De același autor
Celălalt minister care se va afla sub controlul aproape direct al lui Dragnea este ministerul de Interne unde noul ministru- Dan Carmen Daniela- este creația politică a lui Dragnea, adusă de el de la Teleorman și propulsată în politica mare doar pentru că îi este fidelă fostului baron. Prin aceste două numiri Dragnea își asigură pentru sine cele mai importante pârghii ale executivului: Administrația, Internele și fondurile de dezvoltare și europene care vor fi direcționate după cum va hotărî în mod discreționar liderul PSD. Dragnea își păstrează de asemenea un rol în gestionarea relațiilor cu Comisia Europeană prin numirea Anei Birchall în funcția de ministru delegat pentru afaceri europene. Nu există absolut nici o nevoie reală pentru acest post. Relația cu UE poate fi gestionată foarte bine de MAE și ministerele de resort la nivel de Comisie și de președinte la nivelul Consiliului European. Introducerea acestei funcții nu va face decât să complice relația la nivelul MAE și are potențialul să creeze tensiuni inutile între președinte și guvern. Singura rațiune pentru care există această funcție este să-i dea lui Dragnea – nu lui Grindeanu - posibilitatea de a concura cu președintele Iohannis în ceea ce privește relațiile europene.
Un ministru toxic: Florin Iordache
Florin Iordache s-a remarcat în ultimii ani ca agentul legislativ al corupților de partid. Toate, dar absolut toate inițiativele sale legislative au avut drept scop restrângerea ariei de competență a instituțiilor anti-corupție și, în special a DNA și ridicarea a tot felul de piedici în calea procurorilor, care să imunizeze demnitarii de punerea în aplicare a legii. Culmea activității distructive a lui Florin Iordache a fost atinsă în celebra Marțe Neagră din decembrie 2013, când a coordonat grupul care a introdus realmente peste noapte în parlament legile amnistiei și grațierii, a schimbat definiția conflictului de interese dar mai ales a scos demnitarii de orice fel din categoria funcționarilor publici creînd în acest fel o imunitate completă a acestora în fața anchetelor DNA. Dacă era după Iordache și amicii săi din PSD, am fi avut astăzi o supraclasă de cetățeni cărora legea penală nu li se aplică doar pentru că ocupă funcții în stat. Ultimul dintre eforturile lui Iordache a crea imunități a fost legea cu dedicație prin care se acordă așa zisa super-imunitate avocaților, dar la această lege au contribuit practic toți avocații din parlament care și-au dar singuri o lege care să îi protejeze de procurori. Performanțele lui Iordache sunt binecunscute și de aceea este mai probabil că a fost numit în funcția de ministru al Justiției nu în pofida lor ci în virtutea acestor atentate la statul de drept și la Justiție. Altfel spus trebuie să ne așteptăm ca Iordache să pună capăt reformelor în Justiție din ultimii 12 ani și să îngroape lupta anticorupție. Practic PSD, ALDE și UDMR pot forma o supermajoritate anti-Justiție și de data aceasta nu ne mai putem bizui nici măcar pe intervenția promptă a Statelor Unite și Uniunii Europene în sprijinul domniei legii în România.
Clientelism guvernamental
După modelul baronatului local, Dragnea a adus relațiile clientelare până în interiorul guvernului. Despre o mulțime de miniștri nu știm mai nimic iar biografia lor nu îi recomandă cu nimic pentru portofoliile pe care le ocupă. Astfel, avem un ministru de finanțe, Viorel Ștefan, care, în afară de faptul că a condus comisia de specialitate din Senat nu are altă legătură cu Finanțele omul fiind un fost șef al Navrom Galați. Avem un ministru al Transporturilor adus de la Giurgiu pe linie politică, domnul Răzvan Alexandru Cuc, care a fost dat afară din același minister de către Dacian Cioloș pentru că se ocupa mai mult cu politica decât cu transporturile. Avem la Sănătate, un domn de la Oradea, Florian Bodog, care nu s-a remarcat ca un specialist în politicile de sănătate ci prin suspiciuni de plgiat, iar la Educație, un domn, Pavel Năstase, despre care nu știm că din activitatea sa de rector al ASE a devenit cel mai bine plătit profesor universitar din România. Avem la ape și păduri o doamnă de la Buzău, Adriana Petcu, iar la Energie, un domn de la Giurgiu, Toma Florin Petcu, care nu are absolut nici o legătură cu energia. Avem la Ministerul Economiei un domn, Alexandru Petrescu care a fost directorul Poștei Române, o companie amendată de Consiliul Concurenței și împotriva căreia Ministerul Comunicațiilor a făcut plângere la DNA pentru fapte de corupție. În sfârșit la ministerul agriculturii a fost numit Petre Daea, un om adus de Adrian Năstase de la Mehedinți să conducă același minister pentru că e rudă cu Dana Năstase, iar la ministerul Turismului a fost numit un personaj, Mircea Dobre, care nu are absolut nici o calitate în afara faptului că a condus o firmă din Constanța care făcea afaceri profitabile cu Consiliul Județean condus de Nicușor Constantinescu.
Structura actualului guvern reflectă complicatele rețele de putere pe care și le-a creat Liviu Dragnea atât la nivel central dar și local și este felul lui de a răsplăti aceste rețele. Este un guvern croit după chipul și asemănarea lui Dragnea: mediocru, clientelar și cu un mare potențial