De același autor
Ministrul Justiției, Florin Iordache, deține un întreg track record legislativ care dă la iveală o preocupare constantă pentru a construi un scut de legi care să îi protejeze pe demnitarii corupți de legea penală, scoțându-i, dacă se poate (așa cum a încercat în „marțea neagră“ din decembrie 2013), cu totul de sub incidența acesteia. Nicio surpriză, așadar, că ministrul Iordache a caracterizat introducerea în dezbaterea parlamentului a unei legi a amnistiei și grațierii ca fiind „de bun augur“. Dar dezbaterea amnistiei și grațierii nu poate fi un semn bun decât pentru condamnații penal și pentru cei cu dosare pe rol care le pot aduce condamnarea. Lor, penalilor, li s-a adresat Iordache în mod exclusiv, îndemnâdu-i să spere că guvernul PSD-ALDE îi va izbăvi de povara sau perspectiva închisorii.
Mediile politice sunt de acord că adoptarea grațierii și amnistiei, fie sub formă de lege, fie sub formă de ordonanță de urgență, este iminentă și că este o chestiune de săptămâni. Urgența va fi motivată ca întotdeauna prin supraaglomerarea din închisori și prin condamnările pe care le primește România la CEDO pentru condițiile proaste din penitenciare. Chiar și două asociații de magistrați, AMR și UNJR, sunt de acord cu grațierea, iar o asociație de procurori susține chiar și amnistia, în anumite limite. Toate se înșală. Grațierea și cu atât mai puțin amnistia nu rezolvă decât cel mult temporar problema închisorilor suprapopulate, în schimb, creează probleme morale și legale insurmontabile, cu mult mai grave decât cea pe care pretinde să o rezolve.
Grațierea e un act de clemență individuală rezervat șefului statului. Ea se acordă în mod excepțional unor condamnați a căror situație particulară generează mai multă suferință decât ar îndreptăți fapta comisă. O grațiere colectivă ar avea sens numai în cazul unei suferințe colective disproporționate, ceea ce, evident, nu e cazul. În România nu există grupuri persecutate care să justifice o grațiere colectivă. În niciun caz, nu poți să justifici grațierea prin numărul mic de locuri în penitenciare. Pe de o parte, este imoral, pentru că statul își ascunde propria neputință de a-și îndeplini obligația fundamentală de a garanta condiții decente de detenție sub masca clemenței, golind de sens caracterul individual și extraordinar al actului grațierii. Pe de alta, pentru că duce la consecințe absurde, cum ar fi condiționarea actului de justiție de logistică. Ce urmează după această grațiere? Stabilim un număr optim de deținuți care să satisfacă cerințele CEDO și, în funcție de acestea, cote anuale de condamnări cu executare? Și dacă instanțele epuizează cota cu trei luni înainte? Ridică din umeri și îi trimite acasă sau se reia ciclul grațierii la nesfârșit, într-o mascaradă de justiție?
În privința amnistiei, lucrurile sunt încă și mai scandaloase, pentru că amnistia privește fapte, nu persoane, și anume fapte de natură penală pe care condamnații sau persoanele trimise în judecată le-au comis și care sunt pedepsite de lege. Amnistia decretează că fapta penală, deși s-a produs, nu (mai) există. Amnistia implică, așadar, că avem de-a face cu o incriminare abuzivă și reprezintă o măsură reparatorie. Cazurile clasice sunt așa-numitele infracțiuni politice, cum erau, de exemplu, crimele împotriva „orânduirii socialiste“. Amnistia acestor fapte era datoria oricărui regim democratic. Analog, a adopta o lege a amnistiei acum în România ar însemna să admitem că există în Codul Penal și în legile speciale prevederi nedrepte, care mai întâi trebuie supuse rapid unei amnistii, urmând ca ulterior să fie corectate de Legislativ. Care sunt aceste incriminări abuzive știm din aceeași „marțe neagră“. Parlamentarii au decis să amnistieze faptele soldate cu până la șapte ani de închisoare, din care au exclus infracțiunile violente și câteva, dar nu toate, infracțiuni de corupție. Carevasăzică, un demnitar condamnat că a făcut trafic de influență aflându-se în conflict de interese era spălat de orice păcate și rămânea cu cazierul curat. Fapta era ștearsă din memoria legală a României. Și, ca să se asigure că „se face dreptate până la capăt“ și că „abuzurile“ sunt corectate, au dezincriminat conflictul de interese și i-au scos cu totul pe demnitarii statului de sub autoritatea legii penale.
Este exact ce se urmărește acum. Există, dincolo de cazul Dragnea, câteva sute de condamnați pentru fapte de corupție sau asimilate faptelor de corupție care vor fi scoși din închisori și reabilitați doar pentru că parlamentul decide că faptele pe care le-au comis nu sunt infracțiuni. Mai sunt, de asemenea, pe rol sute de dosare de aceeași speță care vor ajunge la gunoi.
Cum amnistia, pentru a se justifica, trebuie urmată de o revizuire masivă a legilor penale, e limpede că scopul ei este să deschidă calea anihilării legilor de integritate și a legilor anticorupție. De aceea, amnistia penală lovește la temelia statului de drept și a reformelor din ultimii 12 ani. Este o mârșăvie fără seamăn.