De același autor
Ministrul Toader este un maestru al jocului pesedist la mai multe capete, atâtea câte cer oportunitățile momentului. Toți au fost însă depășiți de avalanșa de neoportunități, așa că evaluarea a schimbat direcția din mers, lăsând ușa de serviciu deschisă oportunităților viitoare.
Raportul a fost unul dur, de ziceai că nu rămâne piatră peste piatră din DNA și Kövesi va fi îngropată sub moloz, dar în final s-a dat o soluție răsucită cu 180 de grade. Ca și cum ar fi fost prinși în flagrant, dar aparențele au fost salvate. Radicalii din coaliția penală își arată colții indignării și-l pun la stâlpul infamiei pe Tudorel pentru „lașitatea“ și „slugărnicia“ lui, liderii coaliției își „reperează“ onoarea, mârâindu-și ostentativ nemulțumirea în prime-time, susținătorii DNA răsuflă ușurați. Dar piesa a fost prost regizată și publicul deja tropăie.
Textul și rezultatul evaluării erau dinainte negociate și știute, greu de crezut că pe Toader l-au lovit independența și conștiința, e clar că bossul Dragnea și-a dat acordul. Cineva, cumva l-a făcut să priceapă că declanșarea procedurii de revocare a procurorilor șefi îi va crea complicații cât nu poate să numere și să ducă. Oportunitatea nu era coaptă. Plus că recidiva se pedepsește mai aspru.
La nici o lună de la Abrogata 13, de la eforturile de a calma spiritele și a convinge Comisia Europeană, ambasadele și lumea bună că totul nu a fost decât comunicare greșită și oră nepotrivită, revocarea lui Kövesi și a lui Lazăr ar fi fost demonstrația clară că intențiile PSD au fost de la bun început necurate. Ar mai fi avut careva vreun dubiu - din București în Honolulu și până la Bruxelles - că băieții cu probleme penale asta au poftit de fapt: să-și facă mendrele cu dosarele, codurile penale și să pună DNA în par? Oricâte „derapaje“ și „abuzuri“ ar fi băgat ei pe țeavă, nu i-ar fi crezut nimeni.
Criza declanșată de propunerea de revocare a celor doi ar fi fost parfum de tei în comparație cu cea din perioada Abrogatei 13. În primul rând, protestatarii ar fi luat iarăși cu asalt Bucureștiul și alte orașe, cu consecințe chiar neprevăzute de data asta. În al doilea, chiar dacă CSM și-ar fi dat avizul, președintele Iohannis nu ar fi semnat. Și ce puteau face atunci? Să meargă la suspendare pentru încălcarea indirectă a Constituției, așa cum recomandă agitații de serviciu? Abia atunci să te ții criză! Oamenii în stradă, Iohannis cu propriul referendum pe masă, alai de Klemm, Timmermans și Comisie Europeană la ușile lor, televiziunile străine dând breaking-uri cot la cot cu teveurile lor, dar pe invers.
Varianta a doua ar fi fost să se resemneze cu refuzul lui Iohannis și să continue linșajul, să pună pe repede-înainte legea lui Tăriceanu în parlament, cea care îl scoate pe Iohannis din circuitul numirii și revocării procurorilor șefi. Dar astea le pot face oricum și fără ditamai scăndăloiul și (re)devoalarea relelor intenții. Mai mult ca sigur, găselnița contorsionatei evaluări a fost convenită cu factorii de decizie, oriunde s-ar afla ei. Pohta ce-au pohtit a trebuit să fie amânată, dar pentru le a face credibilă cedarea, n-aș exclude ca Tudorel Toader să fie sacrificat, chit că i-a ajutat să evite o criză care le putea fi fatală. Oricum, scopul poate fi atins și apăsând și pe alte butoane.
Două sunt mai importante decât altele: Curtea Constituțională și parlamentul. Ambele sunt în mâinile coaliției PSD-ALDE. Dar dacă Legislativul mai poate fi criticat, contestat și îi pot fi trimise înapoi legile, Curtea e deasupra tuturor. E în stratosferă și nu poate fi atinsă de omeneștile întrebări, de bătutul obrazului sau, doamne ferește, de DNA. Cine îndrăznește e scărmănat în piața publică, reclamat și trimis pe tavă la Inspecția Judiciară a CSM. Curtea a ajuns instrumentul perfect, din moment ce nimeni nu-i poate pune la îndoială înțeleptele decizii. O dezincriminare colo, un penal lăsat liber la vârful guvernului, o reducere de pedeapsă maximă dincolo, un prag valoric la abuzul în serviciu și durerile de cap ale PSD dispar ca prin farmec și pentru totdeauna.
Cum România e sau, în tot cazul, a fost plină de binoame care de care mai faimoase - PSD-PNL, SRI-DNA, Băsescu-Udrea -, e normal ca trendul să se mențină. Vedem încropindu-se un nou binom a cărui celebritate chiar ar fi de neegalat: CCR-majoritatea parlamentară PSD(ALDE). Deocamdată, e în faza incipientă. Majoritatea parlamentară se autoproclamă orwelian prima dintre puterile statului, are controlul și decizia absolută asupra legilor, iar Curtea este deja instanța supremă a acestora.
Eficiența prezumtivului binom poate fi zdrobitoare. Ce votează majoritatea e validat de Curte, în caz că reclamă careva, ce reclamă adversarii ei e invalidat. Iar dacă se întâmplă ca decizia CCR să nu fie suficient de clară, de aplicabilă scopului, se va găsi cineva să ridice o excepție, cum a făcut Bombonica în dosarul Dragnea de la Înalta Curte, care vrea prag la abuzul în serviciu. Cel din OUG 13, evident. Cooperarea poate merge însă cu mult mai departe. Și până acum, parlamentul și guvernul nu s-au sfiit să rupă băierile deciziilor CCR, să le extindă în legislație după cum le dictau interesele. La fel, Curtea nu a avut reticențe în a se pronunța dincolo de sesizările primite, lărgind cadrul și legiferând. Altfel spus, ce nu poate parlamentul, rezolvă Curtea și invers. Cine își poate dori mai mult?
Revocarea procurorilor șefi ar fi fost inconștiență curată pentru PSD, din moment ce obiectivul mai larg poate fi atins prin mijloace mai eficiente și mai sigure. Ușa de serviciu pentru oportunitățile viitoare, cum tot explică penalii și liderii lor, a rămas deschisă. Pe acolo poate intra aproape nevăzut noul binom.