Cristian Ghinea: Toţi atacă USR pentru că le e frică de noi

Interviu Realizat De Andreea Pora | 29.11.2016

Ați intrat în politică, ați făcut pasul înregimentându-vă. Pe de altă parte, premierul Dacian Cioloș e într-un fel de duplicitate, acceptă mărinimos susținerea unor partide, dar își păstrează distanța. Cum vedeți problema?

Pe aceeași temă

 

Eu nu mă simt înregimentat, mă simt extraordinar de bine într-un partid de oameni cu un entuziasm care reprezintă un fel de încercare, a generației mele mai ales, de a se implica. Pentru fiecare dintre noi ar fi mai simplu, poate că ar fi alegerea rațională chiar, să ne fi văzut de viețile noastre și de carierele noastre. Sunt niște oameni absolut extraordinari, toți profesioniști pe domeniul lor: antreprenori, medici, profesori. Apoi, nu sunt de acord că premierul Cioloș are o atitudine duplicitară. Mi se pare că are o atitudine onestă până la capăt, chiar cu consecința nemulțumirii multora. A spus că nu va face acest pas până la alegeri și se ține de cuvânt.

 

În ce tip de majoritate este dispus USR să intre? Nicușor Dan spunea recent că nu va intra în formule cu alte partide, incluzând aici și PNL.

Ne-am obișnuit cu așa-zise alianțe și coaliții care se fac de pe o zi pe alta și se destramă de pe o zi pe alta, iar atunci când adevărata normalitate e expusă în spațiul public n-o mai recunoaștem. Toți au fost cu toți, s-au căsătorit și au divorțat. Acum vine USR și face o declarație de bun-simț: noi vom negocia cu premierul Cioloș, îl vom susține pe premierul Cioloș. Ne rezervăm dreptul de a bloca și de a da veto pe anumite persoane. Dacă alte partide încearcă să pună penali în guvern, suntem siguri că premierul Cioloș nu ar accepta așa ceva, îl susținem noi dacă e nevoie de încă o voce. Nu se pune problema să fie un ministru condamnat penal într-un guvern pe care să-l voteze USR în parlament.

 

Dar guvernul va fi politic, cum a spus și președintele?

Absolut. USR are încredere în premierul Cioloș, care are libertatea de a alege dintre membrii USR, PNL sau dintre personalități care nu fac parte din partide. Nu uitați că și Victor Ponta a avut personalități care nu erau politice în guvern, d-l Aurescu... Întotdeauna s-a practicat acest lucru de a găsi și oameni independenți care sunt capabili. Deci n-ar fi nimic ciudat. Pe de altă parte, USR are oameni care ar putea să fie foarte bine miniștri. Nu uitați că alături de mine au mai venit alți șapte secretari de stat și consilieri care au fost oameni de mare succes în Guvernul Cioloș.

 

Sondajul Kantar Media arată o creștere aproape spectaculoasă a USR, care a ajuns cot la cot cu PNL. Credeți că această creștere a USR se face pe seama PNL, că luați voturi de la PNL?

Sondajul pe care l-a făcut Uniunea Salvați Bucureștiul la alegerile locale din primăvară a fost singurul care a arătat ordinea corectă a partidelor: PSD, USR, PNL și a fost făcut cu aceeași firmă ca și cel de acum și cu aceeași metodologie. Săptămâna trecută, în turneul meu din Moldova, am fost în opt orașe în patru zile, am spus că USR va fi surpriza acestor alegeri. O văd foarte clar de la firul ierbii. Noi stăm într-o bulă la București și nu ne dăm seama că USR este un fenomen, un val, pentru că acest mesaj de partid nou cu oameni noi pică pe niște așteptări ale populației. Recunosc că și eu am fost puțin surprins de amploarea cifrelor, dar n-am fost surprins de tendința că USR crește. Dacă vă uitați la televiziunile sistemului, atent controlate de oameni legați de partidele vechi, vedeți că invitatul de la USR e într-un fel de ambuscadă acolo. De ce? Pentru că USR este știrea acestei campanii. Toată lumea vorbește de USR, toată lumea sancționează greșelile pe care le facem și suntem atenți și pe unele le reparăm, pentru că suntem cu lupa pe noi. Acesta e fenomenul.

 

Ați spus că e un val, mai e și altceva în afară de cel antisistem?

Componenta antisistem e foarte clară și aici strategia USR de a nu face compromisuri - pentru că au fost destul de multe tentative de a fi deturnate filiale în teritoriu de către transfugi de la alte partide - dă roade. A fost foarte bună decizia să se verifice foarte clar care este trecutul oamenilor care veneau, să nu se accepte membri ai partidelor parlamentare vechi. Costul e că avem oameni fără experiență, dar sunt foarte determinați și foarte optimiști și este efectiv un sentiment de bine. Când eram eu mic, mai existau echipe de amatori în fotbal. Pe ăia îi iubea toată lumea pentru că erau de-ai noștri. Asta este USR acum, e fotbalul de amatori versus ceilalți.

 

Revin cu întrebarea. Sondajul arată că bazinul electoral non-PSD este scindat. Creșterea USR se bazează pe voturile luate de la PNL?

Nu avem niciun element care să susțină această idee, că e un fel de principiu al vaselor comunicante între PNL și USR, ce pierde unul câștigă celălalt sau invers. Nici pe departe, bazinele electorale sunt diferite. USR are acces la acel public care ar fi stat acasă sau nu s-ar fi mobilizat, dacă USR nu ar fi existat. Deci eu sper ca PNL să nu intre în aceeași logică a refuzului de a vedea realitatea pe care a avut-o la București, pentru că atunci a intrat într-un război al cuvintelor și al sondajelor cu USR din care a pierdut. Nu este vina USR că PNL nu crește, să fie foarte clar. Structura de partid este diferită. USR nu este un partid de centru-dreapta clasic. Cei mai mulți dintre votanții noștri sunt de dreapta, dar noi avem acces la o întreagă categorie de tineri care au trecut de clivajul stânga-dreapta care era în anii ’90. Pur și simplu, problemele acum sunt altele: problema reindustrializării, problema educației, a sănătății. Care nici măcar nu sunt stânga-dreapta, deci să ieșim din blocajul ăsta. Politica modernă nu mai este despre stânga și dreapta decât în foarte mică măsură. USR este primul partid care de fapt încheie acel ciclu care s-a manifestat în ’92, ’96 etc., care se referea la Iliescu, anti-Iliescu, comunism vs. anticomunism. Este o altă lume, cu noi provocări, și trebuie să ne adaptăm la ea.

 

PNL nu doar că nu crește, dar mai și scade. Care e explicația pe care o aveți?

La locale, PNL a scos un scor foarte bun acolo unde a avut performeri - Boc, Bolojan, în general orașele mari din Ardeal - care au tras în sus partidul. Acolo unde a fost un vot politic și n-au existat locomotive de genul acesta - București, Iași și alte zone - au stat foarte prost. Votul la parlamentare funcționează mai degrabă pe model brand politic și mai puțin pe model personalități locale. Și, ca brand politic, PNL are o problemă și nu vreau să comentez ca să nu se supere pe mine. USR este un brand care crește și care este ușor de înțeles de către oameni: partid nou, oameni profesioniști care fac această încercare și o fac cu foarte multă relaxare. USR este un partid foarte relaxat pentru că n-are ce să piardă. Dacă nu intrăm în parlament, ceea ce nu se pune problema, ne întoarcem la treburile noastre, familiile noastre vor fi fericite pentru că oricum ne bat nevestele la cap, sau soții pentru doamne, că ne-am apucat de chestia asta.

 

Care sunt scenariile pentru parlament?

Scenariul minimal: vor fi 50-60-70 sau mult mai mult, dacă se confirmă cifrele din sondaj, de parlamentari care vor schimba logica de funcționare a parlamentului. Vom avea parlamentari care vor sta cu ochii pe ăștia permanent, care nu vor putea fi cumpărați.

 

Scenariul maximal: vom contribui la un Guvern Cioloș 2, care va avea un mandat adus și de USR pro reformă radicală, prin care vom schimba statul din România. Deci, dacă nu se întâmplă această învestire a Guvernului Cioloș 2, USR va reprezenta adevărata opoziție și va crește până în 2020. De asta suntem relaxați, pentru că, din tot ce se întâmplă, pentru noi e bine. Asta e frumusețea fotbalului de amatori.

 

USR e atacat din toate părțile, PSD, ALDE, PRU, PMP, televiziunile, ziarele și site-urile arondate acestora v-au pus ștampila „partidul lui Soros“, partidul trimis de „oculta“ să distrugă țara etc. Este afectat USR de aceste atacuri?

Toată lumea atacă USR pentru că le e frică de noi. Credibilitatea acestor surse de atac este minimă. Și atunci este efectul pervers. Adică, dacă Sebastian Ghiță spune despre noi că suntem ai lui Soros, oamenii se uită și spun: ăsta este un borfaș. Păi dacă borfașul spune ceva despre oamenii ăia înseamnă că oamenii ăia sunt OK. Cam asta e logica în care intră publicul, cel puțin publicul nostru, și îl activează. Am scris alaltăieri un post pe pagina mea de Facebook despre acel atac mizerabil al lui Dragnea la IT-iștii care lucrează la guvern, acei oameni care au fost implicați de guvern în dezvoltarea unor aplicații pentru a îmbunătăți administrația. Sunt 10 bursieri și restul, foarte mulți alții, sunt voluntari. Și am scris: ăsta e modul în care vede Dragnea IT-iștii. Îi vede pe unii care voluntarizează pentru țară, că asta fac oamenii ăia, drept „postaci“, pentru că baronii văd numai sclavi în jurul lor. Postul ăsta al meu a ajuns la jumătate de milion de oameni, pentru că a fost distribuit și redistribuit de toți IT-iștii din țara asta. Deci genul ăsta de atacuri n-au decât să le facă în continuare, pentru că activează publicul nostru, care nu e prost, judecă singur. Atacurile ne fac bine.

 

Miza acestei campanii care este?

Este dacă efortul de schimbare pe care societatea românească l-a făcut după Colectiv, prin oamenii care au mers alături de Dacian Cioloș la guvern, continuă sau dacă Colectiv a fost un accident de care uităm după mai puțin de un an și ne întoarcem la politicienii penali și compromiși care ne-au condus și riscă să ne conducă în continuare. Este foarte simplu. Asta este bifurcația pe care o avem în față. Și în cadrul acestei rearanjări, avem o forță reformistă, USR, care are clar agenda schimbării în față. Avem o personalitate care a arătat rezultate, Dacian Cioloș, și avem un partid, PNL, care s-a urcat în acest tren mai târziu. Deci avem trenul continuării schimbării, iar de cealaltă parte este trenul întoarcerii în trecut - Dragnea, Dragnea și iar Dragnea, pentru că nu este nimeni altcineva acolo care să-l înlocuiască de fapt. Dacă vor pune o marionetă premier, tot Dragnea va trage sforile, așa cum a tras multe sfori și anul ăsta.

 

Într-o noncampanie, există totuși o temă, cea a naționalismului, a românismului, cu accente de antioccidentalism, de anticapital străin, companii străine ș.a.m.d. Credeți că tema poate aduce procente în plus partidelor care o promovează - PSD, PRU, ALDE?

Nu-i nimic nou. Asta e ce face partidul lui Ion Iliescu din ’96 încoace. Înainte de toate alegerile, partidul socialist devine partid național-socialist, devine un partid fascist. În 2014 au ieșit cu chestia aia că Iohannis nu este român, nu e ortodox și nu are copii. PSD se chinuie să se rujeze ca fiind un partid modern și de stânga, dar înainte de fiecare alegeri se redescoperă ca fasciști, pentru că de fapt asta sunt în străfundurile ființei lor și nu pot să scape de acest blestem. Subevaluează oamenii și e o capcană în care intră mereu. OK, unii cumpără acest argument, dar foarte mulți sunt enervați.

 

http://revista22.ro/files/news/manset/default/foto-ghasdasinea-2.jpg

„Nu avem niciun element care să susțină această idee, că e un fel de principiu al vaselor comunicante între PNL și USR, ce pierde unul câștigă celălalt sau invers. Nici pe departe, bazinele electorale sunt diferite. (...) Nu este vina USR că PNL nu crește, să fie foarte clar.“

 

În ce privește companiile străine, ar trebui să ne uităm foarte clar la ce se întâmplă cu profiturile, unde sunt depozitate etc. Astea sunt teme legitime, pentru că în toată lumea, și la nivel de UE, există această îngrijorare cu multinaționalele care nu plătesc partea corectă pentru societățile în care lucrează. Ar trebui și noi să ne uităm cum se transferă profiturile între sucursalele multinaționalelor, dar la nivel de UE, pentru că altfel riscăm să intrăm într-o nouă competiție între țări. Deci e de lucrat pe această temă.

 

Dar să o manipulezi permanent... cu oameni ca Ghiță. Mă pufnește râsul când văd borfași ca Sebastian Ghiță, care a furat, a secătuit statul român, a distrus programul de digitalizare a administrației din România, care a rămas în epoca de piatră a digitalizării pentru că Ghiță și alte două firme au făcut această morișcă de învârtit licitații publice. Aflăm acum brusc că Ghiță a făcut asta ca să apere firmele românești. Această formă de fascism ascunde de fapt încercarea borfașilor de a scăpa de pușcărie, despre asta vorbim. Dar nu este nimic nou, doar temele se schimbă. În ’96 ne furau ungurii Transilvania și CDR și Constantinescu erau trădători, acum Soros și USR sunt trădători. E aceeași logică, doar că vin cu noi și noi teme, pentru a se ascunde modul în care ei au furat această țară.

 

România Curată, într-o anchetă, vă acuză că ați atribuit SRI proiectul SII Analytics, care are ca scop valorificarea datelor personale ale mai multor instituţii, în condițiile în care era singurul competitor și știa dinainte ce anume trebuie să conțină cererea de finanțare. Cum răspundeți?

D-na Mungiu-Pippidi are o obsesie, o dată pe lună scrie sub pseudonim un articol de demascare la adresa mea, fel de fel de prostii. Aș fi foarte fericit să-i dau un interviu d-nei Ramona Andreescu de la România Curată, care toată lumea știe că este pseudonimul d-nei Mungiu. Cam ăsta este nivelul la care a ajuns d-na respectivă, ziua se prezintă mare profesoară de democrație și noaptea scrie articole sub pseudonim.

 

O mare mizerie în seria asta de articole este să spună că e singurul contract semnat pe vremea lui Ghinea. Au fost sute de contracte semnate, pe cercetare, de pildă, care era o axă blocată. Ce se întâmpla? Se certa Ministerul Fondurilor Europene, care era autoritate de management, cu ministere de linie, care erau organismele intermediare, cine să scrie ghidurile, cine să facă evaluarea, cine să facă contractarea. Când am ajuns eu acolo, am luat toate cazurile astea și am spus: dați drumul la lucrurile deja făcute, ca să nu mai stăm ca tăntălăii. Așa au fost semnate 160 de contracte, cât am fost eu acolo, doar pe Programul de Competitivitate, unde intră și axa respectivă. La fel este și cazul ăsta, ghidul făcut de Ministerul Comunicațiilor, care era gata de un an și aștepta să fie publicat. A fost publicat, iar SRI a aplicat și a luat acest contract.

 

Dar nu vi s-a părut în neregulă, tocmai pentru că veniți din societatea civilă, ca exact SRI să fie cel care să gestioneze chestiuni precum datele personale ale unor instituții?

Este o axă în care pot aplica numai instituțiile statului. Dar este ceva ilegal acolo? SRI, ca orice beneficiar de fonduri europene, s-a angajat să respecte legile statului. Era o entitate eligibilă, a câștigat, nu puteam eu să blochez SRI să aplice și pe ce motiv? Că mi se pare mie, că-mi spun unii că nu știu ce. Înțeleg că proiectul respectiv continuă un altul deja existent, deci SRI a mai luat fonduri europene în trecut pentru același lucru, acum doar continuă. A abuzat de ceva anume? Să ne spună cei care controlează serviciul, nu puteți cere MFE să facă controlul civil pe serviciul secret. Noi aplicăm niște programe și niște proceduri, care au fost transparente și deschise, de asta s-a și aflat de întreaga poveste. Treaba de a controla SRI și de a proteja viața privată este a parlamentului, avem o Comisie de control al SRI.

 

Nu ați avut totuși suspiciuni când ați văzut că SRI e singurul aplicant și că a fost așa rapid?

Credeți că ministrul stă și evaluează proiectele primite? A fost o decizie a autorității de management, o echipă de evaluare, nu are treabă ministrul. Dar ministrul are treabă cu deblocarea lucrurilor, ceea ce am și făcut. Nu face ministrul nici controlul activității SRI, nici evaluarea proiectului, toată discuția este complet absurdă, pentru că vrea Alina Mungiu să facă un caz despre Ghinea în spațiul public. Discuția nu există la modul serios decât pentru că Alina Mungiu-Pippidi a făcut această pasiune bolnavă. România Curată este jucăria personală a Alinei Mungiu, nu este nimeni altcineva care să controleze, nu există board editorial ș.a.m.d., și-mi asum ce spun. România Curată este un blog unde-și dezvoltă Alina Mungiu-Pippidi obsesiile personale. Nimic altceva.

 

Una dintre marile ratări a fost reforma administrației, lucru admis și de premierul Cioloș. Unde și de ce s-a blocat?

De la ambițiile care au fost expuse la începutul guvernării, am ajuns să facem doar o strategie a funcției publice, care este în mare parte apă de ploaie, și care a fost făcută în străfundurile Ministerului Dezvoltării, cel mai nereformat minister din România, care este de fapt ministerul lui Dragnea și a fost condus de oamenii lui Dragnea tot anul ăsta. Premierul Cioloș a tot încercat să deblocheze situația, a numit oameni la Cancelarie care să se ocupe de subiectul ăsta, dar tot ce propuneau ei era blocat de Dâncu. Cum este blocajul ăsta? Nu se spune în față „nu“, dar este această procedură nenorocită cu avizarea interministerială care efectiv te duce cu vorba. Până și Comisia de tăiat hârtii era să o ratăm, dacă nu insistam eu și premierul. După ce am lansat-o, s-a trezit Ministerul Dezvoltării că de fapt ei trebuie să se ocupe, i-a lăsat premierul Cioloș o lună și au venit cu o strategie de tăiat hârtii, la care lucrau de doi ani, ceva mamut în care nu se întâmpla niciun fel de debirocratizare până în 2019 toamna. S-a întors subiectul la mine și am făcut rapid ordonanța de urgență prin care am tăiat foarte multe hârtii. E modul lor de a te scoate din joc.

 

Din păcate, vicepremierul Dâncu s-a lăsat complet condus de birocrația din ministerul ăla, nu a avut niciun fel de inițiativă proprie de a da o direcție ministerului. Dacă vă uitați la partea de locuire socială, care este o necesitate de bază a omului sărac, au lucrat tot anul la o strategie, care a ieșit și aia apă de ploaie. Cu toată simpatia, d-l Dâncu este un om bonom, vesel, face glume, dar dacă pui pe hârtie ce anume a reușit, în afară de o strategie care se referă la 2035, dezvoltarea teritorială, și care e de necitit, nu poți să spui ce anume s-a întâmplat la ministerul ăla.

 

Toate propunerile de la Cancelarie, pentru că ea a fost sufletul acestui guvern și motorul reformist, erau respinse. A existat la Cancelarie un plan de creare a unui fond, chiar se vorbise cu Banca Europeană de Investiții, pentru reabilitarea clădirilor cu risc seismic, o problemă crucială, pentru că stăm pe o bombă. Era o formulă de finanțare foarte clară, să creăm acest fond prin care să despăgubim proprietarii și care să permită începerea procesului. După ce se pornise, s-a trezit Ministerul Dezvoltării că e atribuția lui. Și a venit d-l Dâncu în septembrie, când deja era prea târziu să mai faci ceva, cu o prezentare în guvern legată de pregătirea pentru cutremure, din nou, apă de ploaie. Au adoptat până și un formular privind colaborarea cu societatea civilă, tot fac informarea populației... Adică noi stăm cu mii de clădiri în pericol să se prăbușească și tu faci doar informarea populației?

 

Mie mi-a blocat, tot prin lipsă de aviz și amânarea la nesfârșit, o schimbare serioasă a fluxurilor financiare cu fonduri europene, care, dacă nu se va întâmpla, ne va crea probleme în anii ce vin. Pentru că fondurile europene sunt împrăștiate prin administrație, nimeni nu poate urmări exact care e stadiul proiectelor și, când îți dai seama că proiectele nu se întâmplă, deja este prea târziu ca să mai recuperezi bani sau să începi alte proiecte. Așa ajungem spre finalul exercițiul financiar să avem probleme cu absorbția. Asta s-a întâmplat în trecut. Am vrut să fac această schimbare împreună cu premierul Cioloș, prin care să avem efectiv fondurile europene la fiecare autoritate de management, dar d-l Dâncu ne-a tot amânat.

 

A făcut de fapt Dâncu jocurile PSD prin acest tip de tărăgănare și blocaj?

Mi-e teamă că da. Pentru că v-am dat câteva exemple prin care a blocat agenda reformistă a guvernului. Deci vicepremierul Dâncu, dacă voia să fie parte a acestui angrenaj reformist, putea să o facă. Dar a preferat să se lase condus complet de minister, care înseamnă de fapt toată pătura de consilieri și secretari de stat lăsată de Dragnea acolo, ăștia au condus Ministerul Dezvoltării. Dragnea a avut pixul de la Ministerul Dezvoltării în tot acest an. Dacă a fost ceva conștient sau aranjat n-am de unde să știu. De asta avem nevoie de un mandat popular clar pentru schimbare și de mai mult timp pentru a pune șaua pe sistemul administrativ. Altfel, administrația este de capul ei, politicienii nu conduc de fapt birocrația din România, politicienii plutesc peste ea.

 

Revenind la alegeri, aveți acoperite toate secțiile de votare? Cum vă veți descurca?

Acum se fac înscrierile. Erau câteva mii când am verificat ultima oară. Nu avem cum să avem în toate secțiile oameni, nici măcar n-avem dreptul, nu suntem partid parlamentar. Am făcut apel la oameni să vină să-și protejeze voturile, pentru că sunt până la urmă voturile lor. Știm foarte bine cât de ușor se fură și știm de la Miron Mitrea în primul rând - a făcut și el un lucru bun pentru societate, a scris o carte în pușcărie în care spune cum fură ei voturi.

 

Am așteptări foarte mari de la procesul de filmare în secții și îi avertizez pe reprezentanții celorlalte partide, cu tot dragul le spun: oameni buni, nu participați la furtul de voturi pentru că se filmează. USR va cere verificarea prin sondaj a filmărilor și este faptă penală să furi voturi. Nu vă riscați libertatea pentru câteva voturi!

 

Interviu realizat de ANDREEA PORA

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22