De același autor
După toate canoanele artei manipulării și ale tehnicilor post-truth, Liviu Dragnea a prezentat minciuna drept adevăr și l-a acuzat pe președintele Iohannis că a declanșat o nouă mineriadă, că vrea să organizeze o lovitură de stat și să răstoarne ordinea constituțională pentru că a participat la un miting de protest. În realitate, ordonanțele de urgență pentru grațierea și dezincriminarea unor fapte de corupție pe care guvernul intenționează să le promoveze au acest efect: creează o clasă oligarhică aflată deasupra legii, ceea ce ruinează sistemul de drepturi și libertăți și înlocuiește sistemul de guvernământ democratic cu unul oligarhic printr-o lovitură de forță dată hoțește.
Prin grațiere, corupții ies din închisoare cu banii în buzunar
Aprecierea că ordonanțele creează premisele răsturnării ordinii constituționale se bazează atât pe procedura aleasă pentru adoptare, cât și pe conținutul celor două acte normative. Grațierea colectivă este prerogativa parlamentului și intră în categoria legilor organice. Guvernul Dragnea/Grindeanu a justificat urgența adoptării lor prin ordonanță de urgență prin suprapropularea penitenciarelor și prin dorința de a preveni o decizie a CEDO de condamnare a României la plata a 80 de milioane de euro pentru condițiile precare din închisori. Această pretenție este contrazisă de faptul că, potrivit Ministerului Justiției, nu vor ieși din închisoare decât 2.300-2.500 de deținuți (3.700 după statistica publicată de Administrația Națională a Penitenciarelor), mult sub ținta de 8.000, cât ar reprezenta excedentul. Pe de altă parte, ordonanța grațiază și pedepsele cu suspendare, care nu au niciun impact asupra populației carcerale, în schimb, servește interesele liderului PSD, Liviu Dragnea, care are o condamnare cu suspendare pentru fraudarea referendumului din 2012.
La Articolul 1, ordonanța prevede că sunt grațiate toate persoanele care au primit pedepse de până la cinci ani de închisoare, cu condiția să nu fie recidiviști, și impune obligația ca aceștia să achite în termen de un an întreaga sumă pe care au fost condamnați să o plătească statului. Documentul conține și o listă de infracțiuni care sunt exceptate de la grațiere, dar, potrivit unui document publicat de șase organizații ale societății civile – Expert Forum (EFOR), Institutul pentru Politici Publice (IPP), Funky Citizens, Centrul Român de Politici Europene (CRPE), Freedom House - Romania și Grupul pentru Dialog Social (GDS) -, pe această listă nu figurează „fapte grave, cum ar fi faptele de corupție, infracțiunile de serviciu, infracțiunile împotriva justiției și infracțiunile electorale“. Această omisiune îndreptățește cele șase organizații să conchidă că „ordonanța pare să servească mai degrabă intereselor persoanelor care au primit condamnări pentru fapte grave“.
Iohannis la protest |
---|
„Am fost în Piaţa Universităţii, alături de miile de români, ca să-mi arăt indignarea. O gaşcă de oameni politici cu probleme penale vrea să schimbe legislaţia din România, vrea să slăbească statul de drept. Or, aşa ceva nu se poate admite! Este inadmisibil să se schimbe legislaţia şi zeci, sute de politicieni certaţi cu legea să se găsească cu dosarele curate şi să continue fărădelegile. Românii, pe bună dreptate, sunt indignaţi.“ |
Articolul 2 al ordonanței introduce o grațiere parțială cu jumătate din pedeapsă pentru condamnații care au peste 60 de ani, pentru persoanele care au copii mai mici de cinci ani în îngrijire, pentru femeile gravide și pentru persoanele cu boli incurabile aflate în fază terminală. În privința acestora, ordonanța nu prevede nicio limitare cu privire la infracțiune și nici obligația ca persoana grațiată să achite prejudiciul în termen de un an sau în orice alt termen. Această scăpare lasă deschisă posibilitatea grațierii unor persoane care au comis fapte deosebit de grave, inclusiv terorism, potrivit APADOR-CH, iar în cazul condamnaților pentru fraude și fapte grave de corupție, le permite să beneficieze în continuare de produsul infracțiunii. Pe lângă Liviu Dragnea, de ordonanța grațierii vor beneficia nume grele, precum Dan Voiculescu, care scapă și de obligația de a achita un prejudiciu de 60 de milioane de euro, Omar Hayssam, Cristian Borcea, Adrian Severin, sau, posibil, Călin Popescu Tăriceanu, dacă va fi condamnat pentru mărturie mincinoasă și favorizarea infractorului.
Dezincriminarea faptelor de corupție
Urgența ordonanței privind modificarea Codurilor Penal și de Procedură Penală a fost motivată prin necesitatea de a aduce legislația penală în acord cu deciziile Curții Constituționale, dar modificările aduse în special prevederilor care privesc faptele de corupție depășesc cu mult deciziile și recomandările CCR, astfel încât motivația Ministerului Justiției nu stă în picioare.
Dragnea ameninţă |
---|
„...L-am găsit pe președintele României în fruntea unei noi mineriade, o manifestație neautorizată, împotriva guvernului României, împotriva ordinii constituționale și împotriva votului popular din 11 decembrie, sabotând legalitatea care stă la baza statului de drept. (...) Îi asigur pe români că nu-i voi mai permite președintelui Iohannis să răstoarne ordinea constituțională, să uzurpe calități oficiale intrând abuziv în ședințele de guvern sau să incite la dezordine socială și violență.“ |
Astfel, în privința infracțiunii de abuz în serviciu, ordonanța introduce două restricții pe care șefa DNA, Laura Codruța Kövesi, le consideră „arbitrare“: un plafon de 200.000 de lei al prejudiciului pentru declanșarea urmăririi penale și obligația existenței unei plângeri prealabile din partea păgubitului. Obligația plângerii prealabile retroactive va duce la închiderea unor anchete și procese în curs, cât și la imposibilitatea unor instituții, cum ar fi Curtea de Conturi, ca pe viitor să mai sesizeze DNA, din simplul motiv că nu este „parte vătămată“. Potrivit lui Kövesi, peste 30% dintre dosarele instrumentate de DNA sunt dosare de abuz de serviciu și ele riscă să fie închise de aceste ordonanțe. În plus, pedepsele sunt reduse de la între doi și şapte ani la între şase luni și trei ani, ceea ce scurtează termenele de prescripție și va conduce la închiderea automată a unor dosare, avertizează cele șase ONG-uri, care conchid că „modificările propuse la infracțiunea de abuz în serviciu au ca rezultat golirea acesteia de conținut și imposibilitatea efectuării urmăririi penale atunci când partea vătămată este statul“. De această dezincriminare beneficiază nume grele, precum același Liviu Dragnea, dar și Elena Udrea, Alina Bica sau Gabriel Oprea.
Neglijența în serviciu este dezincriminată fără explicații, iar conflictul de interese este dezincriminat de facto prin introducerea sintagmei „foloase necuvenite“ în utilizarea funcției publice. Potrivit procurorului general Augustin Lazăr, până la 30 de parlamentari și un număr neprecizat de primari, președinți de consilii județene și demnitari vor beneficia de modificările aduse Codului Penal.
În sfârșit, ordonanța modifică Codul de Procedură Penală și în ce privește limitarea la șase luni a termenului în care denunțătorii faptelor de corupție beneficiază de clauza de nepedepsire. Consecința va fi „dispariția de facto a acestui mod de sesizare a organelor de urmărire penală, fapt care va avea consecințe din perspectiva eficienței anchetelor penale“, apreciază documentul reprezentanților societății civile.
Sistemul de justiție dezavuează „ordonanțele elefant“
DNA a trimis încă de vinerea trecută un punct de vedere în care desființează cele două ordonanțe, le acuză că sunt contrare atât Constituției, cât și jurisprudenței Curții Constituționale, că introduc un regim de toleranță față de faptele de corupție și denunță „voința politică de a se renunța la executarea pedepselor pecuniare, indiferent de cuantumul lor“.
La rândul lui, procurorul general a declarat că se impunea modificarea prevederilor declarate neconstituționale, dar că modul în care au fost modificate nu corespunde cerințelor CCR, ba, mai mult, scoate în afara sferei penale fapte grave ale aleșilor și funcționarilor publici.
Până și asociații ale magistraților care în trecut nu s-au dovedit prietene ale DNA și campaniei anticorupție, precum Asociația Magistraților din România și Uniunea Națională a Judecătorilor din România, s-au exprimat împotriva celor două ordonanțe. Referitor la ordonanța privind grațierea, AMR constată că grațierea colectivă trebuie introdusă prin lege și că modul în care a fost concepută, structurată și motivată ordonanța „nu probează că suntem în prezența unei inițiative acceptabile“. La rândul ei, UNJR a cerut guvernului să nu adopte ordonanțele fără dezbatere publică și fără avizul Consiliului Superior al Magistraturii. CSM a anunțat că va adopta un punct de vedere miercuri, 25 ianuarie.
Între timp, PSD nu cedează și se pregătește de confruntare. Ministrul Florin Iordache a refuzat solicitarea președintelui Iohannis de a retrage ordonanțele, Dragnea a lansat acuzațiile de lovitură de stat la adresa președintelui, iar voci din PSD au vorbit chiar despre organizarea de contramanifestații care să răspundă manifestațiilor de protest de duminică.