De același autor
Pe 6 ianuarie, președintele Iohannis a prezidat ședința de constituire a noului CSM, ocazie cu care a pronunțat cel mai ofensiv discurs al său de când a preluat mandatul, în decembrie 2014: „o lege a amnistiei și grațierii... care ar albi dosarele politicienilor ar fi o catastrofă pentru democrația românească“, „ar duce la dispariția statului de drept din România“. Președintele a vorbit și de riscul ca „democrația să dispară din România“. Deși în mod explicit era vorba despre eventualitatea adoptării unei legi a amnistiei și grațierii faptelor de corupție, implicit șeful statului român trăgea un semnal de alarmă fără precedent, inclusiv vorbind de o „traiectorie care ar îndepărta România de la valorile euroatlantice“. Formulare care pune într-o lumină mai clară apelul președintelui la adresa noului guvern la jurământul de la Cotroceni din 4 ianuarie: „aștept să păstrați clară, vizibilă şi declarată orientarea euroatlantică a României“. Mesajul asupra posibilității unei deraieri a României conduse de PSD de la această orientare a fost astfel trimis atât către români, cât și către partenerii externi. Aceștia din urmă probabil că au primit mesajul și pe alte canale, dar existența unui astfel de SOS public întărește mesajul prezidențial.
La nivel intern, nu e numai o chemare la arme a oștii PNL sau PNL plus USR. Aceștia au pierdut prea clar alegerile ca să fie suficienți. Acum e vorba despre relația între șeful statului și români, despre capacitatea lui Iohannis de a mobiliza alegătorii de al doilea tur al prezidențialelor din 2014, o majoritate anti-PSD parțial tăcută la alegeri, dar care nu a putut dispărea ca prin minune.
Duritatea mesajelor prezidențiale trebuie văzută în contextul postelectoral. Mai întâi am aflat că președintele a încercat imediat după 11 decembrie să confecționeze o majoritate parlamentară fără PSD. Părea de la început o misiune imposibilă. A urmat refuzul PSD de a veni la o primă întâlnire cu președintele, apoi momentul consultărilor, la care Iohannis a venit flancat în dreapta de consilierul prezidențial pe securitate și în stânga de cel pe externe. Președintele dădea atunci semnalul că e și va rămâne șeful CSAT, că vrea să reziste cu mijloacele din dotare, iar acestea nu se reduc la cele politice. Apoi a venit un refuz (poate prea logic) al primei propuneri de prim-ministru și o acceptare similar de logică a următoarei propuneri.
În același timp, Dragnea spunea că președintele vrea să se reinventeze printr-o posibilă suspendare, dar că nu-i va da această satisfacție. Totuși, după nominalizarea lui Grindeanu, același Dragnea ne spunea că, dacă acesta nu era nominalizat, parlamentul ar fi fost convocat în ședință extraordinară pentru a declanșa procedura de demitere.
Rezumatul nu ar fi complet dacă nu am observa schimbarea bruscă de stil a președintelui PSD. De la sobrietatea chinuită din campanie a trecut direct la o aroganță rară şi chiar la kitsch-ul politic pus în spectacol după respingerea doamnei Shhaideh. Victimizarea acesteia din urmă, apoi rușinosul tam-tam făcut în jurul primirii de către premierul proaspăt desemnat a unui SMS de felicitare din partea șefului statului au arătat cum natura pesedistă refulată își cere drepturile.
PSD a câștigat fără drept de apel lupta cu patrulaterul Iohannis-Cioloș-PNL-USR, apoi a vrut chiar să-și umilească adversarii politici. Nu-i frumos, dar o pot face. Lucrurile au mers însă prea departe, atunci când au pornit un atac la prerogativele prezidențiale, un atac nu numai la adresa lui Iohannis, dar și a autorității prezidențiale și a legitimității acesteia. Fie din prea mult entuziasm, fie dintr-o strategie încă neasumată public, PSD a încălcat linia roșie a respectării ordinii constituționale pe care, ca deținător al puterii la nivel parlamentar și guvernamental, ar trebui să o apere. În acel moment, nu numai că i-a oferit președintelui ocazia de a se recompune politic după înfrângere, dar practic l-a obligat să reacționeze instituțional cu un discurs de o duritate extremă, așa cum am văzut mai sus.
Dar Iohannis pornește cea mai dură bătălie a mandatului său tocmai atunci când este mai slăbit ca niciodată. Faptul că suspendarea și chiar demiterea sa au intrat în orizontul de posibilități poate mobiliza niște susținători, dar poate și limita capacitatea sa de acțiune instituțională. Aparent, raportul de forțe este dramatic debalansat în favoarea PSD, de unde și dramatismul SOS-ului prezidențial.
Președinta PNL Gorghiu a demisionat mai mult ca să ascundă alte responsabilități. Pe fond, n-am auzit din zona Iohannis-PNL plus Cioloș-USR un discurs despre recunoașterea strategiilor greșite, a unor numiri și comportamente nepotrivite, a unor tăceri sinucigașe. Când aspiranții la fotolii parlamentare se complăceau la Antena 3 și România TV nu știau că în paralel credibilizau discursul antijustiție al acestora? Când instrumentalizau politic discursul anticorupție nu știau că înfrângerea lor în alegeri putea să legitimeze politica antijustiție a zonei PSD?
Pentru a avea o șansă să iasă onorabil din această criză constituțională, președintele Iohannis trebuie să recunoască magnitudinea înfrângerii zonei anti-PSD și a sa personal. Nu poate ascunde o înfrângere intrând direct într-o altă luptă. De fapt, numai recunoașterea greșelilor care au dus la triumful PSD și al aliaților săi formali și informali poate fi premisa de la care să înceapă o acum improbabilă Reconquista. Adevărul e că, acum, Iohannis mai poate fi ajutat numai de o parte din servicii și, mai ales, de stradă. Atenție ca această cruciadă să nu devină una a copiilor.