Pe aceeași temă
Ar trebui să risipesc de la început orice dubiu pe care cititorii mai puţin familiarizaţi cu subiectul l-ar putea avea parcurgând declaraţia lui Nicolae Ceauşescu, apărută, fatalitate, chiar de 1 aprilie, în ziarul condus de Eugen Barbu. Viaţa „fiului prea iubit al poporului“ nu a fost nicio clipă ameninţată la 4 martie 1977 şi nici în zilele următoare. Şi nici nu i-a trecut cuiva prin cap, în acele momente, să-i ceară sacrificiul suprem. Se ştie prea bine astăzi că la momentul producerii seismului şeful statului se afla la mii de kilometri distanţă, la o recepţie oferită de preşedintele Nigeriei, şi că şi-a întrerupt abrupt vizita după ce a primit informaţia că Bucureştiul a fost „ras de pe faţa pământului“. În panica primelor momente se vorbea despre un cutremur cu magnitudinea de 10 grade pe scara Richter. Oficialii care s-au repezit să răspândească zvonul nu şi-au pus nici un moment problema că, dacă el ar fi fost real, nu ar mai fi avut cine şi de unde să-l mai transmită. Revenind la Nicolae Ceauşescu, trebuie spus că ceea ce ar fi putut să facă atunci pentru „minunatul popor român“ nu ar fi implicat niciun sacrificiu din partea lui. Ar fi fost suficient să-l ajute să depăşească momentul traumatic. Să salveze ce se mai putea salva şi să-i ajute pe supravieţuitori. Contrar a ceea ce se ştie, nu a făcut-o. Pentru că el avea alte planuri.
Mitul Salvatorului
Avionul prezidenţial a aterizat pe 5 martie 1977 într-un oraş cuprins de panică, distrugeri nemaivăzute şi, mai ales, zvonuri apocaliptice de tot felul. Îl aducea pe cel de la care românii aşteptau decizii salvatoare, dar care, în realitate, avea să devină cel mai sinistru actor al filmului de propagandă pe care va alege să-l toarne cu această ocazie. În palmaresul lui Nicolae Ceauşescu, cutremurul din 4 martie 1977 vine imediat, în ordinea importanţei „performanţei artistice“, după momentul august 1968. Până astăzi, la fel ca în cazul pretinsei „lupte în faţa pericolului iminentei invazii sovietice“, foarte mulţi români au rămas prizonieri ai unei uriaşe minciuni şi sunt convinşi că martie 1977 a fost momentul unei mari solidarităţi naţionale, o dovadă că regimul comunist preţuia cu adevărat vieţile cetăţenilor şi că a făcut eforturi considerabile să le salveze, odată catastrofa petrecută.
Pentru a nu fi greşit înţeles, precizez de la început că nu este intenţia mea aceea de a minimaliza sau nega acţiunile reale întreprinse pentru îndepărtarea urmărilor cutremurului, deşi ar trebui poate spus că majoritatea s-au datorat, cel puţin în primele momente, cele decisive, unor iniţiative locale şi că nu a existat nicio coordonare şi niciun plan concret al autorităţilor, în afara unor heirupisme bezmetice. De fapt, nu existau planuri, pentru că nimeni nu se gândise vreodată să le facă. Povestea pe care intenţionez să o spun este aceea a resorturilor ascunse care au fost puse în mişcare de Nicolae Ceauşescu, cel care a profitat cu cinism şi în mod explicit criminal de urmările seismului. Nu este o poveste frumoasă, nu este despre eroism şi vieţi salvate, despre compasiune şi solidaritate, nu este despre patriotism. Este doar o dovadă în plus că regimul comunist a fost creatorul în România al unui tip de statalitate esenţialmente mafiotă. O spun documentele pe care le-am descoperit în arhiva CNSAS.
Conform acestora, ceea ce a fost pentru românii obişnuiţi o catastrofă a fost pentru sistem un prilej de propagandă (s-a ajuns până la „performanţa“ de a învinui „regimul burghezo-moşieresc“ pentru că nu construise clădirile bine şi nu le renovase după cutremurul din noiembrie 1940), pentru secretarul general - un prilej de a-şi consolida cultul şi de a-şi îndeplini visul nord-coreean, iar pentru Securitate - un nou prilej de a face bani pe spinarea victimelor. Şi chiar de a mai rezolva unele „probleme operative“, pentru care altfel ar fi avut nevoie de timp şi planuri elaborate. Viaţa cetăţenilor şi siguranţa lor a fost chiar ultima dintre griji, iar urmările acestei politici le putem constata cu ochiul liber până în zilele noastre. Este suficient să facem o scurtă plimbare prin centrul Bucureştiului.
Conducători de partid şi de stat pe Calea Victoriei, în faţa blocului unde se afla Cofetăria „Nestor“, 5 martie 1977
(© Fototeca online a comunismului românesc, cota: 37/1977)
Pentru mult mai puţini dintre români, acei câţiva care au avut nenorocul, prin natura funcţiei şi profesiei, să afle informaţii sau să intre în contact direct cu acţiunile autorităţilor coordonate de Nicolae Ceauşescu, a fost picătura care a umplut paharul. Între ei, cunoscutul dizident Gheorghe Ursu, un om care ştia deja cu ce se mănâncă în realitate comunismul românesc, dar care, asemenea multor altora, nu şi-a imaginat niciodată până la ce nivel era ridicat conceptul de „criminalitate de stat“. Urma să afle după 4 martie 1977, iar această privire în inima neagră a sistemului avea să-l coste viaţa.
Un cutremur „duşmănos“
Cutremurul din 4 martie 1977 continuă să reprezinte, până în zilele noastre, una dintre cele mai mari traume trăite de români în ultima jumătate de secol. Deşi nu a fost cel mai puternic seism înregistrat în ţara noastră (cel din 26 octombrie 1802, care a durat mai bine de 2 minute, a avut o magnitudine estimată de 7,9-8,2 grade, iar cel din 10 noiembrie 1940, resimţit mai ales în Bucureşti, a avut 7,4 grade), el a şocat prin proporţia distrugerilor. Din această perspectivă, a fost încadrat în categoria seismelor de intensitate XI - extreme. Cu magnitudinea de 7,2 pe scara Richter (9 pe scara Mercalli), mişcarea tectonică a avut loc la ora 21.22 (ora Bucureştiului) şi a afectat, pe lângă România, părţi din Ungaria, Iugoslavia, Bulgaria şi chiar Uniunea Sovietică (s-a simţit până în zona Sankt Petersburg). În Bulgaria, de exemplu, a provocat numeroase distrugeri şi un număr de aproximativ 100 de victime.
La 40 de ani de la eveniment, bilanţul oficial este îndeobşte cunoscut: 1.578 de morţi, 11.300 de răniţi şi aproximativ 35.000 de clădiri distruse sau avariate. Cifrele însă nu pot reda groaza resimţită de locuitorii oraşelor din România, în special ai celor aflate în zona de sud-est a Moldovei, din Oltenia şi Muntenia, unde cele două unde de şoc au izbit cu maximă intensitate. Nu descriu nici panica şi senzaţia apocaliptică trăită de locuitorii Bucureştiului, care au văzut unele clădiri transformate în moloz, iar restul îndoindu-se, ca bătute de vânt. Dar mai este un lucru pe care cifrele oficiale nu-l spun. Anume, că sunt false. Asta pentru că regimul comunist a ascuns proporţiile reale ale dezastrului, iar cei care le-au preluat după 1990 nu şi-au bătut prea mult capul să le verifice. În apărarea lor, nici nu prea aveau unde, din moment ce ele se află în rapoartele secrete ale Securităţii, rapoarte care au stat zeci de ani ascunse în arhive.
Prima măsură concretă adoptată de Nicolae Ceauşescu după sosirea în ţară a părut a confirma aşteptările populaţiei şi a dat semnalul că „Marele Organizator“ a preluat comanda. Decretul nr. 58/1977 cu privire la „instituirea stării de necesitate pe teritoriul Republicii Socialiste România“, publicat pe 5 martie 1977, permitea mobilizarea generală a întregii societăţii pentru „a asigura înlăturarea urmărilor cutremurului şi împiedicarea producerii de noi pagube“. Pe lângă unităţile Armatei, ale Ministerului de Interne şi Gărzile Patriotice, toţi „activiştii de partid şi de stat, ai organizaţiilor de masă şi obşteşti“ erau mobilizaţi „la sediile organelor de partid şi de stat şi în mijlocul oamenilor muncii, pentru a participa cu toate forţele la acţiunile legate de înlăturarea efectelor cutremurului“. În realitate, fără să aştepte emiterea unui decret, unităţi ale Armatei şi Ministerului de Interne începuseră să acţioneze, unele la câteva momente de la producerea dezastrului. Cât despre activiştii de partid, mobilizarea îi privea doar pe cei de rang inferior, pentru că „şefii cei mari“ erau ocupaţi să alerge după puţinii specialiştii în consolidări de clădiri pe care îi avea România, pentru a-i „convinge“ să evalueze mai întâi propriile reşedinţe. Unii mai impacientaţi deturnaseră deja puţinele utilaje disponibile, care ar fi trebuit să acţioneze pentru îndepărtarea urmărilor cutremurului acolo unde era nevoie, şi începuseră să toarne beton cu nemiluita la temelia vilelor proprii. Dar, dacă „burghezia roşie“ era panicată (firesc, din moment ce majoritatea trăiau în casele din centru furate de la „duşmanii poporului“), nu acelaşi lucru se poate spune despre Securitate. Ea ştia întotdeauna cine se afla în spatele a orice, chiar şi al dezastrelor naturale. Şi nu se pierdea cu una, cu două.
Viitoarele „cadre de nădejde“ ale regimului, de exemplu, se aflau „la servitul mesei“ la Şcoala militară de ofiţeri activi ai MI atunci când s-a produs seismul şi au ieşit în fugă pe platoul unităţii. Aici, părintele „Securităţii bune“, Iulian Vlad, i-a organizat pe detaşamente şi i-a trimis la circumscripţiile de miliţie din Capitală să participe la acţiuni de salvare şi la realizarea de dispozitive de pază. Cei 1.010 de elevi şi 33 de ofiţeri au pornit pe jos sau cu mijloacele auto spre blocul „Scala“, cofetăria „Casata“, blocurile din Piaţa Rosetti şi str. Hristo Botev, blocurile „Continental“, „Dunărea“, OD16 Militari etc. În timp ce „elevii“ începeau acţiunea de îndepărtare a dărâmăturilor şi căutau supravieţuitori, comitetul de partid al Şcolii a avut timp amplu să „iniţieze întâlniri operative cu organele conducătoare de partid“ şi să editeze „o foaie de luptă pentru popularizare“, în care, printre altele, se atrăgea atenţia că elevii nu trebuie să slăbească „vigilenţa revoluţionară“. Iulian Vlad ştia bine că nu se putea porni la luptă cu dezastrul înainte să se precizeze clar că e vorba în primul rând despre o misiune ideologică. Dacă era cutremur, atunci era un cutremur „duşmănos“, care trebuia combătut de comunişti dedicaţi. În plus, se ştia (şi atunci fix ca şi astăzi) că duşmanii noştri externi atât aşteptau.
Probabil că această cerinţă, de a nu scădea „vigilenţa operativă“ pe parcursul acţiunilor de salvare, a fost decisivă în cazul specialiştilor elveţieni sosiţi în Bucureşti pe 5 martie 1977, la ora 21.00, însoţiţi de câini dresaţi care puteau depista supravieţuitori, cadavre sau emisii de gaze la o adâncime de circa 3 metri. Nu rezultă din Nota1 emisă de Inspectoratul de Securitate al Municipiului Bucureşti, la 8 martie 1977, cine a fost „patriotul vigilent“, care a sugerat că elveţienii sunt „veniţi din partea CIA“, dar rezultatul a fost că li s-a interzis participarea la operaţiunile de căutare a supravieţuitorilor până a doua zi la ora 11.30, sub pretextul că „nu au primit aprobare de la organele salvării“. După o noapte în care, cine ştie, ar fi putut salva nişte vieţi, elveţienii au primit permisiunea să ajute, la fel de subit şi inexplicabil cum fuseseră iniţial opriţi. Nu rezultă cum a ajuns totuşi Securitatea la concluzia că nu sunt agenţi speciali trimişi de CIA la Bucureşti să caute secrete în moloz, dar se pare că măsura a fost luată cu inima îndoită.
Când, pe 7 martie 1977, a sosit un nou grup de salvatori, format din şapte persoane, „vigilenţii“ au intrat din nou în alertă. De data asta, suspiciunile erau motivate de faptul că unul dintre membrii grupului, „care nu era însoţit de câine, umblă printre reporteri şi fotografi, cu care se întreţine activ şi îşi face însemnări într-un carneţel“. Nu s-a făcut nicio legătură cu plângerile repetate ale specialiştilor elveţieni că tocmai prezenţa numeroasă în zona de căutare a reporterilor şi a utilajelor le îngreuna misiunea, pentru că îi deruta pe câinii căutători. Respectiva notă se încheie cu promisiunea fermă şi patriotică că „organele noastre au în atenţie comportamentul acestor persoane“.
În vreme ce Securitatea internă se ocupa cu supravegherea strictă a străinilor veniţi să ajute, bănuiţi, evident, de „acţiuni de spionaj“, camarazii lor din DIE (Direcţia de Informaţii Externe) erau ocupaţi să le câştige bunăvoinţa. Dar nu oricum. În mod organizat, cu ţintă şi la ordin. Dat de însuşi Nicolae Ceauşescu.
Faceţi rost de „Solidaritate“!
La 9 martie 1977, ora 19.00 (a Bucureştiului), toate rezidenţele DIE din principalale capitale ale lumii occidentale primeau o telegramă fulger semnată „Viforul“, telegramă care anunţa declanşarea acţiunii „Solidaritatea“. Redau textul integral pentru că este, în opinia mea, un document istoric.
„Tovarăşe lector [şeful rezidenţei, n.n.]. În completarea celor transmise până în prezent cu privire la acţiuni de influenţă pentru obţinerea de ajutoare din străinătate vă facem următoarele precizări ca urmare a celor stabilite astăzi 9 martie a.c. la şedinţa Comitetului Politic Executiv al CC al PCR. Nu (repetăm nu) se întreprind acţiuni de colectă, chetă, sau altele asemenea. Nu (repetăm nu) se fac acţiuni publicitare organizate de noi în scopul de a primi ajutoare. Nu (repetăm nu) acţionăm pentru a primi produse nesemnificative (pături, corturi, pansamente şi în general alimente ca lapte praf, praf de ouă, piure de cartofi şi altele asemenea). Au fost criticate toate iniţiativele din exterior axate pe linia celor de mai sus. Conducerea noastră superioară a stabilit ca linie de orientare următoarele: a) Fără a duce acţiuni ce pot fi interpretate ca cerşeală să se folosească contacte importante de valoare pentru a prezenta dezastrul produs ca urmare a cutremurului din 4 martie crt. Dacă reprezentanţi guvernamentali, ai unor organizaţii internaţionale, reprezentanţi ai unor firme importante, cercuri clericale etc. se oferă a da ajutoare, să se arate că România este interesată în ajutoare care să constea în utilaje şi echipamente industriale, de telecomunicaţii, precum şi în aparatură de măsură şi control, domenii în care dezastrul a avut cele mai puternice efecte negative. În acest sens vă veţi orienta după listele ce se vor transmite pt. fiecare ţară de către MAE şi pe linia noastră. b) Interes deosebit prezintă obţinerea de credite fără dobândă, ori la dobândă mică, scop în care sunteţi chemaţi a acţiona şi dumneavoastră cu precizarea că toate aceste acţiuni le veţi raporta numai (repet numai) pe linia noastră. c) Aşa cum v-am mai comunicat Consiliul Politic executiv al CC al PCR a aprobat deschiderea contului BRCE nr. 1000 cont în care se pot depune sume pentru sinistraţii din România de către donatori. Atragem atenţia că în această privinţă nu trebuie făcută colectă, ci acţiuni de influenţă pe lângă organisme, firme şi persoane importante pentru a nu fi puşi în situaţii nedorite, aşa cum au procedat unii tovarăşi care au acceptat sume derizorii (500 DM, 100 dolari etc). Acestea sunt orientările care trebuie să stea la baza activităţii dumneavoastră pe această linie. d) Pentru a nu se crea încurcături privind preluarea materialelor pe care le trimiteţi pe adresa Romtrans 10/1 este indicat ca acestea să ne fie trimise separat şi nu împreună cu alte ajutoare ce se trimit pentru Crucea Roşie. Toate aceste trimiteri trebuie să ni se raporteze în prealabil pentru a putea organiza preluarea.“2
Ar putea părea că şeful statului fusese jignit că Occidentul credea că RSR era o ţară atât de subdezvoltată încât nu avea suficiente corturi şi pături pentru sinistraţi (chiar nu avea!) şi că le interzicea celor din DIE să accepte astfel de ajutoare „nesemnificative“ pentru a nu se face de râs. De asemenea, ar putea fi interpretată ca o măsură înţeleaptă dirijarea ajutoarelor financiare din exterior către „anumite utilaje şi echipamente industriale, de telecomunicaţii, precum şi în aparatură de măsură şi control“. În fond, era normal ca statul român să ceară aceste lucruri pentru a înlocui echipamentele distruse de cutremur. Ce să mai vorbim despre iniţiativa de a deschide contul nr. 1000 la Banca Română de Comerţ Exterior, pentru ca donaţiile să ajungă mai uşor în ţară şi să fie centralizate? Puţin ciudat că aceste ajutoare, mai ales cele financiare, trebuiau trimise separat de cele primite pe cale oficială prin Crucea Roşie, dar, nu-i aşa, era vorba să „nu se creeze încurcături privind preluarea“. La fel de ciudat este faptul că listele trimise prin intermediul MAE cuprindeau aparatură de transmisiuni specială (staţii sau antene mobile) a căror destinaţie nu era neapărat civilă. Ar fi de menţionat că multe dintre componentele electronice solicitate se aflau pe lista produselor aflate sub embargo pentru ţările din Est.
Şi mai interesant este că la 13 martie 1977, ora 21.15, aceleaşi rezidenţe au primit o nouă telegramă, semnată tot de tovarăşul „Viforul“. Din nou, istorică: „Pentru stricta dvs. informare (cu indicaţia de a nu discuta cu nimeni până la oficializare), vă comunic că s-a luat hotărârea de a constitui în ţară o unitate militară de construcţii (cca. 6000 oameni) care să acţioneze pentru repararea clădirilor avariate precum şi pentru construirea câtorva mii de apartamente noi. În acest scop tovarăşul Îndrumător Principal [Nicolae Ceauşescu, în codificarea DIE, n.n.] ne-a indicat să acţionăm pentru ca, în cadrul acţiunii Solidaritatea să obţinem cât mai multe agregate şi utilaje necesare organizării acestui mare grup de construcţii printre care: macarale de construcţii (înalte), buldozere, escavatoare, staţii de preparat betoane, camioane pentru preparat şi transportat betoane, agregate de tencuit, basculante şi alte materiale pentru organizarea de şantiere. Sub motivarea că în ţară se impune crearea de noi trusturi şi şantiere de construcţii precum şi pentru mărirea celor existente acţionaţi prin toate posibilităţile pentru ca în cadrul acţiunii Solidaritatea să obţineţi cât mai multe asemenea materiale. Procurarea lor poate fi comunicată pe linie oficială cu precizarea că pt fiecare echipament să ni se raporteze personal pe indicativ, spre a asigura preluarea şi depozitarea lor separată. Vă precizez că, în baza hotărârii conducerii superioare, întreaga activitate de preluare a tuturor materialelor ce vin în ţară pe linia Solidaritatea, depozitarea şi evidenţa acestora să se facă de către Centrală. Aştept rezultatul acţiunilor întreprinse“3.
Se hotărâse încă de pe 13 martie 1977 crearea unei „mari unităţi de construcţii“, care să acţioneze pentru repararea clădirilor avariate de cutremur? S-ar putea înţelege că da, din moment ce Nicolae Ceauşescu le cerea „spionilor“ din DIE să-i procure buldozere şi staţii de preparat betoane pentru dotarea ei. Dar de ce atunci, la şedinţa din 4 iulie 1977, desfăşurată la sediul CC al PCR cu toţi cei implicaţi în activitatea de consolidare a imobilelor avariate, i-a anunţat pe cei prezenţi că „se opreşte orice echipă de verificare“ şi i-a ameninţat că „am dat ordine la Miliţie şi Procuratură să-i bage la închisoare“?
Inginerul Gheorghe Ursu, care a participat la această şedinţă furtunoasă şi şi-a notat fragmente din „intervenţia“ secretarului general, a considerat „indicaţiile“ date atunci ca fiind criminale. Li se ordonase arhitecţilor, proiectanţilor şi inginerilor constructori nici mai mult, nici mai puţin decât să lase clădirile avariate exact cum rămăseseră după cutremur, fără nicio reparaţie. Mai mult, Nicolae Ceauşescu voia ca toate „renovările“ să se termine până la 23 august 1977, când totul trebuia să fie curat pentru defilare, lucru absolut imposibil de realizat. Pentru a îndeplini sarcinile trasate, stâlpii de susţinere şi grinzile montate pentru a susţine clădirile avariate până la repararea lor au fost scoase, iar în locul lucrărilor de consolidare s-a aplicat ceea ce umorul macabru al epocii numea „tencuiala antiseismică“. Au fost astupate crăpăturile din structurile de rezistenţă (doar cele vizibile) cu tencuială şi vopsea. Pentru Gheorghe Ursu a fost prea mult. A hotărât să scrie o scrisoare către Europa Liberă.
I s-a părut că este de datoria lui să împiedice punerea în aplicare a acestui plan criminal, izvorât, credea el, doar din prostia şi inconştienţa unui conducător care avea pretenţia că se pricepe la toate. În realitate, aşa cum avea să afle şi el, ca şi restul românilor, nu doar prostia sau incompetenţa îl mânau de la spate pe Nicolae Ceauşescu, ci şi „o viziune“.
Visa la o clădire uriaşă cocoţată pe un deal şi înconjurată de blocuri monumentale. Cutremurul se dovedise un ajutor providenţial. Acum putea să facă şi el ce văzuse în Coreea de Nord.
(Va urma)
Note
1. ACNSAS, Dosar nr. D13339, vol. 37, f. 77.
2. ACNSAS, Fond OVS, Dosar nr 31160, vol. 1, f. 18-20.
3. ACNSAS, Fond OVS, Dosar nr 31160, vol. 1, f. 27-28.