De același autor
În vorbe, România vrea să ajungă cât mai aproape de „nucleul dur“ al Uniunii Europene. În fapte, însă, face taman pe dos: nu numai că nu reușește să mărească considerabil rata de absorbție a fondurilor europene, dar pare că renunță și la ceea ce, din punct de vedere economic, o ancora sigur în rândul „elevilor conștiincioși“, până anul trecut: printr-o nouă politică bugetară, se îndreaptă, după cum recunosc toți experții, fie de la Comisia Europeană, de la FMI, dar și de la Banca Națională, spre depășirea, și nu mică, a plafonului de deficit de 3%. Investițiile sunt reduse, deficitul comercial se accentuează, dobânzile la care se împrumută statul cresc, leul e slab: sunt prezente toate ingredientele unei crize iminente, dar negate de guvern și coaliție. Iar când ministrul de Finanțe afirmă, foarte prudent de altminteri, că unele cheltuieli ar putea fi tăiate, în caz de nevoie, d-l Dragnea îl ceartă. Planul de guvernare e perfect, așadar, iar pronunțarea cuvântului fatidic „cheltuieli“ a ajuns anatema.
În schimb, cuvântul „grațiere“ poate fi pronunțat și e și pronunțat în diferite proiecte care țâșnesc ca lăcustele din servietele unor parlamentari PSD și UDMR, cel mai cunoscut (nu și singurul) fiind proiectul senatorului Șerban Nicolae, care nu-i orișicine, ci șeful Comisiei Juridice a Senatului. Dragnea joacă rolul moderatului (ori al „polițistului bun“): îi mustră părintește pe hiperactivii parlamentari, zice că el personal nu-i de acord cu amendamentele lui Nicolae etc. Dar e reală această moderație? Mă îndoiesc.
Dovada cea mai bună e prestația noului ministru al Justiției, d-l Tudorel Toader, la Bruxelles, în dezbaterea din Comisia LIBE (Libertăți Civile, Justiție și Afaceri Interne) din cadrul Parlamentului European. Domnul Toader nu vede care a fost problema cu OUG 13. Cu o încăpățânare soră bună cu nesimțirea (fiindcă despre prostie nu poate fi vorba) și care seamănă bine cu slugărnicia politică, ministrul continuă să susțină teza „clasică“ a PSD: „Ordonanţa de urgenţă în sine nu a fost o problemă. Problema a fost poate de procedură: când şi cum a fost adoptată. Societatea a reacţionat la faptul că ordonanţa a fost adoptată la 10-11 seara, ceea ce-i foarte adevărat şi foarte nefiresc“, a zis el. Cu alte cuvinte: n-a fost o problemă dezincriminarea parțială a abuzului în serviciu, în așa fel încât Liviu Dragnea însuși, plus mulți alți politicieni să scape de procesele în curs. N-a existat „dedicație“, nici acțiune anticorupție. În general, fondul ordonanței a fost și este în regulă, zice domnul ministru. Lumea s-a speriat că totul se petrecea la fapt de seară, dar fără motiv. Ca urmare, zecile, apoi sutele de mii de oameni care au manifestat zi de zi și săptămâni în șir în București și în alte 40 de orașe mari și mici sunt numai niște deplorabili speriați de o „procedură“. Guvernul a fost, chipurile, rău înțeles nu numai de acești demonstranți, dar și de Parchete, de CSM, de Înalta Curte, ba chiar și Avocatul Poporului, care a contestat pe fond OUG 13 la CCR, spre a nu mai aminti de ambasadele câtorva puteri occidentale, cât și de un mare număr de jurnaliști români și străini. Toți au înțeles eronat, toți s-au speriat nemotivat. Până și Guvernul Grindeanu s-a cam speriat nemotivat. Căci d-l ministru n-a reușit să explice de ce, dacă „în sine“ OUG 13 nu a fost o problemă, totuși în câteva zile Guvernul Grindeanu a anulat-o prin OUG 14 și de ce, ulterior, OUG 13 a fost îngropată de parlament. Noi știm însă de ce: presiunile interne și externe deveniseră prea mari, iar guvernul și coaliția au făcut o retragere tactică, fără însă să asume principalul și fondul erorii. De aici și teama noastră și a societății civile că atacul împotriva justiției va continua în forme variate, atunci când se va ivi din nou oportunitatea: decapitând Parchetele (mai ales DNA), schimbând legi ori obținând decizii discutabile la CCR (condusă de fostul pesedist Valer Dorneanu într-o direcție tot mai partizană). Metodele sunt variate, aliații – numeroși, iar printre ei mă tem că se numără și ministrul Toader.
Cazul d-lui Tudorel Toader e mult mai grav, într-un fel, decât cel al fostului ministru Iordache. Spre deosebire de acesta, d-l Toader nu-i membru PSD și e un jurist cu reputație academică și profesională impresionantă: a fost mulți ani judecător constituțional, e profesor de drept la Universitatea „A.I. Cuza“ din Iași și, anul trecut, a fost ales rector al acestei universități prestigioase, după ce a fost decan al Facultății de Drept. Susținut de o asemenea poziție academică solidă, ar fi avut libertatea și independența să spună adevărul înaintea europarlamentarilor și să ofere niște explicații mai credibile, care să nu atragă în continuare suspiciuni asupra acțiunilor Guvernului Grindeanu. Ar fi putut demonstra că, fie și mai târziu, acest guvern a înțeles mesajul a cel puțin câtorva sute de mii de români. Dar, dacă ar fi făcut așa ceva, ar fi fost și el certat de d-l Dragnea, precum ministrul de Finanțe. Sau poate ar fi pățit și mai rău. Ori – de ce să n-o credem și pe asta? – poate chiar asta-i e convingerea, că OUG 13 n-avea decât „procedura“ defectă, în rest fiind egală cu desăvârșirea. Atât. E ilogic? E inept? Desigur. Dar dacă omul crede cu putere, n-ai ce-i face! Credo quia absurdum. (Cred fiindcă-i absurd.) Adevărat, spusele (atribuite) lui Tertullian se refereau la Dumnezeul întrupat, și nu la d-l Dragnea. Sau, în mintea unora, e aproape totuna?