Pe aceeași temă
Putin, luptătorul contra „Occidentului decadent“
Alexandru Lazescu |
Ideea prăbușirii inerente a Rusiei este una fantezistă, care judecă situația de acolo prin prisma unor elemente relevante doar pentru democrațiile liberale.
Realitățile de pe actuala hartă geopolitică a lumii îi fac pe mulți să facă trimitere la un celebru schimb de replici din campania prezidențială americană din 2012, dintre Barack Obama și Mitt Romney. Atunci, președintele în funcție a luat în derâdere opinia lui Romney care vedea în Rusia principala provocare geopolitică pentru America. În opinia lui Barack Obama, pentru care Rusia nu era nimic altceva decât o putere regională în declin, afirmația acestuia era doar o reminiscență a perioadei Războiului Rece, fără acoperire în realitate. Or, iată că astăzi nimeni nu mai ia în râs analiza de atunci a lui Mitt Romney. Din contra.
Și, cu toate acestea, dacă citești comentariile pro-Trump ale suporterilor acestuia, inclusiv ale românilor care trăiesc în America, această idee nu s-a evaporat cu totul. O parte dintre ei consideră puțin sau chiar deloc relevante simpatia lui Donald Trump pentru Vladimir Putin și refuzul acestuia de a condamna, de pildă, bombardamentele din Alep sau atacurile cibernetice asupra bazei de date a Partidului Democrat, de care Moscova se face responsabilă. Unul dintre motive fiind, în mod ironic, același invocat chiar de către Barack Obama, pe care ei îl detestă profund: Rusia este o putere în declin. Unii avansează chiar și termene: Rusia „e terminată în cinci ani“.
Epoca Trump |
---|
„Rușii cred că, într-o măsură încă și mai mare decât perioada în care Barack Obama s-a aflat la Casa Albă, o președinție Donald Trump le-ar oferi încă patru ani în care vor putea să erodeze influența globală a Statelor Unite ale Americii și să destructureze Uniunea Europeană.“ (American Interest) |
Problema e că antipatia enormă față de Hillary Clinton, văzută drept o continuatoare a liniei politice Obama, îi face pe cei în cauză să confunde dorințele cu realitatea. Rusia câștigă teren pe toate fronturile. Își consolidează poziția în Orientul Mijlociu, prin prezența și acțiunile militare din Siria. Își repoziționează o parte a arsenalului militar în zone din imediata vecinătate a unor state NATO, precum Polonia și țările baltice. Apoi, Moscova și-a extins considerabil colaborarea militară cu China, împreună cu care a organizat recent manevre navale în Marea Chinei de Sud, după ce anul trecut au avut loc unele similare chiar în Mediterană.
Dar, dincolo de asta, poate cea mai importantă este dimensiunea simbolică, sfidarea pe față a Occidentului, în special a Statelor Unite, cu un impact global imediat și concret. Aflat la Beijing, președintele filipinez Duterte, după ce a anunțat cu pompă „despărțitea de America“ („Goodbye America, hello China!“), a plusat, spunând: „Și poate voi merge de asemenea în Rusia să discut cu Putin și să-i spun că acum suntem trei împotriva lumii: China, Filipine și Rusia“. Trebuie spus că Filipine erau considerate până la Duterte unul dintre cei mai importanți aliați din Asia ai Washingtonului, americanii având o prezență militară semnificativă în țară. Apoi, iată, avem o altă știre doar aparent minoră: Burundi a decis să nu mai recunoască Tribunalul Penal Internațional și se așteaptă ca și alte state din Africa să facă același lucru. Toate aceste lucruri păreau de neconceput până de curând, într-o lume în care influența occidentală era una majoră, și e un semnal că sfidarea lui Putin are și o dimensiune ideologică importantă, punând în discuție principiile și valorile care stau la baza democrației liberale.
Pericolul rusesc |
---|
„În cea mai mare parte a mandatului său, Obama a considerat că, din moment ce Rusia este în declin, nu trebuie să-i acorde prea multă atenție. Însă o țară slabă și imprevizibilă dotată cu arme nucleare este periculoasă, chiar mai mult decât a fost în trecut Uniunea Sovietică.“ (The Economist) |
După cum remarca Wall Street Journal, aceasta din urmă are acum o competiție redutabilă în plan ideologic. Al cărei purtător de stindard este Vladimir Putin, care, din convingere sau din interes, este văzut drept „un campion al salvgardării valorilor naționale și a celor creștine, un scut împotriva liberalismului decadent, mai preocupat de chestiunea toaletelor pentru transsexuali decât de pierderea identității datorită migrației sau de protejarea intereselor sale vitale“. Iar ca dovadă că ne aflăm într-un punct de cotitură, acest tip de discuție a devenit tot mai frecventă. Pe 19 octombrie, fostul secretar general NATO Javier Solana și Strobe Talbott, fost secretar de stat adjunct al Statelor Unite, publicau în The New York Times un articol cu titlul semnificativ Declinul Occidentului și cum poate fi oprit.
Numai că, dacă diagnosticul este corect, o bună parte dintre soluțiile sugerate merg exact pe linia celor care ne-au dus la situația actuală și care relevă faptul că în confruntarea cu Rusia, de exemplu, problema Occidentului nu e lipsa resurselor, ci paralizia politică, cacofonia introdusă de numeroasele agende contradictorii, parte politice, parte din societatea civilă, care afectează letal capacitatea acestuia de a contracara agresiunea Moscovei în plan militar, politic, mediatic. Cât despre ideea prăbușirii inerente și apropiate a Rusiei, aceasta este una fantezistă, care judecă situația de acolo prin prisma unor elemente relevante doar pentru democrațiile liberale. Regimurile dictatoriale sau autoritare, Coreea de Nord este un caz extrem, reușesc să se mențină la putere, prin represiune, chiar și atunci când se confruntă cu crize economice profunde.
Ofensiva siriană a Moscovei
Octavian Manea |
Disoluția Siriei a creat una dintre cele mai grave crize umanitare din istorie: peste 500.000 de morți și 11 milioane de refugiați. Atât Rusia prin acțiunile sale, cât și Statele Unite, prin inacțiune, au avut fiecare rolul său.
Prin implicarea în războiul civil din Siria, Rusia a funcționat ca o umbrelă aeriană pentru forțele terestre ale regimului Assad. Mai mult, avioanele rusești s-au implicat masiv în susținerea asediului terestru și aerian desfășurat împotriva fiefului opoziției, Alep, încercuit astăzi de forțele Damascului. Se estimează că peste 250.000 de oameni rămân în partea de est a orașului, controlată de rebelii anti-Assad, reunind atât jihadiștii din Nusra, cât și forțele moderate sprijinite de Statele Unite din Armata Liberă Siriană. De fapt, prezența Rusiei în Siria vizează nu doar menținerea bazelor militare din Tartus și Latakia, dar și consolidarea regimului Assad, prin eliminarea oricărei potențiale alternative. Pe acest fond, concentrarea bombardamentelor preponderent și fără discriminare pe epicentrul opoziției (Alep), care astăzi tinde să semene tot mai mult cu un Groznîi pe steroizi, și doar marginal pe zonele aflate sub controlul Statului Islamic. Desigur, în logica Moscovei, oricine este împotriva regimului este „terorist“. Este contextul în care Vestul, în special Franța, au acuzat Rusia de săvârșirea de crime de război. Căderea Alepului ar reprezenta o victorie importantă pentru Assad și probabil că de aici și graba Moscovei de a pune viitoarea administrație de la Casa Albă în fața unor realități teritoriale favorabile Damascului.
Nu poate fi ignorată nici unda de șoc colaterală care pune presiune adițională pe Europa - criza refugiaților, alimentată prin escaladarea bombardamentelor lipsite de discriminare practicate simultan de Moscova și de aviația lui Assad. „Creșterea numărului refugiaților în Europa va spori popularitatea partidelor de extremă dreapta pro-ruse. Este ca și cum ne-am afla în fața unui perpetuum mobile. Rusia presează la un capăt pentru a profita din întregul proces“, spune Andreas Umland, un analist german din Kiev. Este ceea ce fostul comandant NATO pe Europa, generalul Breedlove, numea transformarea refugiaților în armă (weaponization of refugees).
Și totuși, ce-i de făcut? În dezbaterile cu Trump, Hillary Clinton a reluat ideea implementării unei zone de interdicție aeriană, dar și a unor zone sigure în interiorul Siriei în apropierea granițelor Iordaniei și Turciei. Acestea „nu ar ajuta doar la protejarea civililor prevenind fluxurile constante de refugiați, dar ar reprezenta și pârghii de presiune asupra guvernului sirian și asupra rușilor, pentru a-i determina să poarte negocieri serioase pentru identificarea unor soluții care să pună capăt conflictului“, a spus Clinton în dezbatere. Pe de altă parte, însă, capacitatea Statelor Unite de a impune o „no fly zone“ este tot mai mult pusă sub semnul întrebării pe fondul desfășurării sistemelor anti-acces și de excludere regională rusești (precum platformele S-400) pentru a proteja regimul Assad. Până astăzi, Administrația Obama a respins constant astfel de propuneri, pe motiv că nu ar schimba fundamental realitatea din teren, dar ar obliga America să-și asume costuri și riscuri pe care nu este pregătită să le plătească. Spre exemplu, activarea unei carantine aeriene presupune eliminarea sistemelor defensive ale lui Assad. Or, introducerea variabilei rusești a asigurat faptul că regimul și armele sale devin intangibile.
Maniera în care Moscova abordează criza siriană ilustrează atât filosofia sa de acțiune în plan geopolitic, cât și diferențele majore în raport cu viziunea occidentală. Rusia e conștientă că bombardamentul barbar din Alep are consecințe de imagine serioase. Pe moment, a avut darul de a bloca încercările unor țări din UE, Italia și Grecia sunt două exemple, de a milita pentru reducerea sau chiar eliminarea sancțiunilor la adresa sa. Însă probabil că la Kremlin au prevalat câștigurile potențiale: prezervarea la putere a regimului Assad, consolidarea prezenței sale militare în regiune, semnalul transmis celorlalți actori din regiune, Egiptul, Iordania, țările din Golf, că, spre deosebire de America, pe Rusia aliații săi pot conta până la capăt, indiferent de situație. Pentru că, la urma urmei, la fel ca în trecut, europenii vor uita de Alep în doi-trei ani.
Bătălia memoriei istorice
Armand Gosu |
Politica externă a Rusiei s-a definit și ca o alternativă la linia de politică externă occidentală.
După destrămarea în 1989 a blocului estic-socialist și colapsul Uniunii Sovietice în 1991, Rusia s-a văzut redusă la frontiera vestică din vremea lui Ivan cel Groaznic. Rezultatele a mai bine de patru secole de politică externă, războaie costisitoare și păci îndelung negociate au fost anulate, imperiul rus, ultimul imperiu colonial, de tip teritorial, dispărând la sfârșitul secolului XX. Spre deosebire de Austro-Ungaria și Imperiul Otoman, al căror sfârșit tragic a fost consemnat după primul război mondial, Rusia prin implantul bolșevic și-a prelungit viața cu peste 70 de ani.
Primii ani de după destrămarea Uniunii Sovietice au fost marcați de tentative, multe eșuate, de a construi o bază bilaterală sănătoasă în relațiile fostelor republici sovietice - Estonia, Letonia, Lituania, Belarus, Ucraina, Republica Moldova - cu Rusia. Cu siguranță că procesul ar fi fost ușurat dacă vecinii vestici ai acestor foste republice sovietice - Polonia, România, Ungaria, Cehoslovacia, Bulgaria - ar fi parcurs mai devreme acest exercițiu de reconstrucție a unei relații sănătoase și ar fi oferit un model valid, de urmat.
Astfel, în 1992, în Europa Centrală și de Est, două categorii de state, prima compusă din fostele membre ale lagărului socialist, CAER și Tratatul de la Varșovia, a doua din fostele republici sovietice ce abia și-au câștigat independența, odată cu colapsul URSS, au început să tatoneze noile paradigme de raporturi bilaterale cu Moscova. Cum unii și-au obținut dreptul de a decide în ce club vor să fie, euro-altantic sau estic, anulând aranjamentele postbelice, iar alții au obținut independența și nu se știe dacă și dreptul de a ieși din zona de influență a Rusiei, cu toții și-au construit noua identitate strategică în opoziție cu Rusia.
Cele mai la îndemână argumente pentru politicienii apăruți după 1990 în aceste țări au fost cele de ordin istoric. Anii ’90 au consemnat o competiție pentru construirea noilor paradigme de istorie națională, în locul lăsat liber de materialismul dialectic și istoric și de propaganda fratelui mare și bun, poporul sovietic. În reconstruirea identității naționale a statelor de la Baltica la mările Neagră și Adriatica, istoria a jucat un rol determinant. Pentru Ungaria, momentul fondator devine Revoluția din 1956, pentru Cehoslovacia (mai mult pentru cehi decât pentru slovaci, însă), Primăvara de la Praga - 1968, iar pentru polonezii mari iubitori de istorie, Pactul Molotov-Ribbentrop, Insurecția de la Varșovia (august - septembrie 1944), Papa Ioan Paul al II-lea, Solidaritatea etc.
Vladimir Putin în timpul discursului despre anexarea Crimeei în 2014.
La negocierea noilor tratate politice ale Rusiei cu foștii sateliți, diplomațiile poloneză, maghiară, cehă au fost copleșite de presiunile politicienilor și opiniei publice din țările respective pentru ca în tratate să se condamne intervențiile sovietice din 1956, din 1968 și alte episoade de istorie recentă, pe care Budapesta, Praga, Varșovia etc. se considerau îndreptățite să le menționeze măcar în preambulul documentului, ca un fel de compensație morală pentru suferințele îndurate în regimul comunist impus de Stalin și URSS, în lipsa unei compensații materiale. Semnarea unor astfel de tratate politice în cursul unor vizite oficiale era adesea însoțită de gesturi de bunăvoință din partea Rusiei, președintele Elțîn aducând cu sine sute de mii sau chiar milioane de copii după documente sovietice, din arhivele Moscovei, care să lumineze evenimentul respectiv. Țările Grupului de la Vișegrad, spre sfârșitul ultimului deceniu al secolului trecut, au depășit această etapă de recuperare a memoriei istorice și au început să construiască un fundament nou, solid, pentru o relație bilaterală cu Rusia, cooperarea economică și culturală fiind privilegiate.
La începutul anilor 2000, după consumarea unui nou val de extindere a NATO, pe fondul războiului global cu terorismul, o nouă generație de politicieni în fostele republici sovietice, din rațiuni de politică internă cel mai adesea, pune sub semnul întrebării axiomele cunoscute ale istoriei recente, iritând Kremlinul.
Răspunsul Moscovei nu s-a lăsat așteptat. Cauza imediată care l-a generat a fost campania președintelui portocaliu al Ucrainei, Iușcenko, de a încuraja rescrierea istoriei Holodomorului, marea foamete din timpul cooperativizării, căreia i-au căzut victimă milioane de țărani ucraineni, prezentată acum ca un genocid inițiat de Moscova. Cert este că la mijlocul primului deceniu al acestui mileniu, istoria recentă devine oficial câmp de bătălie între Moscova, pe de o parte, fostele republici sovietice și foștii sateliți din lagărul socialist, pe de altă parte. Se lucrează cu emoții, se prezintă tragedii umane, se fac filme documentare care produc lacrimi.
Ceea ce până mai ieri părea un adevăr imuabil este pus sub semnul întrebării. Uniunea Sovietică este agresor sau victimă? A salvat și eliberat sau a ocupat și jefuit? Trebuie lăudată și recompensată Rusia, succesoarea URSS, sau criticată și pusă să plătească daune? Într-un fel se citește de la Moscova istoria recentă și în alt fel, adesea opus, de la Varșovia, Riga, Vilnius sau Kiev. Sau de la Budapesta, unde tocmai în aceste zile se comemorează 60 de ani de la Revoluție. În acest ultim caz, cu doar câteva zile în urmă, un controversat comentator rus, apropiat de Kremlin, explica la televiziunea de stat din Rusia că revoluția maghiară de la 1956 a fost prima „revoluție colorată“, organizată de serviciile secrete occidentale împotriva Moscovei. Ultima este, desigur, Euro-Maidanul de la Kiev.
Însă, abia după revenirea lui Putin la Kremlin, în 2012, istoria a devenit arma principală la care Kremlinul face apel. Astfel, discursul lui Putin de la anexarea Crimeei (18 martie 2014) abundă de informație istorică, interpretată într-o cheie naționalistă. Discursurile ministrului rus de Externe, Lavrov, încep și se termină mai întotdeauna cu detalii din cărțile de istorie, comparații, rememorări de figuri istorice din Pantheonul național rusesc. La fel și discursurile ministrului Apărării, Șoigu.
Pe lângă caracterul global, politica externă a Rusiei s-a definit și ca o alternativă la linia de politică externă occidentală. Dacă în secolele XVIII-XX argumentele pentru o poziție sau alta erau căutate în geografie sau ideologie, astăzi Kremlinul explică abordarea Rusiei pe diferite dosare de politică internațională prin paradigma istoriografiei sovietice, mai ales a celei din epocile Stalin și Brejnev.
Acestea sunt „marile adevăruri“ învățate de elevul Putin și de membrii anturajului său de astăzi, în școala generală sau la facultate, sau, și mai probabil, preluate din filmele istorice sovietice care au setat mințile multor generații. Pentru Putin, în relația cu țările Europei Centrale și de Est, argumentele istorice au devenit elemente fundamentale. Cel mai adesea ele stârnesc valuri de emoție în capitalele respective, unde respectivele momente istorice sunt interpretate exact pe dos. Departe de a fi doar un pretext, argumentul istoric - în paradigma istoriografiei staliniste sau brejneviene - setează agenda de politică externă a Rusiei, adesea spre uluirea diplomaților și experților occidentali, care nu mai pricep mare lucru.