De același autor
Ciclul electoral început în mod dramatic în 2012 se încheie în aceste săptămâni. Nu a mai rămas însă nimeni să asume bilanțul acestei perioade, căci atât USL, care câștigase o majoritate absolută, cât și PDL, care candidase sub sigla ARD, nu mai există. A dispărut până și partidul antisistem de atunci, PPDD, ale cărui 14% au fost singura surpriză a acelor alegeri. Nu putem ști dacă protagoniștii competiției politice din acest an vor avea o soartă similară, dar este clar că niciunul nu pare nici stăpân pe situație, nici cu lideri remarcabili, identitate clară sau cu un viitor predictibil. Și chiar dacă marii rivali, PSD și PNL, împart puterea locală și au o aroganță specifică duopoliștilor ce se cred veșnici, credibilitatea acestora în ochii electoratului este redusă, dominația lor fiind una foarte fragilă, deci expusă la riscuri. Iar întâlnirea cu electoratul este un astfel de risc. Și din cele două partide nereformate și nereformabile cel mai expus este PNL, pentru că electoratul non-PSD, în principiu, este mai exigent, ceea ce se poate vedea mai ales atunci când apare o alternativă.
Ciclul politic 2012-2016 a fost marcat de multiplicarea anchetelor anticorupție, totuși decredibilizarea Guvernului Ponta, în diversele sale formule politice, și a PSD au fost limitate de existența unei constante creșteri economice, a creșterii salariilor și pensiilor, a scăderii TVA etc. La nivelul populației nu s-a simțit lipsa de reforme structurale, ci numai ieșirea din politicile de austeritate ale anilor 2009-2011. Guvernul Ponta și Guvernul Cioloș au beneficiat de o situație socio-economică internă și internațională excepțională, care probabil nu se va repeta pe perioada ciclului electoral următor. Mai grav, în acești patru ani s-a intrat încet, dar sigur într-un ciclu care amintește de supraîncălzirea economică din 2007-2008, cu creșteri de venituri independente de productivitate, cu o creștere nesustenabilă a consumului, mai ales a importurilor. E suficient să citim semnalele de alarmă ale Consiliului Fiscal și cele care vin din direcția Băncii Naționale pentru a înțelege că ciclul populist trebuie să se încheie măcar pe 11 decembrie.
Cei aproape trei ani până la alegerile din 2019, europarlamentare, apoi prezidențiale, sunt un răgaz rar care poate fi utilizat pentru a promova politici reformiste, implicit pentru a evita un nou ciclu al austerității. Pare azi utopic să le cerem competitorilor să vină cu un discurs despre necesitatea plătirii azi a unor costuri, pentru că mâine ele vor fi infinit mai mari. Riscul este însă ca noua majoritate, indiferent de culoarea sa politică, să nu fie legitimată în sensul reformist.
Deocamdată, discursul public este dominat de temele centralist-etatiste și de elemente ale naționalismului economic. Faptul că PSD este promotor al naționalismului și al etatismului nu ne miră, grav este că și PNL, nu la nivelul programelor invocate, ci la cel al discursului dominant al aleșilor săi, nu este nici el departe de această poziție. Asta ne arată și desele momente când votează alături de PSD.
Atitudinea parlamentarilor PNL este deocamdată într-un flagrant contrast cu decizia politică de a-l susține pe Dacian Cioloș pentru un nou mandat de premier. Nu numai că discursul acestuia este diferit, dar și realitatea guvernării îl împinge să ia decizii contrare voturilor date de PNL. O astfel de contradicție nu este sustenabilă în perioada electorală. Deocamdată, PNL îl pune rapid pe afișe pe Cioloș, deși acesta declară că a cerut PNL și USR să nu-i folosească imaginea, dar nu compatibilizează discursul său electoral cu cel al premierului.
Vrea PNL să utilizeze numai imaginea lui Dacian Cioloș și-l va abandona după alegeri? Întrebarea este legitimă, pentru că avem deja precedentul Stolojan, care era propunerea PDL în 2008 și până la urmă prim-ministru a fost președintele partidului, Emil Boc. Dar mai ales avem precedentul Predoiu, care era într-un tandem simbolic cu Iohannis în 2014, dar nu a primit nominalizarea promisă nici după căderea lui Ponta, nici acum.
Deocamdată, partidul care are un discurs nu numai compatibil, dar care aproape se confundă cu cel al premierului Cioloș este nou-apăruta Uniune Salvați România. PNL tratează cu condescendență micul său aliat indirect. Poate chiar i-a repartizat acestuia o parte a electoratului, cei mai radicali anticorupție, adică cei care nici n-ar vota, dacă nu ar exista un partid nou, cu oameni noi, deci imaculați. Dar din această eroare de calcul poate veni marea surpriză a acestor alegeri.
PNL crede că-l poate confisca pe Cioloș și utilizează resurse importante pentru asta. Afișele PNL care au umplut Bucureștiul ne propun o „guvernare cinstită și competentă“. Este văzut PNL ca partidul cinstei și competenței? De fapt, aceste atribute sunt revendicate de USR cu un cert potențial de succes. Dar și mai frapantă este chiar poza lui Dacian Cioloș, care amintește până la suprapunere cu cele folosite de Nicușor Dan, inclusiv în acest an, în campania pentru Primăria Capitalei.
Atunci când USR și-a ales drept slogan de campanie „Dacian Cioloș, în sfârșit ai cu cine!“ a arătat că înțelege cadoul inconștient pe care i-l face PNL. Oricum exista o parte a electoratului PNL care, ca la București, s-ar fi îndreptat către partidul nou și curat. Strategia liberalilor va accentua acest transfer de voturi. Asta va face ca diferența între un PSD scăpat în câștigător și PNL să fie chiar mai mare decât la locale. Pe de altă parte, situarea USR în tabăra anti-PSD face ca, per total, dinamica electorală să limiteze șansele PSD-ALDE de a alcătui singuri o majoritate. Orice altă construcție va crește influența președintelui, care nu numai că îl va numi pe premier, dar poate conta și pe două dintre cele trei partide care se vor afla pe podium.
În acest context, aproape totul va depinde de credibilitatea președintelui Iohannis la sfârșitul acestei campanii, ce se anunță nemiloasă pentru absolut toți participanții la lupta politică.