De același autor
Problema pe care a avut-o CCR de rezolvat în cazul „Ordonanța 13“ poate fi formulată simplu în felul următor: dacă și sub ce raport poate investiga Parchetul activitatea Guvernului de a emite acte normative cu putere de lege. Răspunsul – dacă eliminăm balastul tehnico-juridic – a fost: guvernul „nu poate intra sub incidența legii penale sub însuși faptul adoptării sau participării la actul decizional al adoptării actului normativ“, deoarece astfel se va încălca separația puterilor din stat. Formula cheie mi se pare aici „sub însuși faptul“. În alte vorbe: niciun membru al guvernului nu poate fi judecat pur și simplu pentru că a emis o anumită ordonanță, indiferent de conținutul acesteia și de temeiul pretenției respective de urgență. Ea poate fi ticăloasă, poate favoriza infractori, poate trăda interesul național sau poate avea oricâte alte defecte; faptul însuși că a fost adoptată și că a avut un anume conținut intră în răspunderea politică, și nu în cea penală a membrilor guvernului. Răspunderea politică e însă verificată și cenzurată de parlament, de CCR, de votanți și, nu în ultimul rând, de protestele de stradă, și nu de tribunale. Or, prin sentința dată, CCR (cu opinia separată a judecătoarei Livia Stanciu) a considerat că DNA și Parchetul General au cercetat „faptul însuși“ și că astfel și-ar fi depășit rolul constituțional. De aici bucuria în tabăra anti-DNA, cererea de demisie sau de demitere a d-nei Kövesi și a d-lui Augustin Lazăr. Politicienii care au făcut asta (precum Tăriceanu sau Băsescu) se pare că au uitat că niciun parlamentar și niciun ministru nu a demisionat până acum fiindcă a propus sau votat legi declarate ulterior neconstituționale de CCR. Există CCR, deoarece se presupune că nicio altă instituție în afara ei (guvern, parlament, justiție) nu are capacitatea și competența de a fi sigură în avans, în mod formal, dacă un act sau o acțiune e sau nu constituțională și, prin urmare, nu poate fi „pedepsită“, dacă se înșală.
Dar oare mai poate exista și altceva în afară de „faptul însuși“? Da, au spus DNA și apoi Parchetul General. Da, a spus sotto voce și noul ministru al Justiției. Și anume, dacă mai sunt și alte fapte: posibile infracțiuni, așa cum se pare că a descoperit DNA – fals și uz de fals, distrugere de documente oficiale etc. Acestea intră sub incidența legii penale și pot fi urmărite. Ele nu sunt implicate în „faptul însuși“ și ar fi putut și trebuit să lipsească. Sunt accidente, dar care pot și trebuie să fie investigate, dacă încalcă legea penală. Ancheta Parchetului General va continua, prin urmare. Și s-ar putea ca unii să fie trimiși în judecată, spre supărarea aceleiași tabere anti-DNA și anti-justiție care și-ar dori o imunitate absolută pentru cei de la putere, indiferent ce ar face.
Până una-alta, această tabără, cu ajutorul CCR, a obținut o victorie împotriva DNA, prezentat în comunicat ca o instituție abuzivă și antidemocratică, care cu înverșunare îi urmărește pe sărmanii miniștri, împiedicându-i să muncească în folosul poporului. Asta, deși de nicăieri nu a rezultat nici măcar că „faptul însuși“ a fost ceea ce a investigat DNA, ci numai anumite fapte asociate, pedepsite de legea penală. Dar CCR a amestecat lucrurile în mod abuziv și fără temei, după părerea mea. Concluzia pe care propaganda puterii se străduiește să o impună acum este: dacă DNA a procedat acum, chipurile, abuziv, de ce n-ar fi procedat abuziv și mai înainte (cu sprijinul neprecupețit al Liviei Stanciu, fostă președintă a Înaltei Curți)? Așadar, marii corupți sunt sărmani nevinovați, fiind condamnați politic (probabil că la ordinul unei Oculte internaționale, care a scos și manifestanții în stradă). Deja ministrul Justiției, Tudorel Toader, a cerut, nici măcar prea voalat, demisia celor doi procurori generali, deși deciziile CCR nu pot fi obligatorii decât pentru viitor. Până una-alta, curg în parlament propunerile pentru o grațiere lărgită a faptelor de corupție și conexe. Liviu Dragnea pretinde că se opune, dar cât o s-o mai poată face, bietul om? Că doar se confruntă cu „faptul însuși“ al voinței partidului său și a unei mari părți a oamenilor politici – acela de a se putea îmbogăți nestingherit și cu impunitate.
Decizia CCR lasă fără răspuns o întrebare, poate mai importantă chiar decât disputa asupra OUG 13: dacă guvernul și miniștrii săi emit, să spunem, în exercițiul funcțiunii acte abuzive, condamnate de legile internaționale semnate de România, și dacă aceste acte nu sunt cenzurate nici de parlament (dominat de o majoritate care susține guvernul), nici de CCR (care fie nu e sesizată, fie, numită fiind politic, e partizană, ca acum), ce recurs mai au cetățenii, dacă li se refuză chiar și accesul la justiție, deoarece „faptul însuși“ al acelor acte a fost declarat inatacabil? Iar dacă nu au, atunci e larg deschis drumul spre dominația unei oligarhii corupte, care prin populism smulge votul majorității.