Arhivă PDF începând din 1990 I Abonamente Revista 22 I Access Abonați PDF



Presa în alegeri. Divizia ticăloasă
2016-12-13
3
Propaganda împachetată ca jurnalism de informare a stimulat spaime și angoase sociale. Efectul s-a văzut la vot.

 

Teoriile media susțin că influența electorală a presei e mai scăzută decât se pretinde. Sondajul IRES realizat în perioada 6-7 decembrie pe un eşantion de 1.100 de persoane, prin metoda interviurilor telefonice, arată că alegătorii români s-au informat pentru scrutinul parlamentar din 11 decembrie 2016 cu precădere de la televiziune și, în general, din presă. Iată cifrele: Televiziune - 87%, Ziare - 17% , Prieteni/cunoştinţe - 17%, Reţele de socializare - 15%, Site-uri de ştiri - 15%, Familie - 10%, Radio - 18%, Partid - 3%, Pliante/broşuri/afişe - 2% , Altă sursă - 4%. Capacitatea de influențare a familiei, prietenilor și a rețelelor sociale sau mobilizarea prin  formele clasice de propagandă a partidelor se situează mult sub forța de persuasiune a televiziunii de care românii rămân atârnați zilnic. De altfel, toate statisticile Eurostat din ultimii ani arată că, la nivel european, în România, Bulgaria, Slovacia, Grecia crește consumul de televiziune, chiar dacă penetrarea Internetului este bună.

 

În locul supralicitării strategiei luminate a PSD și a inteligenței lui Dragnea, trebuie să vedem cât de simplu se poate suci mintea alegătorului când complicii media ai partidelor - televiziuni, ziare, online etc. - se aliniază și cântă în orchestră. Televiziunile generos numite la noi „de știri” și-au făcut treaba, unele cu mai mult, altele cu mai puțin succes. N-a lipsit nici TVR care a chemat în sprijin propagandiști de la Antena 3, ca gazde ale unor invitați nefrecventabili pentru o presă matură. Alinierile se văd și din Cosmos: RTV, Antena 3 și B1 TV (care a suferit anul acesta o mutație vizibilă), TVR 1 în bună parte, plus Evenimentul zilei (și acesta grav infectat), Cotidianul, Jurnalul Național, DCNews etc., la care se adaugă Radioul public și o puzderie de publicații locale subjugate de baronii PSD, toate acestea propagând spaimele, manipulările, neadevărurile care au servit PSD și ALDE. Vine timpul când se va analiza cum au circulat banii în spatele acestor companii media. Pe de altă parte, Realitatea TV a cântat aria PNL și Iohannis, ornată cu multă frișcă emfatică de patriotism neconvingător. N-a fost singură în acest demers, asociindu-se cu unele ziare locale clujene și cu online-ul. Campionul abjecției a fost RTV sau „Ghiță TV” după numele finanțatorului, membru PRU, care a avut rolul de a arunca pe piață cele mai fetide manipulări, depășind până și Antenele. Subiectul „Cioloș, copilul nelegitim a lui Soros” (magistral deslușit de Lucian Mândruță, cu fire care duc la ALDE) a fost ținut fierbinte zile în șir, făcătura cu masca Anonymous care anunță că președintele a vândut țara străinilor, difuzată cu două zile înainte de alegeri, atacul concertat la justiție, la DNA, la societatea civilă, au făcut parte din meniul servit zilnic, cu binecunoscutele burtiere galbene și marcajele „senzațional”, „șoc”, „incredibil”, „bombă” ș.a. Prin RTV, Partidul România Unită-PRU, rămas în afara parlamentului, și-a făcut datoria de „ucigaș plătit” față de  PSD, iar membrii săi pot aștepta optimiști contractele cu statul.

 

Propaganda împachetată ca jurnalism de informare a stimulat spaime și angoase sociale. Efectul s-a văzut la vot. „Media nu este tocmai o victimă inocentă a manipulării politice”, constatau profesorii Mancini și Zielonka într-un raport asupra mass-media din regiune. „În loc să acționeze ca un câine de pază independent și ca furnizor de informații imparțiale, jurnaliștii au jucat uneori pe partea patronilor politici sau editoriali, comițând propagandă, dezinformare, sau chiar campanii murdare.” Republica a publicat un Mic ghid de site-uri ticăloase prinse cu minciuna, intoxicarea și dezinformarea: nedreptate.net, exclusiv24.ro, stiri-extreme.ro, ExclusivNews.ro, RecentNews.ro, efemeride.ro, Nationalisti.ro, cocoon.ro, Fluierul.ro. Unul dintre site-urile suspecte se numește, simbolic, vremuritulburi.ro. Acestea și încă altele sunt vehicul pentru teorii conspiraționiste, pentru manipulare și aiureli de întunecat mintea. Cine se pricepe să caute, găsește la capăt ba vreun politician eșuat, ba vreun agent de influență și oricum, intenții rele. De evitat. Câteva exemple de jurnalism corect și distanțat de propagandă trebuie adăugate tabloului sinistru al presei românești de azi: Digi24, PRO TV, Prima TV, HotNews, Adevărul, România liberă, Gândul, Republica, Dilema Veche

TAGS : Alegeri PSD Parlament
Recomandari
Comentarii
Bisquit 2016-12-17
Nu mai comentasem pana acum nici un articol. Nu stiam ca cenzurati! Bine de stiut.
Mircea Ordean 2016-12-16
Fără îndoială mă aflu un demodat, dacă nu un mincinos clasa întîi.

Dar parcă „22” nu-i publicație să găzduiască invective precum „ticălos”...
Mircea Ordean 2016-12-16
Parcă n-aș sta să văd paiul din ochiul altuia.
Total 3 comments.
3886
 Media Culpa
 Numarul Curent
DESENAND (CA) LUMEA
 Vis a vis
 Scrisori de la cititori