Pe aceeași temă
dezabuzată, sătulă de veșnicele lupte și dispute din jurul justiției și DNA, excedată de anticorupție și preocupată mai mult de cifrele de pe fluturașul de salariu decât de soarta democrației. Cu toate acestea, după numai o lună, am asistat la cele mai mari proteste de stradă de după decembrie ’89 pentru o cauză aparent abstractă cum este justiția, iar PSD a fost forțat să dea înapoi și să abroge faimoasa Ordonanță 13.
Trei sunt pilonii pe care s-a sprijinit această „revoluție civică“: 1) Reacția solidară a sistemului de justiție, ale cărui componente – Parchet General, DNA, DIICOT și CSM s-au mobilizat pentru a contesta ordonanțele privind grațierea și modificarea legislației penale și a modului în care au fost luate. 2) Reacția solidă și la fel de unitară a prietenilor occidentali ai României, de la Statele Unite la Uniunea Europeană și majoritatea statelor europene, care, în pofida tensiunilor dintre ele, au prezentat un front comun în fața abuzurilor comise de guvernul PSD. 3) Mobilizarea fără precedent, cu atât mai remarcabilă, cu cât s-a produs în absența unor catalizatori politici sau civici, a cetățenilor activi, informați și implicați, pe care am ajuns să îi numim, cu un termen impersonal și puțin nedrept, „Strada“. Fiecare dintre aceste trei componente ale revoltei s-a sprijinit una pe cealaltă și și-a oferit reciproc forță morală și îndreptățire.
Mobilizarea naţională civică
Dar rolul principal le revine cetățenilor care, ca niciodată în ultimii 27 de ani, și-au ridicat vocile peste tot în țară, în marile orașe și nu numai, reușind să formeze o mișcare națională împotriva tentativelor PSD de a suprima lupta anticorupție, a subjuga justiția și de a pune în pericol drepturile și libertățile fundamentale înscrise în Constituție. Această mobilizare națională este elementul de noutate absolută pe care îl aduce revolta din iarna lui 2017 și care poate constitui baza unui nou contract social în România, unul cu mult mai multe exigențe pentru stat și mai constrângător pentru instituțiile politice care vor constata că modul lipsit de transparență, corupt și ocult în care a fost practicată guvernarea până acum nu mai poate continua. Din acest punct de vedere, putem spune că ne aflăm la începutul unei revoluții autentice - până și Biserica Ortodoxă, o instituție nu tocmai recunoscută prin civism, a reacționat -, care va duce la o reașezare a raporturilor dintre stat și societate echivalentă cu o schimbare de paradigmă, dacă nu cu o schimbare de regim.
Manifestări de solidaritate
Spre deosebire de precedentele atacuri împotriva statului de drept din 2012 sau 2014, de data aceasta pesediștii păreau dispuși să treacă atât peste opoziția sistemului de justiție, cât și peste reacția guvernelor occidentale. Românii au simțit pericolul și s-au mobilizat cum n-au mai făcut-o din decembrie 1989. Tot de atunci nu au mai existat atâtea manifestări de solidaritate și sprijin pentru cei aflați în prima linie a apărării principiului domniei legii - românii au oferit mâncare, ceai, pături și găzduire. Președintele comisiei SRI anunță însă că va investiga companiile care și-au încurajat angajații să participe la proteste și care au oganizat spectacolul de lumini. Se numește „spirit civic“ și, departe de a fi un moment al dezbinării și clivajului în societatea românească, așa cum se lamentează la unison pesediștii la televizor, este unul dintre rarele „momente astrale“ când națiunea își regăsește unitatea și solidaritatea în jurul unor idealuri precum dreptatea, libertatea și democrația. Protestele au fost declanșate poate din inițiativa unor organizații precum Corupția Ucide, dar între timp au depășit cu mult prin amploare orice ar fi putut mobiliza ONG-urile. PSD trebuie să se teamă, dar nu de agenturi străine care s-ar afla în spatele protestelor, ci de dimensiunea și semnificația lor. Iar de data asta nu mai pot riposta, pentru că nu mai au la dispoziție nici mase largi de manevră, nici mineri pe care să îi cheme.
Virusul libertăţii
Protestele nu sunt fenomen de masă, pentru că masele sunt amorfe, ci un fenomen rar de conștiință civică. Sute de mii de oameni care protestează pașnic, cu umor și cu inteligență și care strâng gunoaiele după ei în fiecare seară nu sunt o masă, sunt ce-i mai bun ce poate oferi România astăzi. Faptul că fenomenul s-a răspândit, ca niciodată, dincolo de centrele tradiționale (axa Timișoara-București-Cluj) spre zone până acum „virgine“ din punct de vedere civic (precum Craiova, Ploiești, Constanța, Bacău etc.) arată că virusul libertății se răspândește mai repede decât își imaginează PSD. Odată deveniți conștienți de puterea lor, românii nu se vor mai mulțumi cu paliative și vor cere mai mult, nu numai în justiție, dar și în sănătate, în educație, în administrație. Faptul că duminică, după abrogarea ordonanței, s-au strâns 600.000 de oameni în toată țara e semn că vor să ducă lucrurile mai departe de demisia lui Iordache și Grindeanu, că vor mai mult. Vor o guvernare responsabilă și transparentă, care să îi protejeze pe ei, pe cetățeni, nu clientela de partid. Iar ultima săptămână le-a demonstrat că stă în puterea lor să o obțină.
Piaţa Victoriei, Bucureşti, 5 februarie 2017 (foto: Dan Mihai Bălănescu).
Piaţa Operei, Timişoara, 1 februarie 2017 (foto: Constantin Duma)
Sistemul de justiție, front comun
Prin acțiunile sale decise și declarațiile lipsite de echivoc, procurorul general a reușit să coaguleze o poziție unitară, solidară și, mai ales, corectă din partea sistemului de justiţie.
Inginerii juridice |
---|
„(...) Nu e nevoie să facem o inginerie juridică pentru a dezincrimina anumite categorii de acte antisociale. (...) Ar fi total exagerat ca la abuzul în serviciu să se facă o incriminare astfel încât să se ajungă ca o bună parte din cauzele DNA să rămână în aer.“ (Augustin Lazăr, procuror general) |
În momentul declanșării crizei ordonanțelor, principala instituție anticorupție, DNA, era în defensivă. Laura Codruța Kövesi era de luni bune ținta unei campanii de denigrare care începuse cu acuzațiile de plagiat și continua cu „dezvăluirile“ în serial ale fugarului Sebastian Ghiță despre „binom“, campanie care reușise să facă cel puțin o victimă cu greutate în persoana prim-adjunctului SRI, generalul Florian Coldea. Ordonanțele privind grațierea și dezincriminarea parțială a unor fapte asociate cu corupția, cum erau abuzul în serviciu și neglijența în serviciu, veneau într-un moment în care DNA se afla cu spatele la zidul mediatic, cu credibilitatea și autoritatea știrbite. Bineînțeles că DNA urma să reacționeze negativ la cele două ordonanțe și, probabil, și DIICOT, dar raționamentul grupării din jurul lui Dragnea era că protestele procurorilor puteau fi contracarate cu ușurință prin punerea în discuție a credibilității DNA și a șefei sale și prin readucerea în dezbatere a pretinselor abuzuri ale Direcției Anticorupție, a cărei colaborare cu SRI ar fi dovedit că „a făcut poliție politică“. Cu atât mai important era, în acest mediu otrăvit, ca DNA și DIICOT să nu fie lăsate singure și să benficieze de tot sprijinul sistemului. Era nevoie de mai mult, de autoritate și credibilitate suplimentare, și acestea au venit din partea procurorului general Augustin Lazăr.
Pe 18 ianuarie, când proiectele de ordonanțe au fost făcute publice după ce au fost expuse de președintele Iohannis, Lazăr a atras public atenția asupra pericolului. „Un proiect de lege penibil, susținut de o emoție colectivă“, a spus despre grațiere, iar despre dezincriminare că „e făcută cu
Dosare afectate |
---|
„DNA instrumentează 2.151 de dosare pe abuz în serviciu, au fost trimise în judecată în ultimii trei ani peste 1.170 de persoane fizice şi 30 de persoane juridice, prejudiciile fiind stabilite la peste 1 miliard de euro. Dacă va trebui să renunţăm la aceste dosare, suma nu va mai putea fi recuperată.“ (Laura Codruţa Kövesi, procuror şef al DNA) |
dedicație“. Criticile au devenit tot mai apăsate: „nu e absolut nicio justificare pentru grațiere, dacă nu există un interes ocult“, a afirmat procurorul general, iar într-un interviu pentru Ziare.com afirma că: „noi trebuie să ne consolidăm instituțiile, nu să consolidăm rândurile infractorilor“. La scurtă vreme, președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție, Cristina Tarcea, a declarat, la rândul ei, că ordonanțele par să fi fost făcute cu dedicație. Pe 1 februarie, după ce Guvernul Grindeanu adoptase și publicase, noaptea, în Monitorul Oficial ordonanța care dezincrimina abuzul în serviciu (grațierea, motivul originar al urgenței, a fost trimisă în parlament, semn că nu era chiar atât de urgentă), procurorul general a izbucnit: „ordonanța de urgență este o ofensă adusă autorității judecătorești și trebuie atacată urgent la Curtea Constituțională“. Pentru că procurorul general a avut curajul să formuleze explicit problema ordonanței în termenii conflictului constituțional între puterile statului, celelalte componente ale justiției au fost obligate moral să se ridice la acest standard. Drept pentru care, în ședința CSM din aceeași zi (desfăşurată în prezenţa preşedintelui Iohannis) s-a luat, cu unanimitate de voturi, decizia ca CSM să atace OUG la CCR, în condițiile în care Victor Ciorbea, Avocatul Poporului, refuzase s-o facă.
Cum totul era contracronometru din cauza termenului de 10 zile până la care ordonanța intra în vigoare și își producea efectele, a urmat o serie gesturi concrete făcute în ritm rapid. Joi, 2 februarie, Lazăr a cerut Ministerului Justiției întreruperea detașării celor doi secretari de stat, procurorii Constantin Sima și Oana Schmidt-Hăineală, motivând că aceștia se aflau în ancheta declanșată de DNA (favorizarea făptuitorului) pentru a vedea contextul în care aceasta a fost adoptată. Sima este cel căruia ministrul Florin Iordache i-a delegat atribuțiile exact pentru perioada critică de 10 zile, iar despre Hăineală se vehicula informația că ar fi urmat să ocupe funcția de șef al instituției care ar fi rezultat din comasarea DNA cu DIICOT. Dar una dintre mișcările de forță a fost scrisoarea trimisă în seara zilei de joi lui Victor Ciorbea, prin care îi cerea să conteste la CCR ordonanța, prezentându-i și argumente. Însuși Ciorbea a recunoscut vineri, când în sfârșit a luat decizia corectă a contestării, că a folosit unele dintre aceste argumente. Lazăr, care între timp a fost din ce în ce mai atacat de liderii PSD, a atacat ordonanța în instanță și a obținut de la CSM întreruperea detașării celor doi procurori. Toate într-o singură zi, așa cum o cerea urgența situației.
Prin acțiunile sale decise și declarațiile lipsite de echivoc, procurorul general a reușit să coaguleze o poziție unitară, solidară și, mai ales, corectă din partea sistemului, determinând moral Înalta Curte și CSM să i se alăture în efortul de a apăra justiția de asaltul instituțiilor politice. Această mobilizare a lăsat fără legitimitate demersurile Ministerului Justiției și a făcut de râs pretenția acestuia că aduce legislația în acord cu hotărârile CCR pentru a asigura „practica unitară“.
Occidentul a pus la zid Guvernul Dragnea
Occidentul are o poziție unitară în ceea ce privește situația atacurilor la statul de drept din România lui Dragnea.
Din nefericire, crizele constituționale generate de asaltul repetat al politicienilor (PSD singur sau diverse combinații, cu ALDE, PNL, cu UNPR sau cu alții) asupra statului de drept și a instituțiilor anticorupție se repetă la intervale mai mult sau mai puțin regulate în România, iar contracararea lor a avut nevoie de cele mai multe ori de o reacție fermă din partea partenerilor occidentali. Din motive care țin de practicile diplomatice și de o anumită rutină verificată a „build-up“-ului presiunii necesare, reacțiile internaționale urmează aproape întotdeauna același model. Reacția inițială este la nivel de ambasade, aflate în prima linie defensivă, iar prima salvă este trasă întotdeauna de Statele Unite. La fel s-a întâmplat și de această dată. A doua zi după „miercurea elefanților“, când președintele Iohannis s-a deplasat la guvern pentru a bloca adoptarea ordonanțelor, ambasadorul Hans Klemm a emis, într-un interviu, o declarație de susținere a Laurei Kövesi și a luptei anticorupție. În ziua următoare, a avut o întrevedere cu Teodor Meleșcanu, care a avut prostul gust să reacționeze grobian, semn că Guvernul Dragnea era pregătit de confruntare, în pofida declarațiilor că dorește să consolideze parteneriatul cu SUA. Klemm a reacționat prompt și tăios, reamintindu-i lui Meleșcanu că Ambasada SUA discută cu cine consideră de cuviință - guvern, presă sau cetățeni - și nu trebuie să ceară aprobare de la vechil ca să iasă pe moșie să stea de vorbă cu sătenii. După americani urmează Comisia Europeană, care s-a exprimat de la cel mai înalt nivel prin scrisoare adresată guvernului de președintele și prim-vicepreședintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker și Frans Timmermans, o ieșire din rutină și o dovadă că la Bruxelles situația din România este privită cu foarte mare seriozitate. În general, după Statele Unite și Comisie urmează reacțiile statelor europene, de obicei în ordinea Olanda, Marea Britanie, Germania, statele nordice, Franța. De această dată, s-a ieșit din rutină și șase ambasadori au considerat necesar să semneze o scrisoare comună pentru a da mai multă greutate demersului lor, căruia ulterior i s-au raliat și alții. A urmat o întâlnire cu ambasadorii, la care nici Dragnea, nici Grindeanu nu au participat, preferând să îl trimită pe Meleșcanu cu același mesaj „tradițional“ al diplomației românești postulat de Nae Cațavencu: „Să-și vadă de trebile ei Europa“, cu indicația adusă la zi să-și vadă și America de „trebile“ ei.
În 2012, americanii l-au trimis la București pe Philip Gordon, adjunctul secretarului de stat pentru afaceri europene, pentru a-i transmite lui Crin Antonescu ceea ce era de transmis, iar în ianuarie 2014, după „marțea neagră“, Ponta a fugit ca un laș de Victoria Nuland, succesoarea lui Gordon. Pentru a nu mai avea surpriza ca Grindeanu să se ascundă prin vreo gaură, Departamentul de Stat a ales să își exprime nemulțumirile direct de la Washington prin vocea purtătorului de cuvânt, ca să nu mai existe nicio interpretare că e vorba de un ambasador care își depășește mandatul sau de o „conspirație sorosistă“. Mesajul Departamentului de Stat trebuie privit în conjuncție cu convorbirea telefonică avută de președintele Iohannis cu cancelarul german, în care doamna Merkel a exprimat un punct de vedere și un avertisment similiare cu cele exprimate de americani. De unde rezultă foarte clar că, măcar în ceea ce privește situația atacurilor la statul de drept din România lui Dragnea, Occidentul – Statele Unite, Uniunea Europeană și marile puteri continentale, Germania, Marea Britanie și Franța – are o poziție unitară.
Mobilizarea internațională a fost din nou exemplară, iar poziția comună s-a conturat cât se poate de clar și de ferm. Grindeanu încă încearcă să îi manipuleze pe români, anunțând că îi va trimite pe Meleșcanu și pe Birchall la Bruxelles să explice ei cum stau lucrurile de fapt în România. Nu vor reuși decât să se umilească pe ei și acest guvern de marionete. Va fi suficient ca orice responsabil european să le pună în față o fotografie cu momentul de duminică seară în care peste 200.000 de oameni au aprins lanternele în Piața Victoriei pentru a face lumină în întunericul corupției pesediste, ca să risipească orice minciuni vor fi cei doi dispuși să debiteze. Din nefericire, credibilitatea României va avea din nou de suferit pentru ani buni. //
Ambasadorul american Hans Klemm şi ministrul român de Externe Teodor Meleşcanu