De același autor
Masivele manifestații antiguvernamentale sunt rezultatul direct al incapacității partidelor de a reprezenta societatea atât în ansamblul ei, cât și segmentat, la nivelul electoratului fiecărui partid. Deși sunt vizate partidele arcului guvernamental, mai ales PSD, mișcările de protest arată și o neîncredere în restul partidelor. În timp ce opoziția nu poate profita direct de pe urma mișcărilor de stradă, o instituție, cea a președintelui României, renaște din propria cenușă.
Niciodată după 1989 nu am mai văzut o atât de rapidă și de spectaculoasă revenire. Ceea ce părea un knock-out electoral a fost un knock-down din care Iohannis s-a sculat aparent mai puternic ca niciodată. Exemplar în acest sens a fost modul în care s-a adresat parlamentului pe 7 februarie. De fapt, nu s-a adresat parlamentului, ci PSD sau întregii majorități parlamentare: „Nu prosperitatea poporului român a fost prima prioritate. Grija primă a fost să vă ocupaţi de dosarele penalilor, şi românii sunt indignaţi şi revoltaţi!“. Președintele a adus astfel „vocea străzii“ în parlament, reîncărcându-se astfel simbolic și politic. Prin gestica sa, prin modul cum a așteptat aplauzele, Iohannis a fost, în stilul său, euforic.
În zilele de după 11 decembrie, PSD a încercat să-l umilească, să-l arunce într-o definitivă irelevanță. Acum e momentul revanșei președintelui. Vrea să dea toate semnele că e stăpân pe situație. Cade și el tentației de a dori să-și umilească adversarul. O tentație cu costuri pe termen lung. Și predecesorul său căzuse adesea acestei tentații. Devine o tradiție prezidențială. Dar, dacă Traian Băsescu a încercat adesea să fie „avocatul poporului“, parcă succesorul său vrea ceva mai mult: „Imaginea aceea splendidă din Piaţa Victoriei cu telefoanele iluminate cred că o știți cu toții. Iată, când politicienii au încercat să ducă democrația în coridoarele întunecate, românii au ieșit în stradă şi au readus lumina în procesul democratic“.
Klaus Iohannis nu vrea să fie doar purtătorul de cuvânt al „străzii“, să fie doar „avocatul poporului“. El vrea să fie liderul natural al unei mișcări sociale ce se vrea fără lideri. Și poate argumenta această pretenție: a tras semnale de alarmă prin discursurile de la CSM și guvern, mai ales prin participarea la un miting. Îngrijorarea sa și îngrijorarea oamenilor au fuzionat și acum sunt imposibil de distins una de alta. Discursul din parlament a fost acela prin care președintele și-a reafirmat legitimitatea câștigată la alegerile prezidențiale pe o platformă anticorupție și anti-PSD. Dar asta nu putea fi posibil fără raportul său de fuziune cu aspirațiile „străzii“. Un raport care, la rândul său, se bazează pe erorile PSD și pe faptul că președintele a avut un discurs de întâmpinare mult înainte de ordonanță. În plus, neputința șefului statului de a bloca mult criticatele inițiative guvernamentale, în loc să fie un semn al slăbiciunii sale, s-a transformat într-un ecou al neputinței celor din stradă. Cele două neputințe similare veneau însă de la actori cu o mare putere simbolică. Dar cât timp puterea prezidențială și cea a străzii pot rămâne împreună?
„Strada“ poate că vede în președinte doar un aliat obiectiv în fața ofensivei PSD. Pe termen scurt și pentru a fi eficienți, cuplul stradă-Iohannis e unul firesc. Dar dincolo de acest firesc momentan, situația e mult mai complicată și nu poate scăpa realității unor tensiuni sistemice care-i depășesc pe protagoniști.
Prima este aceea legată de natura regimului nostru politic. Din această perspectivă, criza actuală e un nou episod al luptei între legitimitățile câștigate prin alegeri parlamentare, respectiv prezidențiale, între partide și președinte. „Strada“ e împinsă astfel în acest joc de putere în care, fiind lipsită de lideri și program, e lipsită și de capacitate de negociere. O imensă energie socială poate fi prea ușor deturnată sau poate chiar să cadă în frustrare colectivă.
O altă tensiune e aceea între societatea civilă și stat. Președintele a dus mesajul manifestațiilor în parlament, dar strategia șefului statului și dorințele „străzii“ nu vor coincide mult timp. „Strada“ vrea să se confunde cu „societatea civilă“, dar această pretenție e pusă în discuție tocmai de faptul că președintele se reîncarcă politic datorită revoltei pe care astfel nu numai o politizează, dar îi dă și o culoare partinică. Atunci când un președinte e purtat de entuziasmul fuziunii cu masele riscă să sfârșească fie în populism, fie suspendat. Fie ambele.
E președintele conștient de aceste riscuri? Vom vedea asta în campania pentru referendumul anunțat. Are o marjă foarte fină între sprijinirea statului de drept și căderea într-un populism antipartide și anticorupție. De reușita acestui exercițiu poate depinde chiar definirea regimului nostru politic. În afară de exemplul francez, practic toate democrațiile semiprezidențiale din Europa au dat câștig de cauză puterii parlamentare: Austria, Irlanda, Islanda, mai recent Finlanda, Polonia, Portugalia. România în 2003 și-a amendat Constituția în sens invers. Aflat în culmea puterii sale, Adrian Năstase și-a pregătit două mandate de câte cinci ani în care președintele avea, pe lângă vechea putere dată de șefia CSAȚ, un rol crescut în domeniile integrării în UE (art. 148). Nu a fost pentru cine s-a pregătit, iar Traian Băsescu a încercat să beneficieze la maximum de prerogativele prezidențiale, elan parțial frânt prin două suspendări.
La rândul său, Klaus Iohannis pare acum decis să meargă pe o cale similară. Exercițiu riscant. Teoretic, o demitere ar da toată puterea partidelor. Practic, acum pare că suntem pe calea reprezidențializării regimului cu ajutorul „străzii“.