De același autor
Euforia anului electoral capătă accente extreme pe măsură ce se apropie data alegerilor. Politicienii jonglează cu buzunarele anumitor categorii profesionale, cărora le trimit mesaje puternice sub forma majorărilor de salarii. Deocamdată, mărirea cu 15% a salariilor profesorilor şi personalului medical domină scena politică. Măsura, dacă va fi aplicată, se va alătura altor decizii, cum ar fi tăierea de taxe parafiscale, care nu sunt neutre din punctul de vedere al bugetului de stat. Ministrul Finanţelor a avertizat că anul viitor ne îndreptăm spre un deficit bugetar de 4% din produsul intern brut (PIB). România riscă deci să intre în proceduri de deficit excesiv, dar un pericol şi mai mare este mărirea datoriei publice. Toată această efervescenţă a momentului electoral, centrată exclusiv pe atragerea ordonată a voturilor bugetarilor, pensionarilor sau ale altor categorii cărora li se promit favoruri ignoră total peisajul economic global. Ele sunt prezentate într-un scenariu static, autist, insular, în care economia României rulează singură, cu certitudinile existente în vremea comunismului. Desigur, în epoca respectivă nu aveai inflaţie, element surpriză, şi nici nu consumai vreun produs din import.
O analiză de ansamblu ar trebui să răcorească minţile politicienilor. România nu-şi permite un deficit amplu, de 4% din PIB, deoarece trăim timpuri volatile, iar economia globală este pândită de riscuri. Desigur, putem majora salariile care într-adevăr sunt mici, dar ce te faci dacă inflaţia şi devalorizarea leului anulează efectul, iar puterea de cumpărare rămâne la nivelul din acest an? Un deficit de 4% din PIB, într-un an complicat, în care efectul Brexit-ului s-ar putea materializa, în care preţurile petrolului s-ar putea dubla şi în care tensiunile geopolitice s-ar inflama, are şanse mari să amplifice datoria publică. Dobânzile s-ar putea mări şi ele, deoarece economia ar putea fi penalizată de agenţiile de rating, sensibile la alunecările deficitului fiscal. Dacă statul cheltuie mai mult pentru plata datoriei publice, se măreşte datoria publică. Astfel încât oricine ar guverna are mai puţini bani la dispoziţie pentru investiţii. Într-un an atât de riscant pentru economia globală cum este 2017, România nu-şi poate asuma riscuri în plus, deoarece bugetul său se poate deteriora rapid. În situaţia instalării procedurii de deficit excesiv, România riscă să blocheze finanţările europene, ceea ce ar adăuga noi probleme bugetului şi ar complica guvernarea oricui se va afla în Palatul Victoria. Nu există soluţii miraculoase în chestiunea umplerii vistieriei unui stat - în general, ori tai cheltuielile, ori măreşti taxele. Dacă, până la urmă, realitatea economică dă un bobârnac calculelor politicianiste şi se vor mări taxele şi impozitele, toţi contribuabilii, inclusiv categoriile privilegiate acum, vor plăti nesăbuinţa.
Desigur, salariile în învăţământ şi în sănătate sunt mici, dar în România mai toate câştigurile din muncă sunt mult sub media europeană. Există categorii profesionale care nu doar că au salarii mici, dar nu au angajamente ferme de plată şi nici şansa unor pensii decente. E drept, voturile acestora sunt risipite şi, astfel, nu prezintă un interes electoral. România va trebui să mărească salariile în educaţie, cultură şi sănătate, desigur, dar această mişcare trebuie făcută gradual, atunci când economia permite. Politicienii, în general bogaţi, devin sensibili până la lacrimi faţă de buzunarele românilor exclusiv în preajma alegerilor şi atunci exagerează. Când ministrul de Finanțe te avertizează că nu-ţi permiţi excesul, deoarece ar avea efecte negative asupra economiei, asta înseamnă că ar putea fi afectaţi toţi românii. Inteligent ar fi ca, ajunşi la guvernare, politicienii să includă creşterile de salarii în buget, având astfel imaginea de ansamblu a situaţiei ţării. Împrejurarea ar tempera creşterile de salarii, dar ar asigura menţinerea puterii de cumpărare. Un scenariu în care riscurile externe se materializează, deficitul fiscal intern derapează, leul se devalorizează, dobânzile cresc şi inflaţia se amplifică are forţa de a anula tot câştigul categoriilor beneficiare ale etapei de majorări din noiembrie, dar pune presiune pe toate buzunarele românilor. Logica jocului electoral este previzibilă, parlamentarii de toate culorile ar putea vota majorările, în ciuda semnalelor de risc transmise de la guvern. A nu vota legea este un gest riscant din punct de vedere electoral, deoarece salariile sunt un punct sensibil pentru cea mai săracă ţară europeană. Riscăm însă să rămânem pe această poziţie stânjenitoare, pe care o împărţim cu vecinii bulgari nu pentru că avem vreo problemă faţă de restul civilizaţiilor europene, ci întrucât aici corupţia, cinismul şi inconştienţa politicienilor ne-au izolat, au alungat investitorii străini, au lăsat mâna de lucru românească la cheremul statului şi al afaceriştilor speculativi.