De același autor
După cum se constată azi, nu s-a întâmplat așa. Inițiatorii manifestării, preocupați imediat după 1989 să se delimiteze de proiectul dictaturii, și-au schimbat radical poziția după zece ani. Aceiași decidenți au anulat toate eforturile (organizatorice, materiale, inclusiv cele financiare) dedicate unui demers planificat, favorizând, în schimb, o politică aleatorie a investițiilor centrale. Efectele acestei alegeri n-au întârziat să apară, afectând funcționalitatea, confortul urban și, finalmente, valoarea, nu numai culturală, a Capitalei istorice.
Noul centru civic în 1990
În ultima perioadă a administrației comuniste, Capitala a fost supusă unor transformări substanțiale. Populația se triplase, modificându-și radical structura prin redistribuirea și reducerea ponderii bucureștenilor.1 Dar, deși ajuns al doilea oraș ca mărime din sud-estul european, Bucureştiul nu mai avea strălucirea și atracția de dinainte de război. Fondul clădit se extinsese preponderent spre periferii, incluzând cartiere-dormitor și complexe de industrie grea și prelucrătoare. În schimb, cu câteva excepții, zona centrală a rămas la nivelul antebelic din punct de vedere cantitativ, programatic și funcțional. Principalele minusuri priveau profilul funcţional, valențele de reprezentare, precum și infrastructura. Administrația, cumva conștientă de situație (dovadă studiile, proiectele și cartările executate)2, a acționat însă abia când i-a permis sistemul decident, controlat de șeful statului. Chiar și atunci, din cauza caracterului personalizat al soluției, intervenția, în loc să atenueze, mai degrabă a agravat problemele zonei centrale.
În mijlocul acesteia se crease un imens șantier. Noul Centru Civic, căci despre el este vorba, fusese dotat numai cu spații reprezentative pentru conducerea de partid (unic) și de stat, precum și pentru administrația centrală. Puținele programe de interes general prevăzute (Biblioteca Națională, Complexul cultural „Cântarea României“) nu se încheiaseră. În schimb, s-a construit un număr mare de blocuri cu apartamente și comerț la parter sub forma unei axe magistrale (pentru defilări și mitinguri), amenajate cu șiruri de plantații și fântâni. Acest nou ansamblu, care a tăiat orașul în două și a întors spatele Centrului Istoric, nu are decât minime contacte cu principalele cartiere și magistrale ale orașului.3 Din componența lui lipseau funcțiuni tipice marilor metropole (sedii bancare și pentru societăți de asigurare, filiale ale marilor corporații internaționale, hotelerie și restaurație, galerii de artă și antichități, case de modă și comerț de lux etc.), precum și amenajări conexe acestor servicii (artă urbană, locuri de odihnă și joacă, mobilier de informare/comunicare, stații de transport, parcaje și garaje etc.). În schimb, zona Noului Centru Civic dispunea de o infrastructură edilitară recentă, precum și de un mare teritoriu liber, ușor accesibil și bine orientat.
Soluția tehnică
Ce era de făcut? Căderea dictaturii a dus la închiderea șantierelor din întreg orașul, inclusiv din Noul Centru Civic. Reacția față de proiectul care a chinuit un deceniu populația îmbrăcase forme radicale, vizând chiar demolarea totală sau parțială a Casei Poporului. Pe de altă parte, Uniunea Arhitecților a insistat pentru racordarea proiectului ceaușist la noul context social-politic și tehnico-economic. Stimulată de colegi de-afară, a insistat pentru organizarea unui concurs internațional, denumit (optimist) București 2000, care să furnizeze necesara bază obiectivă.4 Pentru profesioniști nu era niciun dubiu: Capitala avea nevoie de un ansamblu central pe măsură și trebuia să recupereze timpul pierdut în dotarea funcțională, oferind front organizat de lucru sectorului edilitar și investitorilor imobiliari. În paralel, era de clarificat situația juridică și financiară a fondului locativ sacrificat, astfel ca teritoriul eliberat prin demolările masive să poată fi exploatat în interes general, reflectând viziunea unei viitoare societăți democratice, liberale.
Memoria fiinţei urbane, proiectul propus de Meinhard von Gerkan şi Joachim Zeis, care a primit premiul I în cadrul concursului Bucureşti 2000
Concursul, plasat sub patronajul președintelui republicii și finanțat din fonduri publice5, a atras, prin tema-program, fondul de premiere, condițiile de participare și posibile oferte de lucru, un mare număr de participanți din țară și străinătate. Juriul concursului, format din personalități recunoscute pe plan internațional, a oferit garanția necesară pentru o selecție profesionistă. Rezultatele jurizării și aprecierea critică a proiectelor premiate au fost argumentate în expoziția organizată la Casa Poporului și într-un impozant catalog al concursului. Drept care, noua administrație instalată în 1996 a continuat acțiunea, apreciind gospodărește raportul dintre eforturi și avantaje. Pregătirea implementării concluziilor concursului a presupus măsuri legislative, organizatorice și financiare. Ansamblul central a fost declarat obiectiv de interes național, fiind menționat în Planul Urbanistic General. În colaborare cu Primăria Municipiului București, s-a înființat o Agenție de Dezvoltare Urbană și s-au alocat fonduri guvernamentale pentru studii conexe (în primul rând, pentru cadastrare).6 Împreună cu echipa premiată s-a făcut lobby prin audieri la Comisia de Urbanism a PMB, prin conferințe tematice în fața Consiliului General, prin proiecte de școală la IAIM, urmate de expoziții și dezbateri publice.
Intervenţia politică
La următoarea schimbare de guvern, implementarea concluziilor concursului București 2000 se afla în linie dreaptă. Demersurile pregătitoare erau în derulare, la Ministerul Lucrărilor Publice și al Amenajării Teritoriului (restructurat, redenumit) și Primăria Municipiului București fuseseră incluse persoane implicate în organizarea competiției internaționale. Potrivit uzanței, noul guvern a suspendat imediat o serie de acte normative ale precedentei administrații pentru punerea de acord cu propriul program (sic). Între aceste acte era și baza legală pentru traducerea în realitate a concursului. Dezbătută din nou în parlament, comisiile de resort, în frunte cu noua majoritate, au continuat critica la adresa ei. Argumentele majorității parlamentare au ocolit aspectele tehnice și urbanistice, prioritare în acest caz. În final, raportul (de respingere) a fost amânat până la finele legislaturii, poate în speranța (naivă) că guvernul va aduce modificări ori va veni cu alt act normativ. Cum ministerul de specialitate a modificat numai jumătatea din OG privind Centrul Istoric, restul actului a fost respins definitiv.7
În fapt, concursul Bucureşti 2000 a fost eliminat de pe agenda administrației publice, Capitala fiind lipsită și azi de principalul său ansamblu central. Întreg teritoriul a fost lăsat în voia întâmplării, atât din punct de vedere al clarificării statutului de proprietate, al eventualelor corecturi urbanistice, cât și ca front organizat de lucru.8 Marii investitorii s-au reorientat spre alte orașe, în timp ce restul a început să vâneze amplasamente în orașul vechi, deloc pregătit sub aspectul infrastructurii edilitare, al rețelei de transport, al regimului de înălțime și al vecinătăților funcționale. La insistențelor acestora au fost nuanțate unele articole din Legea urbanismului și s-a renunțat la autorizarea directă, apelându-se frecvent la prevederile PUG de avizare prin PUZ simplificat. Întâmplător sau nu, intrarea în vigoare a legilor privind retrocedarea imobilelor însușite abuziv de statul comunist le-a venit în ajutor.9 O parte dintre clădirile înapoiate foștilor proprietari, aflate în perimetrul central, au furnizat, prin demolare, amplasamentele căutate. Devenit o sursă de câștig (prin despăgubirile plătite de stat și prin „piața“ drepturilor litigioase), procesul de retrocedare a stimulat înmulțirea abuzurilor imobiliare, cu efectele inerente vizibile. În locul unui demers planificat într-un șantier deschis, ultima administrație publică a preferat să cedeze orașul constituit intervențiilor imobiliare întâmplătoare. Totul s-a petrecut puțin transparent, în situația ieșirii din valabilitate a unui PUG afectat de „urbanismul derogatoriu“.10
Bucureşti 2000: o şansă ratată
Concursul internațional București 2000 a fost un eveniment care a avut, dar mai putea avea urmări importante nu numai pentru producția de arhitectură din România. Până în prezent, nu numai din ignoranță, aceasta nu s-a distins în mod deosebit pe continent. Cu câteva excepții: în perioada interbelică, când au fost remarcate unele clădiri moderne din Capitală și de pe Litoral, apoi, în anii ’60, când au atras atenția câteva ansambluri urbane bucureștene și, în lumea turistică, stațiunea Mamaia. Vizionarea sitului competiției a permis membrilor juriului, precum și concurenților cunoașterea arhitecturii bucureștene și din câteva orașe din țară. Iar participarea unor arhitecți români la concurs și la selecție a declanşat comparații, schimburi de cunoștințe, preluare de know-how, stimulând necesarul salt profesional. Pe de altă parte, evenimentul a introdus numele Capitalei în lumea proiectanților de pretutindeni, aceștia putându-se documenta suplimentar la administrația locală și în ministerul de resort. După cum difuzarea rezultatelor și a premiilor prin catalogul final (prilej suplimentar de informare) a generat, fără îndoială, discuții în lumea profesională.
Zone înalte şi axa verde, proiectul propus de Franz şi Marina Echeriu, care a primit premiul al II-lea în cadrul concursului Bucureşti 2000
Continuarea lui era firească, aproape obligatorie, reprezentând respectarea de către organizatori a unui angajament public. Era justificată de răspunderea față de eforturile depuse și fondurile consumate, putând întrerupe nesfârșitul șir al concursurilor „gratuite“, argumentate și pregătite superficial. Ar fi însemnat, de asemenea, obținerea de importante beneficii din exploatarea unor resurse specifice (teritoriu amenajat, industria de construcții, forța de muncă, expertiza locală). Prin intermediul concurenților, s-ar fi atras atenția investitorilor imobiliari, a firmelor de construcții, a băncilor de investiții și dezvoltare ș.a.m.d. asupra unei oportunități rarisime.11 Mult dorita primire în Uniunea Europeană ar fi permis, ulterior, accesarea avantajoasă de fonduri, e adevărat, în condițiile unor planificări și contabilități minuțioase, pentru evitarea derapajelor. Prezența specialiștilor de peste hotare era de natură să grăbească transferul de informații, utilaje și materiale, încurajând concomitent modificarea mentalităților curente și a disciplinei în sectorul edilitar. Nu în ultimul rând, implementarea concluziilor concursului ar fi schimbat imaginea centrală a Capitalei prin adăugarea unui ansamblu urban emblematic pentru România de azi.12 //
Note
1. După 1947, distrugerea elitelor din politică, economie, administrație, concomitent cu imigrarea rurală și dezvoltarea industriei grele au schimbat raportul dintre diferitele pături sociale. Ponderea bucureștenilor get-beget a devenit derizorie, a scăzut nivelul mediu de instrucție, cu efecte asupra atașamentului la biografia și valorile orașului.
2. Între altele, cercetările comandate de Comitetul de Stat pentru Economia și Administrația Locală (CSEAL) privind înlocuirea radicală a fondului locativ moștenit. În postbelic, orașul istoric era încă preponderent definit de arhitectura din perioada regalității, iar în momentul întocmirii studiilor tocmai erau reconsiderate valoric stilurile eclectice.
3. Un program derivat din formula marilor bulevarde pariziene, altoit cu conceptul magistralelor pentru procesiuni de masă, promovat de majoritatea dictaturilor din secolul XX. Așa se explică orientarea, izolarea, dimensiunile, arhitectura, dotarea și amenajările, chiar vegetația.
4. În jurul anilor 1990, Berlin, Beirut și București erau într-o situație comparabilă. Dispuneau de vaste teritorii devastate, potrivite pentru realizarea de ansambluri centrale reprezentative. În prezent, pe baza unor concursuri (Berlin Spreebogen) și a intervenției unor antreprenoriate public-private (Beirut Solidere) etc., respectivele ansambluri s-au încheiat.
5. După eforturi fără finalitate, abia apelul la președintele Ion Iliescu a permis concretizarea concursului. Apoi, guvernul condus de Nicolae Văcăroiu (HG 684 și 793 din 1995) a pus la dispoziție majoritatea fondurilor necesare organizării, lucrărilor juriului și premierii proiectelor selecționate etc. Alte fonduri au provenit de la Consiliul General al Municipiului București.
6. Ordonanța 129/1998 a guvernului condus de Radu Vasile a prevăzut înființarea în parteneriat public/privat a unei agenții specializate, potrivit modelelor din Europa. Aceasta trebuia să liciteze Planul Urbanistic Zonal (menționat în PUG), să urmărească întocmirea celorlalte documentații, să apeleze la consultanța premianților etc.
7. Actul normativ privind declararea ca obiectiv de interes național a Noului Centru Civic, lansat în legislatura anterioară, a fost combătut în comisii (ianuarie 2001), dar respins definitiv abia în noiembrie 2004 (Legea 539/2004). Ignorând garanția parteneriatului public-privat, parlamentarii puterii susțineau că actul stimula manipularea imobiliară, crea un monopol asupra teritoriului și îngrădea libera inițiativă.
8. După renunțarea fără explicații la concurs, administrația publică a încercat să atragă, fără succes, mari investiții străine, precum complexul Esplanada (Trigranit), mall-ul Dâmbovița Center etc. Numai Biserica Ortodoxă Română, căreia i s-a refuzat (între altele) amplasamentul potrivit în centru, a acceptat o amplasare periferică din teritoriu.
9. Pe problema corectării abuzurilor comuniste, parlamentul a emis numeroase legi, frecvent modificate și completate, s-au înființat structuri și agenții specializate (112/1995, 10/2001, 165/2013, 164/2014, 103/2016 ş.a.m.d.), consumându-se resurse enorme (legate de drepturile litigioase, titluri FP, Puncte Compensare etc.). Cu toate acestea, nici după un sfert de veac, nedreptățile nu au fost anulate, concluzia putând fi că puterea nu e interesată de demers din motive încă ignorate.
10. PUG-ul a intrat în vigoare în 2001. Deși se aprecia o valabilitate de un deceniu, numeroasele intervenții de modificare a prevederilor sale (însăși documentația invita spre formula „urbanismului derogatoriu“) i-au afectat substanța. Prelungirea Planului Urbanistic General până în 2018 (aproape încă un deceniu), în condițiile în care și legislația tehnică a fost deformată sensibil, se înscrie în aceeași „disciplină politică“ care a împiedicat încheierea ansamblului central.
11. După 2004, au existat (treptat mai puține) proiecte străine pentru București. Propunerile unor personalități (de la Meinhard von Gerkan până la Dame Zaha Hadid) au găsit doar amplasamente nepregătite în orașul vechi. Poate că altul ar fi fost deznodământul și altul câștigul, dacă s-ar fi plasat în zona Noului Centru Civic, amenajat potrivit viziunii concursului internațional.
12. Altfel decât capitalele vecine, doar București, prin abilitatea primăriei, a reușit să evite până la finele secolului XX intervenții edilitare de tip absolutist. Azi însă, alături de Ankara și Phenian, el deține unul dintre ultimele exemple de urbanism dictatorial. Concursul Bucureşti 2000 ar fi putut atenua, măcar vizual, diverse efecte ale aroganței comuniste. Renunțarea la el poate avea legătură cu intențiile urmașilor de a prezerva aidoma ansamblul.