De același autor
La 29 martie, prim-ministrul britanic Theresa May a activat Articolul 50 din Tratatul de la Lisabona. Donald Tusk, președintele Consiliului European, a fost informat că Marea Britanie intenționează să părăsească UE. Măsura a fost urmată a doua zi de publicarea unei „carte albe“ pe așa-numita „Lege a Marii Abrogări“. Acest proiect de lege va include încorporarea normelor și reglementărilor UE în legislația Regatului Unit pentru perioada de tranziție, indicând Uniunii că Marea Britanie nu are intenția de a-și diminua standardele în etapa post-Brexit în domenii precum drepturile consumatorilor, piața muncii sau mediul.
Pe 31 martie, când UE a publicat criteriile detaliate pentru negocieri, s-a insistat pentru o „abordare în etape“ care să reglementeze plecarea Marii Britanii înainte de a discuta despre natura viitorului relației bilaterale. Aceste criterii îi conferă negociatorului-șef al UE, Michel Barnier, mandatul de a începe discuțiile, probabil, până la sfârșitul lunii mai. Din punct de vedere legal, Marea Britanie rămâne pentru următorii doi ani un stat membru al UE, cu toate drepturile și responsabilitățile conexe. Însă există în mod clar un dezacord, miza fiind una de priorități: dacă termenii ieșirii Marii Britanii trebuie să fie sau nu reglați înainte de începerea negocierilor despre viitorul relațiilor, mai ales în ceea ce privește perspectiva unui acord comercial.
Taberele pro și contra
O mare parte dintre britanicii susținători ai UE se agață de credința că, pe măsură ce situația economică se înrăutățește, Marea Britanie și-ar putea schimba poziția optând pentru rămânerea în Uniune. Un punct de vedere împins în mod constant de presa continentală, care se bucură de o susţinere puternică la BBC, descrie o Mare Britanie în pragul tensiunilor teritoriale, fragilă din punct de vedere economic, cu un serviciu public ineficient. Unul dintre cei mai cunoscuți filosofi britanici, A.C. Grayling, scria recent pe Twitter: „Brexit-ul nu se va întâmpla. Trebuie să rămânem hotărâți, concentrându-ne asupra obiectivului: Marea Britanie în UE. Această tentativă de lovitură va fi oprită“.
Tabăra „Leave“ proiectează o narațiune diferită. Aceasta subliniază faptul că Marea Britanie are a doua cea mai mare economie din Europa, cu o rată de creștere semnificativ mai mare decât restul UE, precum și cu o rată a șomajului la jumătate. Inițiativa a rămas de partea celor care au câștigat referendumul din iunie anul trecut. Marea Britanie nu a fost niciodată împăcată cu centralizarea manifestată de UE, cu birocrația care impunea standarde și reglementari în domenii ale vieții aflate cu mult dincolo de piața comună inițială.
Tabăra pro-UE este puternică în Londra, Irlanda de Nord și Scoția. Însă, în Scoția, un sondaj recent a arătat că 62% dintre locuitori se opun oricăror acorduri separate privind comerțul și imigrația cu UE. Naționaliștii aflați la guvernare nu au reușit să câștige sprijinul majorității pentru un acord separat confuz, care în acest moment ar presupune ca Scoția să adere la Asociația Europeană a Liberului Schimb (AELS) sau la Spațiul Economic European, dar nu și la UE. După Brexit, cei mai mulți dintre scoțieni sunt în căutarea unui obiectiv similar oamenilor din restul insulei.
Ar fi greșit să vedem Brexit-ul ca pe un vot pentru izolaționism. 88% dintre britanici vor comerț liber cu UE și aproape 70% controale mai stricte asupra imigrației - un indiciu clar că dorința oamenilor pentru suveranitate nu înseamnă și protecționism economic.
Optimiști vs. pesimiști
Cu certitudine, negocierile din următoarele 18 luni vor fi dure și cu siguranță vor fi momente în care diferențele vor părea imposibil de împăcat. În general, punctul de vedere optimist este acesta: furia inițială și neîncrederea în votul Marii Britanii vor fi înlocuite cu o atitudine pragmatică cu cei mai mulți dintre jucătorii cheie, acceptând că o relație strânsă cu Marea Britanie după Brexit consolidează UE, nu o slăbește.
Perspectiva pesimistă spune că spiritele doctrinare, precum Jean-Claude Juncker și Guy Verhofstadt, negociatorul Parlamentului European pentru Brexit, vor prefera linia dură. Ei vor încerca să facă un exemplu din Marea Britanie, astfel încât să descurajeze celelalte state membre în care există niveluri ridicate de euroscepticism să o urmeze. Barnier a menţionat deja că Marea Britanie ar trebui să plătească „cheltuieli de divorț“ de până la 50 de miliarde lire sterline. Regatul Unit e al treilea cel mai mare contributor la bugetul UE și s-a angajat să plătească până în momentul ieșirii efective. Dar o amendă pentru ieșirea dintr-un club pentru care s-a plătit în mod regulat un abonament este puțin probabil să fie acceptată.
Se poate, însă, avansa un argument de a plăti în zonele în care Marea Britanie a primit ceva. De exemplu, în cazul în care universitățile din Marea Britanie doresc să rămână implicate în marile programe de cercetare academice ale UE, acesta este un domeniu pe care Londra ar putea decide să îl cofinanțeze și în viitor, pe termen lung.
Liderii de afaceri din țări precum Germania, care au un excedent comercial imens cu Marea Britanie, preferă să evite o confruntare cu Marea Britanie. Volumul comerțului dintre Germania și Marea Britanie este de 130 de miliarde de euro anual. Excedentul comercial al Germaniei cu Marea Britanie constituie 1,6% din PIB-ul german. Dacă Berlinul și Parisul ar risca un carnagiu economic prin tratarea Marii Britanii ca pe un proscris, atunci ne-am întoarce în Europa anilor ‘30, nu în Europa lui Schuman și a lui Monnet din anii ‘50. Probabil că Germania va încerca să ajungă la un compromis cu o țară pro-piață, deschisă și pragmatică, precum Marea Britanie, în timp ce Franța (astăzi mai puțin influentă decât înainte) vrea să pedepsească Marea Britanie. În pofida rolului pe care UE l-a avut pentru construirea unei Europe pașnice, nu este inevitabil ca pragmatismul să prevaleze. Dacă Emmanuel Macron și Martin Schulz, doi eurofili convinși, vor ajunge până în toamnă să conducă Franța și Germania, atunci este mai puțin probabil ca ei să fie interesați într-un deal decât Angela Merkel. Și totuși, cât de ușor o să le fie pentru a obține sprijinul pentru o strategie de pedepsire a „dezertorului“ britanic?
Pârghii de negociere
Există linii majore de fractură în interiorul UE din cauza marilor eșecuri politice înregistrate în zona monedei unice și a imigrației. Instituțiile, dar și Germania sunt adesea blamate. Statele scandinave și multe dintre țările aflate la frontierele estice ale UE se tem că o eventuală altercație cu Marea Britanie ar slăbi în continuare UE, făcându-le vulnerabile la zăngănitul de sabie rusesc sau chiar mai rău. Expertiza Marii Britanii în sfera securității și contribuția sa la apărarea europeană nu poate fi replicată de un alt stat membru.
Pe 29 martie, prim-ministrul britanic a sugerat că este foarte probabil să insiste asupra unor negocieri paralele privind comerțul și cooperarea pe dimensiunea de securitate. Marea Britanie are, probabil, cele mai eficiente servicii de informații și forțe militare din Europa și ar fi naiv să nu le utilizeze ca pârghii de negociere, în cazul în care UE joacă dur: amenințarea implicită este aceea că, în cazul în care UE va adopta o linie dură privind comerțul, atunci cooperarea pe dimensiunea de securitate poate să fie o victimă a intransigenței Bruxellesului.
Legăturile comerciale dintre Marea Britanie și UE pot continua chiar și dacă nu există un acord și scenariul unui hard Brexit devine realitate. Odată ajunsă în afara uniunii vamale, Marea Britanie ar putea să încheie propriile acorduri comerciale cu 85% din economia mondială de dincolo de UE. Astfel, ar beneficia de prețuri de import mai mici pentru că nu va mai fi nevoită să plătească tariful extern comun impus de Bruxelles. Desigur, un acord de liber schimb ar fi de preferat, dar chiar și în absența unuia, Marea Britanie ar putea să aibă tranzacții comerciale cu UE pe aceeași bază ca și celelalte economii importante. În momentul de față, Marea Britanie derulează schimburi comerciale într-o proporție mult mai mare cu restul lumii pe baza normelor WTO.
Guvernul conservator vrea ca UE să-și revină și să fie o entitate eficientă și puternică. Nu își dorește să devină un contramodel, ispitind alte țări să-i urmeze exemplul și să plece. Dar, în cazul în care, din motive ideologice, caută să pedepsească Marea Britanie, chiar cu riscul automutilării unei entități europene deja slăbite, atunci UE se transformă în ochii multora din Marea Britanie într-o putere ostilă.
Viitorul Europei post-Brexit
Separat de chestiunea Brexit-lui, pare că UE abandonează perspectiva unui design grandios pentru Europa. Starea de spirit dominantă la aniversarea celor 60 de ani la Roma indică faptul că se urmărește mai degrabă o Europă cu multiple viteze decât o nouă etapă de integrare ambițioasă, care necesită modificarea tratatului. Ar fi, probabil, văzută ca o mișcare inteligentă în Londra, în cazul în care UE ar decide, de asemenea, să modifice normele sale de liberă circulație și să suspende zona Schengen fără pașapoarte. Aplicarea Schengenului a fost deja suspendată de mai multe țări și este greu de crezut cum într-o epocă a insecurității și a terorismului, UE poate să-și mențină granițele deschise.
Nu au existat partide câștigătoare în Marea Britanie la 29 martie, o zi care semnalează sfârșitul experimentului de împărțire a suveranității cu alte 27 de țări. Marea Britanie speră să-și continue călătoria post-UE într-o manieră discretă. Nu vrea să arate ca un câștigător, amplificând dezorientarea Bruxellesului. Scrisoarea premierului May către Tusk a fost plină de laude la adresa UE. Timp de două generații, Marea Britanie a încercat să fie parte dintr-un experiment de partajare a suveranității. Dar rămâne prea diferită de majoritatea statelor continentale și mai ales de Franța și Germania.
Birocrațiile puternice, intruzive, dominate de funcționari care proiectează încredere de sine, precum Emmanuel Macron, nu au fost niciodată o trăsătură notabilă a politicii britanice moderne. Supremația parlamentului a continuat să fie un element central al politicii locale și pericolul perceput în timp ce Camera Comunelor se transforma într-o simplă bandă rulantă pentru torentul de directive europene a fost una dintre nemulțumirile cele mai consistente față de UE.
Germanul Thomas Kielinger, un vechi observator al britanicilor, consideră că „Marea Britanie este o națiune maritimă și, prin urmare, este obișnuită cu incertitudinea. Chiar și-o dorește“. Europenii continentali trebuie să înceteze să mai interpreteze evenimentele britanice în stereotipuri și să realizeze că Marea Britanie poate fi un aliat puternic și de încredere pe flancul vestic al UE.
Traducere de OCTAVIAN MANEA