De același autor
Relația transatlantică sub președinția Donald Trump este deteriorată încă dinainte de a începe. Dincolo de declarațiile referitoare la caracterul „depășit“ al NATO, liderul abia învestit al Americii pune sub semnul întrebării cel de-al doilea pilon de susținere al acestei relații: cel economic (culmea, cel pe care Trump ar trebui de fapt să-l înțeleagă cel mai bine).
Primul semn: cu câteva zile doar înainte de învestire, Donald Trump a anunțat, în interviul pentru Bild și Times, că va impune taxe vamale de 35% producătorilor germani de automobile, pentru că s-a săturat să vadă atât de multe mașini nemțești și atât de puține americane pe străzile New York-ului. Mai mult, noul lider le-a dat și indicații producătorilor germani despre cum să-și construiască planul de afaceri: „ar fi mult mai bine pentru interesele companiei“ să deschidă fabrici în SUA. De vreme ce cuvintele veneau din partea președintelui SUA, au avut efect cât se poate de concret și imediat: căderi pe bursă ale cotelor pentru BMW și Volkswagen. Piața a anticipat volatilitate la acest capitol.
Declarațiile nu sunt doar populiste, ci și absurde. BMW intenționa să deschidă o fabrică în Mexic, care să înceapă producția propriu-zisă din 2019 pentru un singur model BMW (taxa ar veni, crede Trump, ca „descurajare“ pentru americanii care s-ar gândi să își cumpere din Mexic un BMW mai ieftin). Degeaba au încercat să explice cele două companii că au unități de producție importante în SUA și că în ultimii ani și-au crescut de patru ori numărul de mașini produse pe teritoriul american, având 33.000 de angajați americani. Degeaba au încercat experții să lămurească faptul că firmele germane nu se pot face vinovate pentru că încearcă să găsească mână de lucru mai ieftină în Mexic, de vreme ce decenii la rând chiar producătorii americani de mașini și-au mutat o bună parte din unități în Mexic, în căutarea unor costuri de producție mai mici. Noul președinte cu apucături de ayatollah nu poate admite cu niciun chip conceptul de globalizare.
De pierdut, va pierde tot consumatorul american, care nu va mai avea ocazia să cumpere la un preț bun mașini performante și cu consum scăzut de carburant. De pierdut au și americanii care au joburi în cadrul acestor companii: producătorii de automobile - nu doar cei europeni, dar și cei americani! – au anunțat deja că și-au amânat deciziile privind producția și investițiile din pricina „mediului instabil“. Protecționismul radical într-o economie mondială atât de interconectată este deopotrivă ineficient și irațional.
Prin comparație, reacția Germaniei – „Dacă vrea să vadă mai multe mașini americane, atunci SUA ar trebui să construiască mașini mai bune“ (vicecancelarul Sigmar Gabriel) - e una de bun-simț și explicabilă, chiar dacă încalcă uzanțele diplomatice. Europa nu mai știe unde se poziționează față de SUA. Problema este însă că era Trump abia începe și că „speța“ BMW și Volkswagen este doar un preview al viitoarei politici economice trumpiste și al consecințelor pe care ea le va avea, inclusiv asupra Europei. Ceea ce s-a întâmplat la inaugurala Trump vine să confirme de altfel temerile de dincoace de Ocean.
„Vor fi două reguli simple: cumpărăm produse americane, angajăm americani.“ A fost „strategia“ prezentată de Donald Trump în ziua învestirii. În viziunea noului lider de la Casa Albă, „buy American, hire American“ ar pune capăt „carnagiului“ la care au fost supuse fabricile americane și ar proteja locurile de muncă din SUA. Dar Trump nu s-a oprit aici. Primul pas al strategiei al urma să fie retragerea SUA din TPP, apoi renegocierea NAFTA cu Mexicul și Canada. Pasul următor pe drumul protecționismului ar putea fi ieșirea SUA din negocierile pentru TTIP (Parteneriatul Transatlantic), un acord la care se lucrează de peste patru ani și care ar fi trebuit să devină cel mai mare acord comercial dintre SUA și UE. Aliații încep să-și dea seama că noul președinte chiar își crede și își pune în aplicare ideile din campanie. Or, după 1945, relația transatlantică s-a bazat pe un set comun de interese și valori: ideea de societate democratică și deschisă și de piață liberă. Există toate semnele că America lui Trump e pregătită să treacă oricând peste cel de-al doilea fundament.
Pe alocuri, pare că nici primul nu mai e chiar sacrosanct: în interviul pentru Times și Bild, Donald Trump a explicat că e convins că și alte state vor urma modelul Brexit, că Europa se va rupe și că Merkel a făcut o greșeală catastrofală în privința politicii de imigrație. Încurajarea extremiștilor europeni și ideea de a ridica sancțiunile la adresa Rusiei pentru agresiunea Ucrainei (fără consultarea prealabilă a europenilor!) demonstrează și ele cam ce importanță au pentru Trump aceste valori democratice comune. Nicicând până acum, declarațiile unui lider de la Casa Albă nu au cauzat atâtea reuniuni de urgență la Bruxelles.
Practic, Trump pune dinamită după dinamită la baza aceleiași construcții pe care țara sa s-a chinuit să o clădească în urmă cu decenii. Brusc, relația dintre Europa și cel mai important partener comercial al său devine mai puțin predictibilă decât cea cu Iranul. Pentru Washington, relația cu Europa trece într-un fundal atât de îndepărtat, încât președintele american nici nu se obosește să-l deosebească pe șeful Comisiei Europene de președintele Consiliului European. „Business as usual“ între America și Europa nu mai există.