De același autor
Credibilitatea Curţii Constituţionale nu a fost nicicând absolută și nu a existat un consens asupra independenţei, bunei-credinţe și profesionalismului acesteia. Nici vorbă de o încredere oarbă și unanimă. CCR nu e o instituţie în abstract, e și ea formată din oameni, numiţi politic de partide și preşedinte, aşa cum e practica în multe ţări europene, oameni cu pregătire și competenţe diferite, cu orgoliile și frustrările lor, cu interesele și dependenţele lor politice. Chiar dacă sunt inamovibili. De-a lungul timpului, CCR a fost criticată și contestată pentru diverse decizii, în special cele cheie, ba de o tabără politica, ba de alta, deşi oficial fiecare spunea ipocrit că o respectă și că nu-i pune la îndoială probitatea.
Momentul de referinţă în credibilitatea CCR a fost referendumul din 2012 pentru suspendarea lui Băsescu. Să ne aducem aminte că atunci Ponta și Antonescu făceau liste negre cu judecătorii CCR catalogaţi drept „băsişti“, puneau o imensă presiune pe oamenii numiţi de USL acolo, pe care îi ameninţau fără ruşine, și au încercat să taie din atribuţiile Curţii. Au fost însă „trădaţi“ chiar de ai lor, iar CCR a reuşit atunci să aducă lucrurile pe făgaşul democratic. Susţinută de opinia publică, de partenerii României, de instituţiile europene, inclusiv de Comisia de la Veneţia, Curtea a câştigat în prestigiu și a fost suită pe un piedestal. Se cuvine a rememora acest episod în care CCR a jucat un rol crucial pentru statul de drept, spre disperarea taberei USL. Dar asta nu ar trebui să ne împiedice a vedea fisurile din soclul pe care stă cocoţată. Tot mai profunde: decizii care se bat cap în cap, depăşiri de competenţe, tentaţia de a legifera, uneori chiar cu caracter retroactiv. Măria sa CCR pare a fi pe drumul greşit.
Ultima decizie a Curţii referitoare la OUG 13 prin care s-a constatat că DNA a încălcat grav, prin ancheta sa, separaţia puterilor în stat, a avut „o conduită abuzivă“ și şi-a „depăşit atribuţiile“ - o premieră a cuvintelor tari! - conţine câteva derapaje nepermise care nu pot fi băgate sub preş. Mă refer doar la oamenii de bună-credinţă, nu la canaliile pe care le vedem defilând zi lumină cu țeapa în care au înfipt deja capetele lui Kövesi și Lazăr. Majoritatea juriştilor este de acord cu faptul că procurorii nu au voie să ancheteze „oportunitatea“ unui act normativ. Dar sunt de acord în acelaşi timp că decizia: 1) conferă o superimunitate miniștrilor care excede cadrul legislativ existent -„niciun ministru nu poate fi tras la răspundere pentru opiniile politice sau acțiunile exercitate în vederea elaborării ori adoptării unui act normativ cu regim de lege“; 2) împiedică anchetele procurorilor asupra unor „acțiuni“ ale miniștrilor care pot fi penale; 3) cenzurează soluția procurorului prin care s-a început urmărirea penală in rem și dă soluții în locul judecătorului de cameră preliminară - „impuneau însă organului judiciar soluția de clasare“. Merită lecturată în acest sens cu atenție opinia separată și unică a judecătoarei Livia Stanciu.
Mi se pare extrem de grav și un precedent periculos, pentru că de acum înainte decizia CCR poate fi folosită drept pavăză de miniștri pentru tot felul de fapte penale și va împiedica bunul mers al justiției. Câte nu pot fi camuflate în „oportunitate și legalitate“! Se sperie gândul! Îmi poate explica și mie cineva cum va decurge o anchetă in rem în urma unei plângeri pe fapte penale - luare de mită sau distrugere de acte, de exemplu -, comise de un ministru în „elaborarea și adoptarea“ unui act normativ fără să chemi ministrul la audieri și fără să riști apoi să fii acuzat de tot ce înșiră CCR în motivare? Oricum, să ne înțelegem, favorizarea făptuitorului în astfel de spețe a fost dezincriminată, exact cum dorea OUG 13.
Cum nu-i pot bănui totuși pe unii judecători CCR de prostie sau crasă icompetență, nu-mi rămân decât variante chiar mai neplăcute. Mărturisesc că printre acestea se numără și traseul parcurs de Daniel Morar, care, iată, a ajuns să împartă podiumul cu un valet politic precum Valer Dorneanu. Lupta lui cu DNA are resorturi pe care sincer doresc să nu le aflu, deși le bănuiesc. Cert este însă că, dacă Dorneanu nu are nimic de pierdut date fiind credibilitatea și onoarea lipsă, Morar încă mai are.
Pretextul numit decizia CCR în decapitarea lui Kövesi și Lazăr face parte, așa cum se vede tot mai limpede, dintr-un scenariu mai amplu post-OUG 13. Lucrurile se leagă. Tudorel Toader, ins a cărui mediocritate și misiune de killer al anticorupției scot flame cu fiecare cuvântare, bate șaua să priceapă stăpânii că prestează cum i se cere. Vorbește de demitere și de analiza activității celor doi. A încercat și Chiuariu cu Doru Țuluș, de ce n-ar încerca și Toader, doar sunt de aceeași extracție politică?
Ghinion, demiterea stă însă în pixul lui Iohannis, care puțin probabil să cedeze presiunilor. Așa că intră în acţiune proiectul lui Tăriceanu, prin care se vrea eliminarea completă a președintelui din numirea și revocarea șefilor Înaltei Curți și a procurorilor șefi. Inițiativa tăricenistă a trecut deja tacit de Camera Deputaților și a ajuns la final în Senat. Nu cred că mai contează că CSM a dat deja anul trecut un raport în care se opune extragerii șefului statului din ecuație, că exista deja o decizie a CCR în acest sens, în două zile se poate convoca plenul și gata. E situația în care vom vedea capul lui Kövesi rostogolindu-se pe treptele DNA în aplauzele penalilor de pretutindeni. Am însă bănuiala că tovarășii iar evaluează greșit situația și că de data asta chiar vor fi măturați de Stradă. Cred că și-o caută cu lumânarea.