De același autor
Deși se află pe locul întâi în codul bunelor maniere, a spune mulțumesc nu e chiar atât de simplu. Dincolo de sfera strictă a politeții, supralicitată în abuzuri lingvistice de genul merci frumos, se deschide o adevărată provocare. Odată ce automatismele sociale au fost rezolvate, obligația de a mulțumi poate părea epuizată ca subiect. Ne-am făcut datoria și gata. Mergem senin mai departe, către viitoarea situație, la fel de formală, când va trebui să bifăm această conveniență, inculcată oricui, din fragedă pruncie. Când cineva nu respectă regula lui te rog / mulțumesc, va avea parte de săgetări dezaprobatoare sau etichetarea drept prost-crescut. Ipocrizia inevitabilă în asemenea cazuri nu mai contează, importantă e salvarea aparențelor. Impresia artistică, mă rog. Cum spuneam însă, dincolo de igiena reflexului civic, opțiunea de a (nu) mulțumi implică o deliberare mai puțin previzibilă și mai curând secretă. O punere în balanță a datelor care fac (sau nu) oportună exprimarea recunoștinței.
Aici intrăm pe un teren spinos. Între a fi mulțumit și a aduce mulțumire cuiva, diferența de viteză este aceea dintre un bolid și o roabă. Graba cea mare este împlinirea voinței proprii, cu tot panașul ei de satisfacții mai mult sau mai puțin disimulate. Atunci trăim, s-ar spune, un sentiment de împlinire personală care ne motivează formidabil. Precum tot ce ne înconjoară sau facem, gradele satisfacției diferă. Nivelul „superior“ îl reprezintă desigur o creație. Aducerea în lume a ceva nou. Bucuria legitimă este însă, cel mai adesea, dublată de bunăstarea orgoliului. Eu sunt autorul. Fie că ne lăudăm explicit, fie doar în sinea noastră, automulțumirea este prezentă și poate orbi. Această ecranare lăuntrică, pe lângă alte neajunsuri, scade până la paralizie grija de a analiza retroactiv traseul ajungerii acolo, la punctul culminant. Cum a fost cu putință? Grație cui? Ce piloni susțin edificiul cu care mă fălesc? Oare aș fi izbândit fără ajutor? Inerția egocentrică frânează aceste interogații sau, în orice caz, le împiedică să meargă în profunzime.
Cu știință sau fără de știință, mulți oameni se trezesc periodic în fața unei dileme. Să mulțumesc sau să nu mulțumesc? Să accept sau să nu accept că n-aș fi putut ajunge aici, de capul meu? Atunci când cineva decide să ignore, în amonte, sprijinul care ar merita prețuire, consideră că și-ar amputa propria valoare sau înfăptuire. O asemenea cale absolutizează și, deci, izolează meritul. Or, noi nu suntem izolați. Ontologic nu suntem singuri, iar viețuirea în comunitate cu atât mai puțin se poate rupe de logica interacțiunii. Coșmarul iadului ca singurătate etanșă, unde nu pătrunde niciodată nimic și nimeni, exprimă implicit aspirația noastră constitutivă de a relaționa. Oscilația între a mulțumi și a nu mulțumi pentru o binefacere se dovedește, de fapt, forțată. Firesc este să mulțumim cât mai des, cu toată inima și cu tot cugetul. Iar nefiresc - să ne supunem acelui calcul meschin care împiedică un act inteligent de părtășie, recunoaștere, iubire. Ce frumos îi scrie Seneca lui Lucilius, în Scrisoarea 73: „Eu datorez foarte mult soarelui și lunii, chiar dacă nu răsar anume pentru mine (...) Filosofia ne învață, mai presus de toate, cum să ne simțim îndatorați pentru binefacerile primite și să le răsplătim pe măsură; uneori chiar mărturisirea că ești îndatorat reprezintă o răsplată“ (Scrisori către Lucilius, vol. II, p. 300).
Dincolo de orice filosofie, pentru creștin lucrurile stau cel mai clar. Pentru el, un fapt existențial, mic sau mare, e socotit un dar, iar nevoia de a mulțumi e de la sine înțeleasă, neimpusă de vreun cod comportamental obiectiv. De altfel, miezul vieții sale liturgice nu e altul decât Taina Euharistiei (a mulțumirii) - unde jertfa și recunoștința se contopesc. De ce credinciosul va alege oricând să mulțumească, fără a sta la îndoială? Deoarece comuniunea, această deplină concordanță fondată pe taina iubirii, nu suportă vidul, nu suportă hiatul. A nu mulțumi, a te socoti singur într-o izbândă înseamnă a face posibil golul, a frânge participarea la căutarea armoniei. Ce altceva facem, mulțumind? Umplem hăul dintre noi. Învingem slava deșartă, prin smerenie. Tânjim liberi spre Hristos.
Creștinul posedă probabil cea mai rafinată artă de a mulțumi. Recunoscându-se ca parte a unui ansamblu al slujirii, va asocia firesc bucuria personală și îndatorarea față de cel care, direct sau indirect, o face cu putință. Cu cât mai mare va fi o împlinire, cu atât mai fierbinte va fi „mărturisirea“ recunoștinței. În Epistola I către Corinteni, însuși Sf. Ap. Pavel ne arată că nu se poate altfel: „Mulțumesc totdeauna Dumnezeului meu pentru voi, pentru harul lui Dumnezeu dat vouă în Hristos Iisus“ (1:4). Așa cum trăitorul creștin cunoaște îndemnul rugăciunii neîncetate, el înțelege foarte bine starea de gratitudine permanentă. Chiar când „beneficiul“ vine pe calea suferinței. Sau mai ales atunci! Căci convertirea încercărilor în virtuți și a răului în bine face peremptorie lucrarea Harului. Despovărat, prin credință, de obsesia măruntă a mulțumirii de sine, învățăcelul aflat pe calea creștină descoperă pas cu pas gustul adevăratei libertăți. A spiritului. La 16 decembrie 1955, înaintat în vârstă și suferind pe patul de spital, Vasile Voiculescu scria: „Doamne, îngăduie-n genunchi să-Ți mulțumesc/ Că pe mine, mișelul rob al spurcăciunii,/ M-ai învățat acum, ca pe îngeri, să vorbesc/ Limba cerească, universală, a rugăciunii“ (Integrala operei poetice, p. 560).
Negreșit, zi de zi, apare prilejul de a mulțumi - unui sfânt, unui vecin sau altcuiva. Cu glas tare sau în inimă. În orice moment, dacă suntem atenți, putem restabili o legătură (poate uitată) cu un model ziditor, grație căruia am surmontat o dificultate sau am împlinit frumos o lucrare. Nu e nevoie de prea multă imaginație pentru a realiza că suntem unici, dar nu suntem singuri. Laolaltă conviețuind, am putea recunoaște mai deschis cât de mult ne datorăm unii altora, în atâtea privințe. Iată un bun exercițiu personal, la final de an vechi și început de an nou, când sufletele noastre se pot cât de cât odihni din tumultul vremii.