De același autor
Istoric prin pasiune și vocație
Romulus Rusan a lăsat în urma lui câteva instituții. A fost fondatorul și motorul lor. A avut geniu de întemeietor și deschizător de drumuri. Fundației
Armand Gosu |
Academia Civică i-a fost vreme de decenii director științific. A condus editura Fundației de la înființare și până la moarte, coordonând 7 colecții de carte și lăsând în urmă 110 titluri cu un total de peste 45.000 pagini. A fost director al Centrului de Studii asupra Comunismului, de la București. A fondat alături de soția sa, Ana Blandiana, Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței de la Sighet, compus din Centrul de Studii, Muzeul Închisorii de la Sighet și reprezentanța de la București (de pe strada Jean Louis Calderon). A organizat 10 simpozioane internaționale la Memorialul Sighet, începând din 1993, și a editat cele 10 volume de Analele Sighet (1994-2003), ce adună mărturii și studii fundamentale pentru scrierea istoriei regimului comunist în România. A coordonat proiectul Recensământul populației concentraționare din România. A fost membru în Comisia Prezidențială pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România. A coordonat cel mai important proiect de istorie orală desfășurat în România, care adună peste 6.000 de ore de mărturii înregistrate audio. A organizat în România sau în străinătate (la Budapesta ori Berlin, sau mai recent pe holurile Parlamentului European de la Bruxelles) cele mai importante expoziții privind istoria recentă a României.
Romi Rusan a fost scriitor, ziarist, cronicar de film, activist civic, dar mai ales istoric prin pasiune și vocație. A fost un om de o civilitate, căldură, empatie, generozitate și pasiune cum rar am întâlnit. Era o forță a naturii, deși atunci când îl vedeam mă temeam că se frânge. Înalt și slab, mi se părea mereu într-o tensiune critică cu tot ce-l înconjoară, în pericol să se spargă la prima atingere mai violentă. Poate că acest sentiment era dat și de aerul neglijent pe care-l degaja, absorbit de proiectele la care lucra. Biroul lui din Piața Amzei, primul sediu al Fundației Academia Civică, era de poveste. Dacă reușeai să deschizi ușa, împingând cărțile întinse pe podea, n-ai fi putut înainta prea mult în cameră, pentru că peste tot erau cărți, hârtii cu însemnări, fotografii, hărți, casete. Era un exercițiu complicat ca să imaginezi biroul, scaunele și fotoliul sub acele veritabile forme de relief construite din cărți, broșuri, ziare și fișe personale.
Romulus Rusan (13 martie 1935 - 8 decembrie 2016)
Ani la rând am fost invitat la simpozionul sau la școlile de vară de la Sighet, și în calitate de ziarist, dar și de istoric. Mergeam cu aceeași emoție și teamă că uriașa întreprindere a doar câtorva oameni (pe lângă Blandiana și Rusan, mai erau Ioana Boca și Gheorghe Arvunescu), care aduna laolaltă sute de istorici de pe mai multe continente și alte sute de supraviețuitori ai Gulagului, ar fi putut oricând eșua. Deși Rusan și Blandiana aveau aerul că improvizează mereu, ca prin minune totul ieșea perfect.
Interviurile cu Romi Rusan aveau un scenariu comun. Cu câteva ore înainte de închiderea ediției, intra pe ușa redacției revistei 22, într-un echilibru precar, aproape doborât de o geantă uriașă, din care ieșeau fișe, ziare, cărți. După ce primea șpalturile, Romi Rusan începea să împungă hârtia cu pixul, spre disperarea tehnoredactorului care-mi făcea semne că el a și paginat textul și că n-are timp să introducă corectura. Avea un cult al limbii române, nu dădea drumul niciunui text neșlefuit, petrecea zile întregi editând cărțile pe care le publica Fundația. Romi Rusan a ars generos pentru alții, și-a pus între paranteze propria operă pentru a transcrie și edita interviuri cu supraviețuitori ai represiunii comuniste, pentru a face cărțile altora.
Duminică, 11 decembrie, un soare cald a luminat ceremonia de înmormântare de la Bellu. Am revăzut acolo figuri de mult dispărute de pe scena publică, personaje care au făcut istorie la începutul anilor 1990. Am simțit că odată cu Romi Rusan se duce o întreagă lume, cea a Pieței Universității, a speranțelor într-o Românie modernă, ancorată solid de instituțiile euro-atlantice, pe care au visat-o și pentru care au luptat intelectualii grupați în jurul Alianței Civice. Dintr-o dată am realizat că paradigma lumii românești s-a schimbat.
Romi
Mi-l amintesc pe Romi Rusan strângând cu mătura molozul care se tot scurgea de pe zidurile închisorii de la Sighet, în primul an în care
Rodica Palade |
Academia Civică organiza acolo ceremonii de comemorare a victimelor comunismului. Era prin 1993. Și nimeni nu își putea închipui pe atunci, nici măcar Ana Blandiana, aflată mereu alături de Romi, că imensa ruină sinistră, cu geamuri sparte și acoperiș prăbușit, cu fierărie ruginită și contorsionată, va deveni, din închisoare și laborator al morții, un muzeu al victimelor terorii comuniste și care va rămâne, de altfel, singurul de acest fel de pe cuprinsul întregii Românii. Nimeni, în afară de Romi Rusan. Ceea ce în 1993 părea a fi un act donquijotesc sau, în cel mai bun caz, o fantezie
poetică de-a Blandianei, a devenit, treptat, o temeinică realitate, în ciuda masivei și furibundei ostilități venite din toate părțile. Un loc ce îți taie respirația încă de la intrare, gândit metru cu metru, sală cu sală, de Romi Rusan. La capătul unei dăruiri fără rest.
Mi-l amintesc alcătuind tematici, liste cu istorici invitați din țară și străinătate, foști deținuti politici, selectând elevii (mai târziu și profesori), aranjând sosiri-plecări din Sighet, căzari și mese, pentru ceea ce a fost, ani în șir, Școala de Vară de la Sighet, un act educativ exemplar și unic în România. Mi-l amintesc în mijlocul acelei „vâltori“ administrative, cu chipul lui de persoană aeriană, parcă mereu neajutorată și depășită de situație, căreia, însă, prin nu știu ce miracol, îi ieșeau toate la țanc. Era – ce greu îmi e să spun asta la trecut! - incapabil să spună vreo răutate, oricât de mică, nici măcar despre leprele publice despre care știa prea bine că sunt lepre. Nu doar bunătatea lui înnăscută îl împiedica să facă asta, ci și o bună creștere rară, cum eu n-am mai văzut, de modă veche ai fi zis, dacă nu ar fi fost vorba chiar de substanța vie din care era alcătuit.
Mi-l amintesc cu geanta pe umăr, doldora de foi, sau aplecat deasupra unei pagini – dintre miile - de manuscris, pigulind, cu pixul în mână, cuvintele din ceea ce aveau să devină volume rânduite în Biblioteca Sighet, visând mereu și amânând mereu reîntoarcerea la propria-i proză. Acoperit de treburile Memorialului și ale Centrului Internațional de Studii asupra Comunismului, Romi păstrase intactă aceeași prospețime grațioasă de a se bucura de „favorurile“ pisicii care i se cuibărea doar lui în brațe sau de a se minuna de felul în care sâmburele de avocado, ca un proiectil, putea să încolțească într-un ghiveci...
Vorbeam mai rar în ultima vreme, dar îmi era atât de bine să știu că pe lumea asta, undeva, chiar în orașul în care trăiesc, se află un om ca Romi Rusan. Că aș fi putut să-l sun oricând și că oricât de ocupat ar fi fost, îmi va răspunde cald.
Acum, fără el, lumea asta se face mai mică și mai rece.
Eroii nu mor
Autor: Mara Stefan
Eu nu pot să mă despart de domnul Romulus Rusan. N-am fost la înmormântarea sa, n-aveam cum să-l petrec tocmai pe el „pe ultimul drum“. Drumul lui nu s-a sfârșit, îl vor străbate, cu mai multă sau mai puțină vigoare, miile de tineri - elevi, studenți - pe care i-a chemat și le-a povestit, alături de invitații prestigioși ai Școlii de Vară de la Sighet, adevărata istorie atroce a României și românilor sub comunism.
Romulus Rusan la GDS, în ultima sa intervenție publică: |
---|
Cu doar două zile înainte să ne părăsească, Romulus Rusan a participat la o dezbatere a Grupului pentru Dialog Social unde, într-o scurtă intervenție, i-a atras atenția premierului Cioloş asupra modului defectuos în care se studiază istoria în școală, cu consecințe grave pentru generațiile viitoare: „(...) Felul cum se face istorie este impardonabil, cum e dictată de Institutul Național al Educației, un for lemnos, care promovează un fel de istorie-șotron. (...) A fost o discuție publică, care s-a soldat cu mărirea numărului de ore de istorie la școala primară. Dar nu știm ce vor conține aceste manuale. V-am ruga foarte mult - și sunt convins că veți avea timp și funcția vă va permite în continuare - să sprijiniți schimbarea, umanizarea acestor manuale, pentru că altfel vom avea semianalfabeți, oameni care nu se duc la vot și părinți care-și programează copiii direct pentru plecare în străinătate.“ |
Când vorbim despre eroi, ne imaginăm niște oameni care pun mai presus de viața lor pe cea a celorlalți. A alege să le dezvălui românilor adevărul despre istoria lor, luptându-te (habar n-am cu ce sacrificii) cu rezistența sistemului și opreliștile perfide aruncate în cale, identificându-te cu această luptă, se cheamă eroism. Tot ce am prețuit vreodată la un om regăseam la el. Vorbesc despre respectul neprecupețit pentru adevăr, de iubirea pentru poporul său. Și aici mai vine un cuvânt: patriotism. Nu știu ce alt model de patriotism adevărat aș mai putea da din realitatea imediată înainte de Romulus Rusan.
Stau mărturie multele volume pe care le-a editat la Editura Academiei Civice, după sute de ore, ori mii, de interviuri cu supraviețuitori ai colectivizării forțate, ai îndoctrinării comuniste și personalități care au fost actori sau martori ai acestor evenimente și multe alte teme. Am avut onoarea să transcriu astfel de interviuri și vă asigur că sunt cutremurătoare. Toate cărțile pe care Romulus Rusan le-a editat sunt cercetărti științifice riguroase, fără de care nu se poate alcătui o istorie adevărată a poporului român. Pentru asta a luptat Romulus Rusan până în ultima clipă a vieții sale pământești.
Drum lin, domnule Rusan, poate o să-mi mai dăruiți o alifie pentru durerile de oase, care ne chinuiesc pe amândoi... Și sper să terminăm cartea de memorii pe care o așteaptă lumea, pe care am început-o, avem două capitole revizuite, dar am rămas aici. Sunt aici, cu dumneavoastră, și o să le facem.