avut o perioadă preelectorală mai plină de evenimente, iar unul dintre ele este această confruntare între, pe de o parte, șeful statului, care va urma să nominalizeze un posibil prim-ministru, și, de cealaltă parte, președintele partidului ultrafavorit să câștige o majoritate relativă în urma parlamentarelor din decembrie. Vorbim despre o adevărată confruntare, pentru că termenii sunt radicali: președintele anunță implicit că nu-l va nominaliza pe Dragnea, de vreme ce nu va nominaliza un condamnat penal, iar acesta vorbește despre faptul că președintele iese din cadrul constituțional, spunând că repetă modelul Băsescu și sugerând că și Iohannis riscă să fie suspendat, eventual demis.
Meciul Iohannis-Dragnea îi întărește pe fiecare dintre actori în zona lui politică. În trecut, ambii au fost acuzați de lipsă de combativitate, acum cei doi reușesc o intrare în campania electorală de pe poziții de dominare clară la nivelul PNL, respectiv al PSD. Dar interesul comun se oprește aici, pentru că, pe fond, credibilitatea fiecăruia în ochii celor din zona sa depinde de măsura în care este decisiv în formarea majorității parlamentare și a Guvernului României pentru un mandat care e teoretic de patru ani.
Dar ceea ce este, la prima vedere, un duel personalizat Iohannis-Dragnea este, în fond, vârful unui aisberg specific conflictului instituțional, caracteristic sistemului nostru semiprezidențial, între puterea prezidențială și cea parlamentară. Un conflict care izbucnește atunci când apare o majoritate parlamentară antiprezidențială. În cazul semiprezidențialismului francez, coabitările s-au dovedit relativ funcționale, chiar dacă nu de dorit. În cazul românesc, coabitările au dus sistematic la declanșarea procedurii de demitere a șefului statului, în condițiile și cu rezultatele pe care le știm. Faptul că PSD este ultrafavorit deschide perspectiva unei coabitări, iar activismul prezidențial ne anunță o coabitare conflictuală, deci și posibilitatea repetării secvenței suspendare-referendum de demitere.
Profesorul de drept constituțional Ioan Stanomir observa recent că „Suspendarea a încetat, odată cu precedentele din 2007 şi 2012, să mai fie un act excepțional“. Iar în condițiile legii actuale a referendumului, cu un prag de validare scăzut la 30% din corpul electoral, riscul demiterii devine mai palpabil. Înseamnă asta că șantajul lui Dragnea poate funcționa?
Răspunsul este pozitiv, dacă avem în vedere scenariul în care PSD plus ALDE pot forma majoritatea fără aliați. Dar spectrul suspendării ar fi marginal față de realitatea unei delegitimări a președintelui din cauza înfrângerii politice prin PNL, delegitimare și înfrângere comparabile cu cele de după parlamentarele din 2012, atunci când îi era politic imposibil președintelui în funcție să refuze propunerea USL. Precedentul Băsescu este semnificativ, mai ales pentru că „președintele-jucător“ a contribuit decisiv la formarea a trei majorități parlamentare, toate fiind în decembrie, adică postelectorale: 2004, 2008, 2009. Toate trei au fost construcții fragile care s-au prăbușit mai devreme sau mai târziu, două astfel de prăbușiri au dus la suspendările din 2007 și 2012, iar una s-a încheiat cu prima moțiune de cenzură aprobată, cea împotriva Guvernului Boc 1.
Lecția trecutului recent ne spune că președintele devine decisiv, dacă dispune atât de o relegitimare electorală, cât și de o situație în care fie nu există o majoritate parlamentară clar constituită, fie aceasta este foarte fragilă. În actualul context, prima condiție se poate realiza numai în cazul în care Iohannis va putea să adune ca voturi implicite în favoarea sa atât pe cele ale PNL, cât și pe cele ale USR. A doua condiție este ca PSD și ALDE să aibă nevoie de aliați. În această situație, care, conform majorității sondajelor actuale, definește cel mai probabil scenariu, spectrul suspendării este în același timp potențial important și puțin plauzibil. Important, pentru că numai așa PSD poate fi sigur că se impune în fața președintelui. Puțin plauzibil, pentru că este suficient să ne închipuim cum ar arăta, intern și internațional, un prim-ministru numit în urma unei repetări a scenariului din 2012. În plus, acel prim-ministru ar trebui să fie numit de un președinte interimar, să zicem de Tăriceanu, iar referendumul de demitere ar fi primul gest al noului guvern, gest care ar avea destule șanse să fie un eșec.
Putem deci spune că instituția demiterii președintelui, deși banalizată constituțional, este politic prea costisitoare în actualul context de fragilitate instituțională din România. Este deci de așteptat ca actorii politici să evite acest scenariu-limită. Alternativa ar fi în primul rând o coaliție proprezidențială în jurul PNL. Faptul că această coaliție ar fi inevitabil fragilă ar merita să fie analizat în altă parte. Dar numai dacă această variantă este matematic imposibilă se va impune ideea vehiculată mai de mult a marii coaliții PSD-PNL, varianta de care nu se mai vorbește pentru că i-ar demobiliza atât pe actorii politici, cât și pe alegători. În schimb, spectrul suspendării este unul care poate fi mobilizator, ceea ce îl și face politic util și utilizat.
Vestea bună este că în primul rând cei care merg la vot sunt cei care vor determina care dintre scenariile de mai sus se va materializa. Alegerile, totuși, contează.