Pe aceeași temă
Câteva ţări din Europa Centrală şi de Est au adoptat recent sau analizează o posibilă adoptare a unor legi care ar trebui să asigure o uşurare a poverii debitorilor sau să grăbească soluţionarea litigiilor privind datoriile nerambursate. Deoarece instanţele de judecată sunt extrem de lente, atunci un cadru legislativ care să ocolească instanţele şi să grăbească procedurile poate fi o soluţie inspirată. Totuşi, rămâne, în unele cazuri, chestiunea retroactivităţii, care erodează drepturile creditorilor şi statul de drept. Aplicarea retroactivă a acestor iniţiative asupra creditelor ipotecare existente şi conversia creditelor în valută la un curs diferit de cel de piaţă sunt idei vehiculate în regiune. Pentru a reduce hazardul moral, ar fi necesar ca asemenea soluţii extreme să fie aplicate exclusiv în cazuri extreme, atunci când creditele nu sunt rambursate de un timp îndelungat şi nu există nicio şansă de a fi plătite vreodată. Polonia s-a chinuit să găsească o versiune coerentă a planului său de conversie a creditelor în valută, dar, deocamdată, singura soluţie viabilă pare a fi taxarea marjei de câştig la creditele în valută.
Conversie retroactivă în Croaţia
Protecția investitorilor în Croația a fost unul dintre cele mai fierbinţi subiecte în ultimii doi ani, iar imaginea de ansamblu este relativ neclară. Pe de o parte, introducerea reglementărilor de prefaliment (în afara curţilor de judecată) în 2013 și a modificărilor Legii falimentului puse în aplicare în 2015 a adus unele îmbunătățiri, care se reflectă, de altfel, şi în raportul Doing Business, alcătuit de Banca Mondială, un clasament al uşurinţei de a face afaceri într-o ţară. Pe de altă parte, conversia forțată a creditelor în franci elveţieni a zguduit în mod semnificativ încrederea investitorilor, deoarece guvernul croat a pus în pericol în mod deliberat legile Uniunii Europene și a impus aplicarea principiului retroactivității în sistemul juridic. Cu toate acestea, declarațiile cabinetului premierului şi ale Ministerului Finanțelor susţin că noul guvern croat ar trebui să aibă o orientare „pro-investitori“.
Cehia, o piaţă calmă
Nu există schimbări majore în domeniul drepturilor creditorilor care să fi avut loc recent în Republica Cehă, cel puțin în ceea ce privește creditele existente. Acest lucru este, probabil, datorat calităţii creditului, care nu a creat probleme aşa cum s-a întâmplat în alte ţări. În plus, există puține presiuni politice care să se amestece în drepturile existente ale creditorilor. Cu toate acestea, există unele schimbări în ceea ce privește noile credite - și anume, Directiva privind creditul ipotecar a fost transpusă în dreptul ceh în acest an, ceea ce va reprezenta o povară administrativă mai mare asupra creditorilor și va aduce noi drepturi pentru debitori, de exemplu, rambursarea anticipată a creditelor.
Ungaria, un mediu de afaceri incert
Din momentul în care criza financiară a lovit Ungaria, sectorul financiar s-a luptat cu creșterea stocurilor de credite neperformante și cu măsurile cu efect de blocare luate de guvern. Chiar dacă recent a existat o anumită consolidare în relația dintre guvern și sectorul financiar, cum ar fi reducerea impunerii fiscale pe activele băncilor, care fusese deja redusă în 2016, iar moratoriul privind evacuarea a fost ridicat în luna martie, băncile s-ar putea să rămână reticente să își crească activitatea de creditare, în special în cazul împrumuturilor ipotecare, nu doar pentru că cererea populaţiei pare a fi destul de fragilă, dar şi din cauza mediului de afaceri incert și a reglementărilor imprevizibile. Aceste din urmă două aspecte sunt, de altfel, descrise de clasamentul competitivității coordonat de Forumul Economic Mondial, întrucât forţa protecției investitorilor și eficiența cadrului legal în soluționarea litigiilor în Ungaria a rămas destul de mult în urmă.
Polonia a evitat conversia, taxează băncile
În ciuda înrăutăţirii climatului de investiții în Polonia, drepturile creditorilor par să fie bine protejate. În conformitate cu Indexul Global de Competitivitate, scorul Poloniei este mare în acele categorii, cum ar fi puterea de protecție a investitorilor (locul 32 din 140) și drepturi legale (24 din 140), în timp ce clasamentul alcătuit de Banca Mondială privind uşurinţa în afaceri subliniază faptul că rata de recuperare a fost în continuă creștere și se ridică la 58,3 cenți pe dolar. În plus, modificările pro-business din noua Lege a falimentului (în vigoare din ianuarie 2016) ar trebui să rezolve principalele dezavantaje ale procesului de faliment, cum ar fi procedurile îndelungate și costurile lor ridicate. Deși guvernul este dispus și s-a angajat să ajute debitorii care au credite în valută, o conversie totală a acestora este improbabilă. Autorităţile par mai degrabă preocupate de majorarea taxei pe activele în valută ale băncilor, pentru a încuraja astfel renunţarea la creditele în franci elveţieni. Peste jumătate de milion de polonezi au credite ipotecare în franci elveţieni.
România are reguli laxe, clienţi disciplinaţi
În România a existat un șir de inițiative legislative care vizează consolidarea drepturilor debitorilor, înaintea alegerilor parlamentare din decembrie. O lege care permite clienților să dea garanțiile imobiliare băncilor, în schimbul ştergerii datoriilor, a intrat în vigoare în luna mai și mai mult de 4.000 de persoane au profitat de ea până acum. Parlamentul român a votat o lege cu privire la conversia creditelor în franci elveţieni la cursul istoric din data semnării contractului de creditare. Legea insolvenței persoanelor fizice, aprobată în acest an, ar trebui să permită oamenilor să amâne plata datoriilor pentru o perioadă de cinci ani, pe baza unui plan de reorganizare judiciară, dar aplicarea a fost amânată cu şapte luni. Cu toate aceste relaxări de reglementare, disciplina de plată a clienților individuali, de retail banking, a fost semnificativ mai bună decât cea a clienților corporativi, cu rata creditelor neperformante de la 9,1% în decembrie 2015 pentru persoane fizice și 26,2% pentru firme.
Serbia are problema aplicării contractelor
Deși mediul general de afaceri din Serbia s-a îmbunătățit în ultimii ani, observăm în continuare o lipsă de progres în legislația referitoare la drepturile și protecția investitorilor. Raportul Băncii Mondiale privind uşurinţa de a face afaceri din 2016 arată că Serbia s-a menţinut pe un loc jos, 73, la aplicarea contractelor și a coborât un loc, de la poziţia 49 până la 50, în rezolvarea insolvenței. În mod similar, datele Forumului Economic Mondial indică faptul că drepturile de proprietate au rămas nemodificate la niveluri relativ scăzute, în timp ce indicele drepturilor legale s-a înrăutățit ușor. Totuşi, cu proiectele de modificări și completări la Legea falimentului și cu o strategie activă de soluționare a creditelor neperformante, am putea vedea unele îmbunătățiri în viitor, dar pentru asta sunt necesare eforturi majore.
Slovacia simplifică Legea falimentului
Rapoartele Băncii Mondiale identifică aplicarea legii ca fiind o zonă care are o nevoie acută de îmbunătățire. Concluziile raportului din 2015 privind punerea în aplicare a contractului arată că timpul mediu necesar pentru soluționarea unui litigiu a fost de 705 de zile, în Slovacia, în comparație cu media OECD de 538,3 zile. Recent, Ministerul Justiției a anunţat modificări legislative care simplifică procedura de faliment personal, ceea ce ar trebui să despovăreze instanțele de judecată. Potrivit Ministerului Justiției, au existat 32.000 de cereri de faliment cu caracter personal în Republica Cehă în 2015, dar doar 391 în Slovacia. Modificările vor permite mai multor persoane să se întoarcă la o viață normală prin falimentul personal sau prin agrearea unui calendar de rambursare, dar aplicarea este posibilă numai o dată la 10 ani. Un anumit potențial de hazard moral poate exista, dar este destul de limitat.
Slovenia, stabilă şi previzibilă
Slovenia este una dintre cele mai performante economii din regiunea central şi est-europeană, dacă luăm în considerare evaluările legate de drepturile investitorilor atât în Indexul Global de Competitivitate, cât şi în raportul Băncii Mondiale privind uşurinţa de a face afaceri. Protecția investitorilor este la niveluri relativ ridicate (locul 14 în ierarhia Indicelui Global de Competitivitate), iar cadrul juridic pare a fi stabil și previzibil. În ultimii ani, Slovenia a realizat progrese suplimentare pe toate fronturile, cele mai importante fiind înregistrate în rezolvarea procedurilor de insolvență (timpul și ratele de recuperare) și eficiența cadrului legislativ în soluționarea disputelor. Privind în perspectivă, ne așteptăm ca guvernul să păstreze acest avantaj și vom observa, probabil, o îmbunătățire suplimentară, graduală, în ce priveşte calitatea instituțională. //