De același autor
Estul Europei s-a transformat, recent, într-un imens joc de domino ale cărui piese se clatină periculos. Există derapaje grave de la statul de drept, pornite de la probleme comune anumitor regiuni: populismul (în cazul Poloniei și al Ungariei) și corupția endemică (în România, Ucraina și Republica Moldova). Niciuna dintre bătăliile democratice nu e câștigată definitiv. Nimic nu garantează că, odată atins obiectivul declarat, valorile democratice nu vor fi încălcate. Ce-i de făcut? UE are metode de penalizare anemice și greu de aplicat (în cazul statelor membre – retragerea dreptului de vot în Consiliu și blocarea fondurilor). În cazul statelor estice care nu sunt membre, acest soft-power (Acordul de Asociere) e încă și mai dificil de controlat post-factum.
UE nu poate totuși să-și permită să ignore vecinătatea estică. Dar atât Moldova, cât și Ucraina opun rezistență la schimbare, la democratizare. Despre Moldova se vorbește ca de un stat captiv al oligarhilor, iar Ucraina este elevul silitor, care și-a făcut în bună parte temele anticorupție. „Implementarea acordurilor de asociere se izbește de aceleași probleme: corupția la toate nivelurile, imixtiunea ei în administrație. Vorbim de un stat de drept slab, care creează incertitudine pentru mediul de afaceri și de incapitacitatea statului de a concepe, implementa și monitoriza reforme. Ucraina a făcut progrese uriașe, dar acum trebuie să se concentreze pe implementare, pentru a le face ireversibile. În cazul Moldovei, dacă ar fi fost făcute toate reformele pe care le-am cerut, ar mai exista foarte puțini oligarhi“, spune Dirk Schuebel, directorul Diviziei pentru Parteneriatul Estic. A fost una dintre concluziile dezbaterii Acordurile de asociere, dincolo de retorică, organizată la Bruxelles de europarlamentarul român Monica Macovei, o masă rotundă ce i-a adus, față în față, pe reprezentanții societății civile cu reprezentanții diplomatici ai statelor respective și oficialii europeni din cadrul Comisiei Europene și Parlamentului European.
Problemele sunt mult mai grave decât cele pe care le lasă să transpară limbajul diplomatic. „În Moldova, noua putere a concentrat 90% din mass-media în mâinile a doi oameni: Vladimir Plahotniuc și Igor Dodon. Asta distorsionează realitatea și prezintă deformat deciziile guvernării. Lansează în același timp atacuri asupra mass-media rămase independente“, a explicat Dumitru Misin, de la Jurnal TV. Anul trecut au existat mai multe cazuri penale împotriva activiștilor, avocaților, judecătorilor care au criticat dechis guvernul. „În prezent, 40% dintre moldoveni se tem să-și expună opiniile politice, de două ori mai mulți decât pe vremea guvernării lui Voronin. Asta vorbește de la sine. Majoritatea moldovenilor spun că prioritatea numărul 1 pentru refacerea statului e lupta anticorupție și asta e vestea bună“, a remarcat Igor Munteanu, director al Institutului pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale. Nu doar că Moldova a făcut pași înapoi în privința reformelor la care se angajase, dar noul președinte, Igor Dodon, încearcă totul pentru a compromite acordul. La întâlnirea cu președintele CE, Dodon a insistat că acordul cu UE trebuie să includă un al treilea partener: Rusia! Măsura ar putea convinge Rusia să renunțe la embargoul asupra produselor moldovenești.
Ucraina, văzută ca exemplu de „așa, da“ în materie de anticorupție, nu e nici ea pe un drum ireversibil. „Organismele anticorupție nu au mers mai departe pe firul verificării declarațiilor de avere. Societatea civilă, jurnaliștii de investigație, acum și Biroul Național anticorupție expun oficiali corupți și cazuri de spălare de bani de milioane de dolari. Dar nu e suficient să știm cine și ce anume fură. Trebuie să vedem condamnări și confiscări și o singură agenție funcțională nu e destul. Este nevoie de procurori și judecători care să acționeze liber“, crede Daria Kaleniuk, director al Centrului de Acțiune Anticorupție (ANTAC). Pe de altă parte, Ucrainei ar trebui să i se ridice vizele. Cu un amendament extrem de important: recompensa de la capătul „nuielei“ să poată fi revocată oricând țara face pași înapoi pe lupta anticorupție.
Sufocată, așadar, de ultimele evenimente, societatea civilă din ambele state (și probabil și o parte dintre români, polonezi sau unguri) se uită spre Bruxelles cu speranța că va corecta derapajele. Bruxellesul trimite însă mingea înapoi în curtea statelor respective. UE poate doar să pună condiții, nu mai poate să oblige un stat să le respecte după aceea. E în primul rând sarcina cetățenilor din aceste state să-și tragă la răspundere guvernanții, spun oficialii europeni. Așa că societatea din aceste țări încearcă, ajutată mai mult sau mai puțin de UE, să-și creeze propriii anticorpi la corupție. Iar acești anticorpi sunt protestele. „În România, oamenii protestează față de unele măsuri luate de guvern și pentru lupta anticorupție. Oamenii trebuie să iasă în stradă să apere democrația, să ceară continuarea luptei anticorupție. Tot ce fac politicienii ar trebui să fie pentru oameni, așa că oamenii sunt cei care trebuie să îi tragă la răspundere. Iar protestele sunt o modalitate de a-i trage la răspundere“, este concluzia expusă de fostul ministru al Justiției Monica Macovei. O sarcină extrem de dificilă pentru niște națiuni care au trăit zeci de ani în comunism.