De același autor
Datele din sondajul Kantar-TNS publicate săptămâna trecută de Uniunea Salvați România nu sunt o mare surpriză pentru cei care au urmărit evoluțiile din ultimele luni. Se anunță o bulversare a peisajului politic. De aceea pentru unii datele nici nu sunt credibile, deși TNS este demnă de încredere. În România este remarcabilă absența instituțiilor independente capabile să comande anchete sociologice în timpul campaniilor electorale. Dar sondajele sunt o armă electorală chiar când sunt corecte. USR pare în acest moment singurul partid care își permite să fie în acest din urmă caz. În favoarea credibilității cifrelor stă și faptul că ele comportă și o doză de risc pentru acest partid.
Dând publicității sondajul respectiv, USR a acceptat riscul unei schimbări de statut. Nu mai este cvasi-ONG-ul care făcea o breșă în sistemul politic. Anunță că va deveni vârful de lance al unei adevărate revoluții electorale. Dacă devine al doilea partid după PSD, fie va fi principala forță de opoziție, fie va da primul ministru. Nu mai este floarea fragilă ce trebuie ocrotită. Se expune.
Dar să ne amintim pe scurt ce ne spune acest sondaj din 11-21 noiembrie, comparându-l cu cel făcut tot de TNS-Kantar în 14-23 septembrie, deci practic cu două luni înainte. Principala surpriză a sondajului este scorul de 19% al USR (în creștere cu 9%), coroborat cu prăbușirea PNL la 18% (aflat într-o scădere de 7%, deși pleca de la 25%). Aceste cifre ne fac să înțelegem mai bine și demobilizarea din ultima perioadă a „axei“ Iohannis-Cioloș-conducerea PNL. Dar și schimbările de linie editorială din unele zone ce păreau că favorizează PNL. PSD este marele câștigător, totuși, se află în scădere (de la 45% la 40%). Va avea nevoie de aliați. ALDE este stabil la 7%, dar intrarea în parlament nu e garantată, în timp ce PRU crește de la 1% la 3% și teoretic poate crea o surpriză, iar o semisurpriză ar fi intrarea PMP, care crește de la 4% la 7%. În concluzie, e greu de crezut că poate cineva „fura“ victoria PSD-ului, totuși, adevărata vedetă a momentului (post)electoral va fi USR.
Victoria simbolică a USR are multe cauze: de la decredibilizarea „penalei“ clase politice, care provoacă o disperată nevoie de ceva nou, la incapacitatea PNL de a se reforma și/sau de a face o campanie decentă. Însă principalul motiv e dat chiar de strategia politică și de poziționarea acestui partid nou. USR preia ceva din manifestațiile care au dus la numirea Guvernului Cioloș, din electoratul (dezamăgit sau nu) al lui Iohannis din 2014 şi din energia manifestațiilor împotriva proiectului de la Roșia Montană. Nu în ultimul rând, USR este un ecou al unor iluzii provocate de alianța stânga-dreapta din 2012, proximitatea cu USL nefiind numai una de nume, cele două „Uniuni“ regăsindu-se în ambiguitatea identitară.
USR are șansa irepetabilă de a fi în același timp un partid ultranou, fără trecut, fără bilanț, și de a avea deja un electorat care îl așteaptă. Asta i-a permis să ducă până la ultimele consecințe tehnicile marketingului politic din lumea „post-adevăr“. USR vrea „transparență totală“, dar cere alegătorilor săi o încredere oarbă. Este „partidul lui Nicușor Dan“, dar acesta se mulțumește să împartă politicile în „bune“ și „rele“, fără să aflăm criteriile politice ale acestei împărțiri. Și oamenii sunt „compromiși“ sau nu, iar frontiera se suprapune pe frontiera amici-inamici ai USR. Ca președinte de partid, Nicușor Dan nu vrea să spună ce crede despre un subiect sau altul, construindu-i-se soclul unei forme de infailibilitate. Președintele partidului antisistem e pus în valoare de sistemul mediatic, e vechi client al Antenei 3, în general e atacat steril și aproape nimeni nu-l întreabă despre orientarea sa politică din 2007 și 2012 sau despre revolta sa anti-gaze de șist. Dan nu asumă o atitudine nici măcar față de cota unică de 16%, cu argumentul rocambolesc că „întâi trebuie să aflăm situația financiară a țării de la ministrul Finanțelor“, ca și cum nu ar exista chiar printre candidații USR ex-membri ai Cabinetului Cioloș veniți chiar din zona economică. Pe 11 decembrie îți dovedești credința și abia apoi afli dogma.
Cu ce își ocupă timpul de antenă oamenii care nu vor să ne destăinuiască nici ce gândesc, nici ce vor să facă în mod concret? Ne spun o poveste plină de sentimente patriotice în care români de succes, mulți veniți din străinătate, își sacrifică interesele materiale pentru a salva România. Dacă ai 20 de ani, nu ai inimă dacă nu-i crezi. Dar dacă ai ceva mai mult, te întrebi ce tip de om acceptă să intre într-un partid care promite „salvarea României“, dar nu spune prin ce metode, nu are structuri, iar președintele său anunță că probabil va exploda după alegeri.
PSD consideră USR un partid de unică folosință care nu-i amenință electoratul. Așa că l-a încurajat indirect, promovând clivajul partida națională vs. sorosiști. Nicușor Dan le-a făcut jocul, dându-i acum în judecată pe Ponta și pe Ghiță și publicând poze ale unor lideri PSD alături de Soros. USR câștigă dintr-un clivaj care aruncă PNL în irelevanță. Totul devine acceptabil când scopul este salvarea României.
Așa cum PSD se folosește de disperarea unor oameni săraci, USR se folosește de disperarea mai doctă a altor categorii, pe fond ambii folosind aceeași metodă prin care își infantilizează simpatizații până la diminuarea drastică a spiritului critic.
Alegătorii se pregătesc să savureze momentul votului ca pe oul de ciocolată care ascunde conținutul-surpriză. Ciocolata e dulce, iar alegătorul a revenit o clipă în lumea copilăriei. Se gândește că la fel de dulce trebuie să fie și surpriza. O surpriză pe care a așteptat-o atâta timp. Nu mai trebuie să voteze răul cel mai mic. Votează surpriza cea mai mare.