De același autor
Fostul președinte Traian Băsescu a proclamat duminică viitorul „proiect de țară“ al României: Unirea cu Moldova. În opinia sa, unirea se va realiza în următorii cinci sau șase ani, în momentul în care „cetățenii din stânga Prutului vor fi convinși în proporție de peste 50% că vor acest lucru“. Tot, duminică, liderul PSD, Liviu Dragnea, și-a declarat susținerea „cu toată tăria“ pentru Maia Sandu la alegerile prezidențiale și, desigur, pentru „parcursul european“ al Moldovei. Ambele declarații sunt, în cel mai bun caz, ipocrite. Susținerea lui Dragnea pentru Maia Sandu și „parcursul european“ al Moldovei este tot atât de autentică precum susținerea lui Vlad Plahotniuc pentru Maia Sandu și parcursul european al Moldovei, pentru că principalul partener al PSD în Moldova este Plahotniuc, oligarhul care controlează guvernul și justiția de la Chișinău. Acest parteneriat PSD-Plahotniuc, precum și rolul Bucureștiului în susținerea acestui personaj sunt două dintre cele mai cunoscute și mai puțin discutate adevăruri politice din România. Dragnea a sugerat chiar că ar fi jucat un rol în convingerea lui Marian Lupu, candidatul Partidului Democrat și al lui Plahotniuc, să se retragă în favoarea Maiei Sandu.
Adevărat sau nu, acest lucru nu face nicio cinste lui Dragnea sau PSD, pentru că gestul lui Lupu a fost perceput de către susținătorii Maiei Sandu drept un dar otrăvit de compromitere a candidatei „proeuropene“ prin asociere cu Plahotniuc. Or, înainte de a fi proeuropeană, prooccidentală sau orice altceva, Maia Sandu este în primul rând candidatul anti-Plahotniuc, care, în cazul în care ar câștiga alegerile, ar reprezenta singurul pol de putere scăpat de sub controlul oligarhului, singura autoritate care i s-ar putea opune acestuia. Comentatorii români și occidentali nu mai contenesc să observe că președintele Moldovei are puține puteri conferite prin Constituție, dar adevărul este că are suficiente puteri să joace un rol major, dacă dorește să o facă. Plahotniuc știe acest lucru și, din punctul său de vedere, este mai sigur să mizeze pe Igor Dodon, care, dincolo de atitudinea sa pro-rusă declarată, este, înainte de toate, un politician șantajabil și, prin urmare, ușor de controlat de către regimul oligarhic de la Chișinău. Dodon este mai degrabă candidatul regimului al cărui scop este să mențină statu quo-ul, prin acesta înțelegând corupția sistemică sub controlul lui Plahotniuc și păstrarea influenței ruse. Singura diferență va fi că un regim Dodon va fi declarat pro-rus, în locul situației actuale, în care este mimată orientarea proeuropeană, dar deciziile importante se iau tot la Moscova. Din această perspectivă, Dragnea minte când pretinde că o susține „cu toată tăria“ pe Maia Sandu. În realitate, PSD și liderul său susțin singura piesă grea pe care o vor putea păstra în jocul politic complicat de la Chișinău și această piesă este Vlad Plahotniuc. În actualul context poate fi considerată și singura opțiune „realistă“, pentru că Maia Sandu are șanse minime să câștige alegerile prezidențiale. Deși este un candidat onorabil care a mizat pe cartea anticorupției, Maia Sandu nu este nici Traian Băsescu, nici măcar Klaus Iohannis, ca să câștige împotriva formidabilei coaliții dintre oligarhi și ruși.
Politicienii de la București, inclusiv Dragnea și Băsescu, știu foarte bine aceste lucruri, după cum știu la fel de bine că numele jocului de la Chișnău s-a schimbat. Cum nu se mai poate vorbi în mod realist de „un parcurs european“, tot ceea ce se poate spera este menținerea Moldovei într-o zonă gri între Europa și Rusia, în speranța unor vremuri mai bune. Proba intrării definitive a Moldovei sub control rusesc direct este simplă: în momentul în care guvernul de la Chișinău va accepta orice plan de federalizare, atunci se va realiza „transnistrizarea“ Moldovei, de fapt, și orice pretenție de independență va trebui abandonată, iar statul vecin va trebui tratat nu ca o „țară soră“, ci ca un avanpost al Moscovei. Deocamdată însă, nu avem vreun motiv să credem că rușii vor muta atât de agresiv, mai ales că nu au nevoie să o facă. Prin opțiunile sale, Moldova rămâne în sfera de influență a Rusiei cu un rol românesc bine controlat.
Din acest punct de vedere, orice discuție despre Unire într-un an, doi sau cinci este o iluzie vânturată de politicieni lipsiți de onestitate. România nu se va putea uni niciodată cu Republica Moldova în forma ei actuală, cu Transnistria, indiferent ce ar spune românii „din stânga Prutului“. Altfel spus, pentru a se putea uni cu România, Moldova trebuie să dispară ca stat, iar Basarabia să se separe în mod formal de Transnistria. Unul dintre adevărurile ocolite cu grijă în spațiul public este faptul că, fără Transnistria, Moldova și-ar pierde orice rațiune de a exista ca stat și, prin urmare, unirea ar deveni inevitabilă. De aceea, majoritatea politicienilor de la Chișinău vorbesc atât de mult despre „independență“ și „suveranitate“. Independența și suveranitatea constau în actuala ficțiune în care o parte a „țării“ este autonomă, rușii mențin un cap de pod la Tighina și o enclavă cu potențial secesionist în Găgăuzia, iar restul teritoriului este guvernat ca o întreprindere de crimă organizată de un grup oligarhic dominat de un singur om. Totul sub privirile îngăduitoare ale unui Occident care preferă această ficțiune de statalitate unei soluții tranșante a chestiunii moldovene. Or, până când la Chișinău nu se va conveni asupra acestei soluții, orice discuție despre unire este inutilă.