De același autor
Săptămâna trecută, actualul guvern a primit o veste bună și una proastă. Vestea bună a venit, culmea, tocmai de la președintele Iohannis, care a semnat rapid mica remaniere guvernamentală, iar depunerea jurământului s-a petrecut, de data asta, ca la carte. Vestea proastă a venit de la Bruxelles: printr-o scrisoare, Comisia Europeană a oficializat ceea ce deja știam - cât e de nerealistă ținta deficitului prevăzută pe hârtie în bugetul proaspăt promulgat. Guvernul PSD-ALDE primește astfel un semnal european de neîncredere în politica sa bugetară, după ce politica sa penală fusese și ea criticată. E evident faptul că Guvernul (Dragnea-)Grindeanu nu va ieși niciodată din criza de încredere în care a intrat puțin după instalare. Totuși, actorii politici principali temporizează. Dar, în același timp, își păstrează o retorică războinică. De unde decalajul între această retorică și o realitate instituțională care dă semne de detensionare.
Vestea bună nu e atât de bună pe cât e de surprinzătoare. Dacă șeful statului se opunea remanierii, coaliția își putea trece miniștrii prin parlament. Vestea a fost surprinzătoare din punctul de vedere al evoluției conflictului instituțional între președinte și premier. Președintele avea dreptul constituțional să-i respingă pe toți cei propuși, dar ne așteptam să-și exercite acest drept măcar în privința ministrului propus la Justiție. Motive politice erau destule. Dincolo de tensiunea între palate, noul ministru măcar prin prestația sa publică va avea un rol determinant în reușita acțiunilor coaliției majoritare pe domeniul său. Acceptându-l din prima, Iohannis își ia un risc politic important, pentru că și-a co-asumat responsabilitatea numirii sale. În plus, erau și unele motive de fond ca președintele să nu accepte nominalizarea lui Tudorel Toader. S-a pronunțat public împotriva referendumului anunțat de Iohannis. În 2012, în cazul invalidării referendumului de demitere a președintelui Băsescu, judecătorul CCR Toader a făcut opinie separată, împreună cu Predescu și Gaspar. În plus, presa a vorbit de o apropiere de cercurile lui Relu Fenechiu, unul dintre principalii baroni PNL în momentul nominalizării sale la CCR în 2006.
Acceptarea sa de către președinte poate fi explicată prin faptul că acesta se așteaptă ca guvernul să nu mai supraviețuiască mult timp. Dar această variantă e mult mai puțin probabilă decât aceea care pleacă de la existența unor negocieri care au dus la o formă de armistițiu instituțional. Nu știm cât va dura. Oricum, nu va echivala cu liniștea politică. Dar, dincolo de zgomotul propagandelor, războiul politic devine unul mai rece și mai puțin costisitor la nivel internațional.
În noua fază, interesul nu se mai îndreaptă în așa mare măsură asupra Palatului Victoria. Înaintarea unui proiect cum este cel al grațierii, dar nu numai acesta, duce războiul mai ales spre Palatul Parlamentului. În ultimii zece ani, conflictul între majorități parlamentare succesive și președinți succesivi s-a banalizat. Mai ales din afara României pare mult mai periculoasă o stare de conflict deschis între cei doi capi ai puterii executive, președinte și prim-ministru, decât între președinte și majoritatea parlamentară. Un Executiv divizat duce la blocaje funcționale sau chiar la crize grave, atunci când este implicată și „strada“. Un conflict președinte-majoritate parlamentară ține deja de o realitate endemică a sistemului nostru politic. Presupunând că am intrat în această etapă a unei forme de armistițiu, cine ar fi garantul acestuia?
Pentru a răspunde, trecem la vestea a doua. Deși deloc surprinzătoare, e una cu adevărat proastă pentru PSD. Să reușești ca într-un timp record să deraiezi România de pe un drum care până acum îi asigura echilibrul macroeconomic e o contraperformanță. Și asta nu o spune numai opoziția, Consiliul Fiscal sau BNR. O spune chiar Comisia Europeană. Scrisoarea semnată de comisarul pentru afaceri economice și financiare, socialistul Pierre Moscovici, e o avertizare că România riscă sancțiuni din partea Comisiei: „Am îndemnat autoritățile să anunțe în mod credibil, în timp util, măsuri necesare pentru a asigura încadrarea în pactul bugetar“. Comisia a prognozat o deraiere atât în 2017, cât și în 2018 de la angajamentele luate de România. Cu alte cuvinte, în acest moment, legitimitatea coaliției majoritare se bazează pe îndeplinirea unor promisiuni de campanie care sunt în afara tratatelor semnate de țara noastră.
Comisia și partenerii internaționali ai României nu sunt atât de interesați de culoarea coaliției care guvernează, cât sunt de politicile pe care aceasta le aplică. Ultimul lucru pe care îl doresc e ca România să devină un nou rebel al unei zone deja pe punctul de a fi retrogradată în divizia B a UE. Iar România nu își permite să fie un membru-rebel. Suntem prea fragili. Suntem dependenți nu numai de fonduri, ci și de semnalele de încredere. Amenințarea de la Bruxelles e un „stop joc“ public. La nivel informal probabil există multe mesaje mai dure. Nu putea exista o intervenție publică similară cu cea din 2012 pentru că alegerile au fost câștigate de partidele care au criticat astfel de intervenții. Nu înseamnă însă că le pot face față.
Un electroșoc probabil a existat, el a obligat actorii să se așeze la masa negocierilor. Până ajung la un compromis, actualul guvern va rămâne ca un mort viu. Deocamdată, dincolo de baletul de imagine, rămâne să urmărim deciziile concrete. Un semn ar fi ca, dincolo de populisme, guvernul să-și asume și câteva decizii economice neplăcute. Veștile proaste ar fi o veste bună.