De același autor
Pe 25 martie, Uniunea Europeană aniversează 60 de ani de la semnarea Tratatului Fondator de la Roma, eveniment considerat un prilej rar și potrivit pentru lansarea unei dezbateri de substanță privind viitorul Europei. Aceasta pornind de la constatarea că, după criza euro, Brexit și confruntată cu ascensiunea populismului eurosceptic și centrifug, Europa traversează o criză existențială care pune în pericol însăși arhitectura unității europene, construită cu greutate în acești 60 de ani. Această criză profundă intervine la nici zece ani de la adoptarea unui nou tratat, cel de la Lisabona, care era menit să lanseze un proces de reformă ambițioasă a UE pentru mulți ani. Acum se vorbește din nou despre o reformă amplă și chiar despre revizuirea sau chiar rescrierea în întregime a tratatelor ca fundament al unui nou început european.
În acest context, Comisia Europeană a prezentat pe 1 martie propria contribuție la această dezbatere sub forma unui document intitulat Cartea Albă pentru Viitorul Europei, care prezintă sintetic cinci scenarii pentru evoluția UE până în 2025. Deși are aparența unei expuneri neutre, echilibrate cu argumente pro și contra în dreptul fiecăruia dintre cele cinci scenarii, Cartea Albă este departe de așa ceva.
Cele cinci scenarii care sunt unul
Cele cinci scenarii, așa cum sunt ele prezentate într-o ordine destul de înșelătoare, sunt următoarele:
1. Continuând la fel ca până acum. În acest scenariu al menținerii statu quo-ului sau business as usual, UE se concentrează asupra implementării și ameliorării agendei actuale. Până în 2025, acest lucru înseamnă că UE se va axa pe crearea de locuri de muncă, creșterea economică și a investițiilor, întărirea pieței unice, sporirea investițiilor în infrastructura digitală, de transporturi și energetică. Reforma ajutoarelor de stat va asigura ca 90% din măsurile în această zonă se află în mâinile autorităților naționale, regionale și locale. Lupta împotriva terorismului se va amplifica pe baza cooperării între statele membre în materie de informații. Crește cooperarea militară, iar pe planul politicii externe se fac progrese spre o poziție comună. Administrarea frontierelor comune este sarcina principală a statelor individuale, dar cooperarea este întărită. Dacă însă controlul frontierelor nu este realizat satisfăcător, unele state ar putea menține, ca acum, controlul intern. Chiar dacă unitatea UE 27 va fi menținută, ea va fi pusă la încercare de dispute majore.
În concluzie, e nevoie de o hotărâre colectivă de a acționa în domeniile care contează pentru a acoperi prăpastia dintre promisiunile de pe hârtie și așteptările cetățenilor. Abia acum aflăm însă că există o astfel de prăpastie și că fără această acțiune colectivă, foarte improbabilă, ea va rămâne la fel de căscată ca și până acum, ceea ce va pune la grea încercare unitatea europeană. De unde rezultă că, în pofida progreselor semnificative care se pot obține prin menținerea statu quo-ului, aceasta nu reprezintă, de fapt, o opțiune reală.
2. Nimic altceva în afară de piața unică. Aici lucrurile sunt mai clare. Nefiind de acord asupra politicilor comune, statele membre se concentrează asupra întăririi aspectelor cheie ale pieței unice. Nu există o dorință comună pentru a acționa în domenii precum migrația, securitatea și apărarea. Cooperarea între statele membre se face bilateral. Până în 2025, piața comună devine principalul raison d’être al Uniunii. Libera circulație a capitalurilor și bunurilor se va dezvolta, în schimb persistă diferențele privind reglementările legate de consumatori, standarde sociale și de mediu, ca și în privința impozitării și a subvențiilor publice. Există pericolul declanșării „unei curse în jos“. Libertatea de mișcare a muncitorilor și a serviciilor nu mai poate fi garantată pe deplin. Cresc controalele la frontieră. UE nu mai este reprezentată și își pierde capacitatea de a acționa pe plan internațional ca entitate politică, pierzându-și influența și relevanța globală.
Este scenariul pe care orice eurocrat îl urăște din inimă, mai ales că era preferat de singura țară care a ales să părăsească Uniunea, Marea Britanie. Prezența lui în Cartea Albă este un exemplu ilustrativ pentru „în niciun caz“. Punctele de sumar sunt un rezumat al apocalipsei, de la deteriorarea rapidă a calității aerului și apei din Dunăre, până la limitarea drastică a liberei circulații a persoanelor și până la incapacitatea de a răspunde atacurilor cibernetice și violărilor repetate ale spațiului aerian al statelor membre.
3. Cei care doresc mai mult fac mult (împreună). Sau Europa cu două sau mai multe viteze. Este varianta în care una sau mai multe „coaliții ale celor dornici“ doresc să facă mai mult în comun în anumite zone, cum ar fi apărarea, securitatea internă, politica fiscală sau problemele sociale. Ca urmare, aceste grupuri noi de state realizează aranjamente legale și bugetare specifice pentru a-și spori cooperarea în zonele alese. Modelele avute în vedere sunt spațiul Schengen și adoptarea monedei unice. Ceilalți își mențin statutul de state membre și au posibilitatea să se alăture celor care „fac mai mult“, în timp.
În general, cooperarea întărită în toate domeniile aduce beneficii atât în materie de securitate internă și externă, apărare, dar și în privința politicii fiscale și a chestiunilor sociale prin stabilirea unor standarde comune. Pentru România, una dintre măsurile de interes este înființarea unui oficiu al procurorului european care să investigheze frauda, spălarea de bani și traficul de droguri și arme în statele membre. La argumente „contra“ sunt menționate vag faptul că „drepturile cetățenilor derivate din legile UE încep să varieze în funcție de țara de reședință, dacă aceasta a ales să facă mai mult, precum și posibilitatea să apară întrebări privind transparența și răspunderea diverselor straturi de decizie“.
4. A face mai puțin, mai eficient. Este scenariul în care Europa își restabilește prioritățile, se retrage din domeniile în care subperformează, pentru a se concentra asupra celor în care și-a dovedit eficiența. De exemplu, UE își sporește activitatea în privința controlului frontierelor externe, a cooperării antiteroriste, a procesării cererilor de azil, încheie acorduri comerciale internaționale rapid și eficient, dezvoltă clustere high-tech și hub-uri energetice regionale.
La partea de minus, UE nu se mai implică în dezvoltarea regională, sănătatea publică sau părți ale politicilor sociale. Standardele de mediu și protecție a consumatorilor se deplasează spre minimum. Drepturile cetățenilor sunt întărite în zonele unde UE dorește să facă mai mult și se reduc în cele în care decide să facă mai puțin.
5. A face mult mai mult împreună. Este scenariul ideal al formării unui Suprastat European – Statele Unite ale Europei – cu toate atributele suveranității, un Imperiu European benign visat de toți, dar, din păcate, irealizabil practic. Este însoțit de toate beneficiile imaginabile, iar la partea negativă nu este menționat decât riscul de a aliena părți ale societății care simt că UE este lipsită de legitimitate.
Din modul în care sunt prezentate avantajele și dezavantajele fiecărui scenariu în parte, reiese transparent că a fost gândit pentru a susține, de fapt, că numai unul dintre ele este dezirabil și realizabil, scenariul 3, Europa cu două viteze sau Europa cercurilor concentrice, așa cum a numit-o președintele Comisiei, Jean-Claude Juncker. De altfel, în perioada scursă de la 1 martie, reacțiile publice ale liderilor europeni au confirmat acest lucru. Șefii diplomațiilor din Germania și Franța, premierul Italiei, precum și președintele Parlamentului European s-au declarat în favoarea acestui scenariu, fără a se mai obosi să le menționeze pe celelalte.
Mai multe viteze sau mai multe direcții?
Modelul de integrare sporită avut în vedere de Juncker este, în aparență, unul benign, oferit de Tratatul Schengen și zona euro. Statele care vor să facă parte din aceste noi structuri de cooperare întărită vor trebui să adopte anumite măsuri și să respecte anumite standarde pentru a deveni membre în aceste cluburi de cooperare, în rest nu se schimbă nimic. Cu alte cuvinte, se constată că au existat viteze diferite de integrare și până acum, numai că acum această practică este oficializată.
Problema este că întregul concept este diferit de modelul Schengen. În cazul Schengen era vorba despre o țintă comună și de ritmuri diferite de integrare. Scenariul propus de Comisie lasă deschisă posibilitatea ca grupuri diferite să își fixeze ținte diferite și să urmeze direcții diferite, ceea ce conține, în sine, sâmburele dezintegrării. Un exemplu clasic îl reprezintă politica de apărare comună și armata europeană. Între viziunea est-europenilor pentru care Rusia reprezintă o amenințare reală și prezentă și cea a vest-europenilor, pentru care Rusia reprezintă un partener de cooperare, este o diferență care nu poate fi reconciliată. Crearea unei armate europene comune care să rivalizeze cu NATO sau cu Statele Unite ar reprezenta un exemplu flagrant de direcții divergente între grupuri de țări europene.
Un alt exemplu îl reprezintă politica economică. În rezoluția prezentată în fața Parlamentului European, liderul ALDE, fostul premier belgian Guy Verhofstadt, a prezentat câteva măsuri radicale, cum ar fi crearea funcției de ministru de Finanțe pentru zona euro, un buget rezervat zonei euro, restrângerea dreptului de vot din Parlamentul European în chestiunile care privesc zona euro la eurodeputații proveniți din statele membre și, evident, revizuirea tratatelor fondatoare. Din punctul de vedere al egalității dintre statele membre, propunerile lui Verhofstadt reprezintă un scandal, dar în logica Europei cu două viteze ele au temeiuri solide. Nu este însă greu de văzut că, în felul acesta, vor apărea interese divergente și frustrări între statele de la centru și cele de la periferie, care în final vor duce la confruntare. În acest fel, ideea Europei cu două sau mai multe viteze conține în sine pericolul unei Europe care apucă în direcții diferite și va sfârși prin a se dezintegra.