De același autor
Cel puțin pentru Trump, esența întrevederii cu Angela Merkel pare să se rezume la convingerea exprimată pe Twitter că Berlinul are o datorie istorică de plătit: „Germania datorează vaste sume de bani către NATO, iar SUA trebuie plătite mai mult pentru foarte costisitoarea apărare pe care o furnizează“. Trump reia ideea că America ar trebui să fie „rambursată“ și că trebuie să i se „deconteze“ prezența sa militară europeană. Rămas într-o logică exclusiv electorală, contabilă, de sumă zero, Trump nu vorbește niciodată despre rolul pe care NATO, ca formulă de coagulare a Vestului, ca bun public al Occidentului, îl joacă pentru securitatea Americii. Iar punctul de referință nu poate să fie doar SUA, ci nevoia de a crește potențialul defensiv al întregii Alianțe prin mărirea contribuțiilor statelor membre. Ivo Daalder, fost ambasador american la NATO, a încercat să corecteze percepția prezidențială: „nu este vorba de o tranzacție financiară unde statele NATO plătesc America să le apere“. Aceasta din urmă este o datorie, un angajament asumat prin tratatul de la Washington. „Nicio sumă de bani nu va fi plătită ca atare Statelor Unite. Europa trebuie să cheltuiască mai mult pentru apărare, dar nu ca o favoare către SUA, ci pentru că securitatea sa o cere“, spune Daalder. Mesajul prezidențial avea să declanșeze imediat o contrareacție pe celălalt mal al Atlanticului, într-un Berlin aflat în plină febră electorală și unde mărirea cheltuielilor de apărare rămâne încă un subiect tabu. În sine, sezonul electoral constrânge și mai mult spațiul de manevră pe care îl are la dispoziție cancelarul german. Nu își poate permite să arate slăbiciune, să cedeze presiunilor unei administrații cu un capital de popularitate tot mai scăzut în Germania. Este un teren pe care competitorii săi politici de abia așteaptă să marcheze. În general, Berlinul, din rațiuni care țin de cultura sa strategică postbelică, rămâne foarte circumspect față de ideea investițiilor pe dimensiunea de hardpower. Merkel înțelege nevoia de a schimba percepția societății germane în privința asumării unui rol mai amplu în securitatea internațională, dar asta cere timp. Japonia, și ea o țară încorsetată de propria memorie istorică, se confruntă cu o dilemă similară. De aceea amândouă pledează pentru o înțelegere cuprinzătoare a noțiunii de securitate, accentuând dimensiunea civilă, de dezvoltare internațională, inclusiv asistența pentru misiunile de consolidare a „domniei legii“ sau de reconstrucție postconflict, care să complementeze pilonul de hardpower. În sens mai larg, acesta este un mesaj foarte popular în documentele programatice ale Bruxellesului sau Berlinului. Să ne amintim de reacția lui Juncker în culisele Conferinței de la München de luna trecută: „dacă ne uităm la ce face Europa în sfera apărarii și adăugăm asistența în materie de dezvoltare și cea umanitară, comparația cu SUA arată mai degrabă diferit“. Iar la nivelul guvernului german, vicecancelarul Sigmar Gabriel (aparținând socialiștilor de la SPD) afirma peste weekend că „o politică sensibilă de securitate nu înseamnă doar să cumperi tancuri, să împingi cheltuielile de apărare pe culmi nebunești și să escaladezi cursa înarmărilor. O politică rezonabilă presupune și prevenirea crizelor, stabilizarea statelor slabe sau lupta împotriva foametei și schimbărilor climatice“.
Pe de altă parte, însă, vizita cancelarului german se produce într-un moment foarte sensibil pentru noua Administrație de la Washington - prezentarea primului său buget federal. Asamblat după chipul și asemănarea noului președinte („ne-am uitat la discursurile lui, am vorbit cu el și i-am transpus politicile în numere“), bugetul reflectă prioritățile platformei „America în primul rând“, în general cheltuind mai puțin „peste mări“ și mai mult intern. Trăgând linie, rezultatul este o restructurare impresionantă a cauzelor „globaliste“ – a banilor care merg spre ONU (către operațiunile de menținere a păcii sau asistență umanitară), către Banca Mondială sau pentru finanțarea programelor de dezvoltare ale USAID. Finanțarea Departamentului de Stat este redusă cu aproape 30%, în timp ce Pentagonul primește un supliment de 54 de miliarde. Pe scurt, este un buget gândit să extindă puterea de intimidare (hardpower), prin scăderea dramatică a resurselor alocate programelor destinate să avanseze puterea soft. Este în general un buget care se dorește o replică reaganistă (mai ales din perspectiva apărării), dar care internalizează prea puțin lecțiile post 9/11: „pentru înfrângerea ISIS, măsurile militare vor trebui combinate cu asistența economică, tehnică și politică în vederea consolidării capacităților instituționale locale“ (după cum spun experții de la RAND), altfel tocmai pârghiile pe care le torpilează bugetul lui Trump. Dar dacă Europa preferă puterea blândă în timp ce America puterea de intimidare, totuși este chiar de neconceput un compromis funcțional, o utilizare integrată, o diviziune complementară?