De același autor
Un Apel semnat de peste 80 de academicieni, către „poporul român, către instituțiile Statului Român“, dezavuat ulterior de doi sau trei dintre ei (prof. Mircea Dumitru, prof. Wilhelm Dancă, care susțin că n-au citit textul), i-ar fi putut avea drept coautori pe C.V. Tudor și Gh. Funar. Acum un deceniu, l-am fi caracterizat drept „național-comunist“; acum, aliniat vremurilor noi, poate fi numit „iliberal“ și, schimbând ce-i de schimbat, ar fi putut fi semnat de Viktor Orbán, premierul Ungariei. În plus, mai ales că semnatarii au fost felicitați de C. Popescu-Tăriceanu, el poate fi considerat ca ilustrând, cu sau fără voie, fața nemărturisită a ideologiei coaliției PSD-ALDE, chiar dacă, într-un text ulterior, unii academicieni susțin că Apelul a fost „preluat politic de o manieră părtinitoare“.
Apelul denunță în chip aberant un fel de conspirație externă și internă împotriva României sub toate aspectele: „evoluțiile interne și externe... caracterizate printr-o continuă și alarmantă încercare de erodare a identității, suveranității și unității naționale a României“. Dintre acestea, doar suveranitatea a fost, ce-i drept, limitată în ultimele două decenii, dar asta fiindcă România a aderat la Uniunea Europeană și la alte instituții europene, precum Consiliul Europei – ceea ce a presupus o conștientă renunțare la unele prerogative ale suveranității (de exemplu, preeminența legislației europene ori a jurisdicției CEDO asupra legilor interne). Că Apelul este, fie și neexplicit, cel puțin eurosceptic se vede la final, atunci când textul exprimă dorința ca România să rămână o țară „a Europei Unite“ – termen vag și lipsit de semnificație instituțională -, și nu o țară a „Uniunii Europene“.
Apelul amestecă, într-un mișmaș compromițător pentru cei care l-au redactat și l-au semnat (cu excepția celor care s-au delimitat), falsuri flagrante, cum ar fi acela că unitatea și identitatea țării sunt amenințate ori că sunt subminate instituțiile fundamentale, cu interpretări extrem de tendențioase ale unor evoluții noi în istoriografie sau în cultură. Eforturile unor istorici români contemporani de a demistifica istoria mai veche sau mai recentă în limitele adevărului și ale documentației existente sunt calificate drept „acțiuni îndreptate direct împotriva Poporului și a Statului Român“. Ele sunt puse în aceeași mare găleată cu fapte penale, cum ar fi tăierea ilegală a pădurilor, ori cu acțiuni ținând, dacă nu și ele de penal, atunci de reaua guvernanță, precum degradarea sistemului sanitar și a învățământului. Se poate înțelege de aici că, de pildă, scandalul plagiatelor universitare și disfuncțiile ori corupția din sănătate sunt instigate de forțe obscure din afară, de același tip cu cele care „denigrează simbolurile naționale“; iar toate apar, în mod bizar, plasate sub „semnul“ generic al „globalismului nivelator sau al unei exagerate corectitudini politice“. De altfel, este năucitor să vezi cum o mare multiplicitate de cauze care au produs și produc fenomenele social-politice, culturale și economice existente e redusă la o cauzalitate simplă – „semnul“ de mai sus al globalismului și al „corectitudinii politice“. Așa ceva insultă inteligența cititorului cu mintea limpede și, îndrăznesc să sper, și pe aceea a multora dintre „nemuritori“.
Oare încercările recente de subminare ale statului de drept din partea guvernului și ale majorității parlamentare țin și ele de hulita „globalizare nivelatoare“? Sau cumva mai curând chiar ele sunt „acțiuni împotriva Statului Român“? Iar cei care și-au plagiat doctoratele au făcut-o din exces de „corectitudine politică“? Sau poate cei care le-au denunțat sunt „excesivii“? Pe de altă parte, știm bine că o Românie „suverană“, fără UE și NATO, ar fi o Românie la discreția oligarhiei locale, care s-ar împăca foarte bine cu supușenia față de Rusia, cu condiția să i se permită să guverneze în stil fanariot.
Confuzia domnește și spre final. Apelul cere instituțiilor statului să „vegheze și să acționeze pentru a preveni, pentru a contracara și, când se încalcă legea, pentru a pedepsi toate diversiunile și agresiunile la adresa identității, suveranității și unității României“. Cum ar putea contracara acele instituții (care anume?) „diversiunile și agresiunile“ respective, atunci când totuși nu se încalcă legea, de pildă, când se publică o carte, se face o dezbatere TV, se deschide o expoziție, se face o demonstrație pașnică de protest sau se formulează petiții? Prin cenzură cumva? Prin procese civile intentate autorilor? Prezentând în mod fals o situație apocaliptică, Apelul sugerează că asemenea măsuri antidemocratice ar putea fi necesare.
Este pur și simplu rușinos că acest Apel apare exact în momentul când o parte importantă atât numeric, cât și valoric a societății românești încearcă să oprească abuzurile puterii actuale împotriva statului de drept. În loc de a susține protestele îndreptățite ale protestatarilor care umplu săptămânile acestea piețele și străzile orașelor și Capitalei, academicienii în cauză se plasează de partea adversarilor justiției și ai progresului și, de fapt, de partea adevăraților adversari ai statului și poporului român. România nu e amenințată de „globalizare“ și de o „corectitudine politică exagerată“ și nici de „încercările de erodare“ obscure ale unității națiunii, denunțate în Apel, ci de încercările vizibile ale unei oligarhii politice de a guverna în folos propriu, încercând să abuzeze de puterile conferite de alegeri pentru a se salva de pedeapsa legii. Nu istoricii, nu jurnaliștii, nu scriitorii și artiștii nimicesc națiunea, ci corupția politică sau universitară, refuzul reformelor ori restaurația fățișă. De aceea, patriotismul se află în aceste zile în stradă și de partea străzii, și nu în aula unei instituții osificate, nici măcar conservatoare, ci devenite de-a dreptul reacționare. Cât privește invocarea patetică a judecății viitorului la care semnatarii recurg în final („Așa să ne judece viitorul!“), cum se întâmplă de atâtea ori, ea nu-i decât recursul disperat al celor care simt că au pierdut bătălia cu prezentul.