De același autor
Executivul de la Bucureşti continuă să rămână captiv în ghearele intereselor politice, manifestând un apetit naiv pentru sfidarea logicii economice. Singurul semnal de raţiune a venit de la ministrul Finanţelor, care a promis că va ţine în frâu deficitul bugetar chiar dacă va trebui să sacrifice unele cheltuieli. Acest semnal a fost esenţial pentru calmarea pieţelor financiare, care au redus presiunea asupra leului, dar a fost interpretat în interiorul arcului politic aflat la putere ca o dezertare de la program și penalizat rapid de Liviu Dragnea. Acest program poate fi însă o sursă de necazuri viitoare şi intră deja în contradicţie cu realitatea economiei româneşti.
Ministresa Muncii, atât de vocală în ultima perioadă, a deschis cutia Pandorei şi va trebui să armonizeze interesele politice și promisiunile adresate unor bresle cu cererile şi nervozitatea altora. Creşterile salariale promise nu depăşesc capacitatea bugetului de a le onora, deoarece oricând pot fi tăiate alte cheltuieli, însă ridică povara facturii de salarii a administraţiei statului mult peste limita de echilibru a unei economii sănătoase. Creşterile punctelor de pensie sunt necesare pentru supravieţuirea cât de cât decentă a celor 5,4 milioane de pensionari, însă ritmul prea rapid al acestui exerciţiu este riscant. Pensiile au crescut începând cu 5 ianuarie cu 5,3%, iar în iulie este programat saltul emoţional, la 1.000 de lei punctul, echivalent cu o majorare de 9%. Acest execiţiu de majorare prea rapidă a pensiilor riscă să adâncească deficitul bugetului asigurărilor sociale, care anul trecut depăşea 20 de miliarde de lei, cam 2,6% din PIB. O guvernare inteligentă ar trebui să gândească mai întâi modelul economic de limitare a deficitului existent al contului asigurărilor sociale şi apoi să decidă când şi cu cât poate majora pensiile. Riscurile sunt extrem de mari, deoarece, în cazul unei crize economice, măsurile de corecţie pot afecta veniturile pensionarilor. Dar mai există un risc, şi anume îngheţarea contribuţiilor sociale la unul dintre cele mai mari şi mai apăsătoare nivele din Uniunea Europeană. Potrivit unui studiu elaborat de Molinari Institute, preluat de ING Bank, o firmă românească plăteşte statului 76 de euro pentru fiecare sută pe care o primeşte angajatul. Efectul menţinerii acestei poveri a fiscalităţii pe muncă la un nivel exagerat de mare este în sine o constrângere pentru economie şi poate crea şomaj.
Dar ministrului Muncii nu-i pasă nici de subtilităţi economice şi nici de avertismentele FMI legate de pericolul dezechilibrelor. „PSD şi ALDE au câştigat alegerile în România, şi nu FMI“, a replicat Olguța Vasilescu. Desigur, FMI nu a câştigat alegerile în România, după cum nu le-a câştigat nici în Venezuela sau în Argentina, două ţări în care s-au mai auzit replici de acest tip, dar unde populaţia plăteşte scump astăzi nebunia populistă.
În alt registru, Cabinetul Grindeanu trăieşte emoţia descoperirii realităţii economice, care bate filmul optimist proiectat de Institutul de Prognoză, în care economia creştea duduind, cu 5,2%, iar veniturile statului ar fi depăşit 31% din PIB. Prima lună a anului a confirmat prudenţa analiştilor economici: veniturile statului scad, ceea ce era previzibil, deoarece a scăzut şi nivelul taxelor care alimentează vistieria statului. În aceste condiţii, în care toată lumea se aşteaptă la tăieri de cheltuieli, politicienii insistă să creeze condiţiile optime pentru risipă. Liderul PSD anunţă, în avanpremieră, o nouă lege a achiziţiilor strategice, al cărei scop pare a fi tot simplificarea accesului la banul public. Desigur, procedurile greoaie pot disimula tocmai corupţia, însă încrâncenarea politicienilor de a uşura alocarea şi consumarea banilor statului este bizară. Deocamdată, Executivul bate pasul pe loc, iar strategiile propuse în campania electorală sunt riscante pentru economie, pentru moneda naţională şi, în final, pentru bunăstarea oamenilor.
Guvernului îi lipseşte percepţia realităţii interne şi externe. Ceea ce se întâmplă în America ne poate afecta direct, deoarece banii fug dinspre economiile emergente către ţara dolarului, ceea ce va pune leul sub presiune şi va mări costurile la care se împrumută statul. Nimeni din guvern nu-şi pune problema că deficitul bugetar s-ar putea mări doar din cauza creşterii costurilor serviciului datoriei publice. Miercuri ia startul Brexit-ul. În Palatul Victoria nimeni nu are un scenariu al efectelor potenţiale pe care Brexit-ul le va avea asupra economiei româneşti. Investiţiile britanice sunt consistente, însă nu avem vreo strategie de a le menţine în noile condiţii ale pieţei, dimpotrivă, liderii coaliţiei aruncă săgeţi veninoase către multinaţionale.
Moneda naţională pare a fi deocamdată imună în faţa volatilităţii crescute din pieţele internaţionale, însă politicile neconvingătoare ale Executivului de la Bucureşti au un potenţial negativ pentru leu. Reuniunea de luni a guvernului în prezenţa reprezentanţilor Comisiei de Prognoză poate fi chiar rezultatul dezmeticirii: în definitiv, aproape de finalul primului trimestru rezultatele preliminare sunt mult sub aşteptările induse de programul de guvernare şi ştampilate de Institutul de Prognoză. Probabil că economia rezistă în faţa seducţiei programului de guvernare, iar măsurile de corecţie vor fi amânate până când politicienii vor descoperi vinovaţii de serviciu.