Pe aceeași temă
Autorităţile de la Bucureşti vor da măsura capacităţii lor de a lucra în acord cu partenerii europeni şi au şansa să arate că înţeleg şi îşi asumă agendele europene. Nu vor avea şansa de a disimula interesul sau de a se ascunde, modest, în spatele unor reuniuni formale, bifate, aşa, în iureşul întâlnirilor. Momentul este complicat, poate unul dintre cele mai dificile din ultimii ani. România va prelua preşedinţia într-o etapă de concluzii, în care, mai mult ca sigur, Brexit-ul se va desărvârşi şi se vor contura noua arhitectură financiară şi noua filosofie de împărţire a banilor europeni în interiorul noului buget multianual post-Brexit.
Tratative, discuţii şi decizii
Uniunea va avea un buget mai suplu, vor lipsi în jur de 10 miliarde de euro anual, sumă care era livrată de Marea Britanie. Preşedinţia română va trebui să negocieze atent, eficient şi inteligent, astfel încât să menţină fluxuri de bani masive către ţările mai puţin dezvoltate ale UE, care sunt beneficiari neţi ai fodurilor europene, grup din care facem parte alături de Polonia sau de Ungaria, dar şi de Croaţia, de pildă, una dintre ţările împreună cu care împărţim mandatul preşedinţiei. Problema banilor mai puţini ar putea apărea chiar în 2019, deci în interiorul actualului plan bugetar multianual, deşi nu ar fi exclus ca sumele pe care le vira Marea Britanie vistieriei europene să fie parţial compensate în urma negocierilor. Nu este exclus ca Marea Britanie să aibă facturi mari de compensare a obligaţiilor de plată, pe măsură ce-şi încheie conturile, după cum este posibil ca Regatul Unit să livreze bugetului UE contribuţii în cadrul aranjamentelor de rămânere în spațiul economic, dacă va fi cazul.
În ambele situaţii, România va fi intens implicată în tratative, discuţii şi decizii. Activitatea preşedinţiei este extrem de intensă: mii de întâlniri bilaterale, zeci de întruniri ale consiliilor miniştrilor, mii de evenimente. Slovacia, de pildă, a fost gazda a peste 1.600 de evenimente, inclusiv 53 de consilii ale miniştrilor, în cele 181 de zile cât a stat la cârma Consiliului UE, în 2015. Slovacia, care a prins un traseu agitat de Brexit şi de tensiuni geopolitice globale, a găzduit, în Bratislava, zeci de întruniri la nivel înalt şi sute de evenimente politice şi culturale. Toate statele folosesc preşedinţia pentru a-şi promova imaginea de ţară, exerciţiu în care un rol esențial îl are cultura. Nici România nu va trebui să ignore evenimentele culturale, dar, aşa cum stau lucrurile acum, bugetul alocat culturii ar trebui mărit substanțial încă de anul viitor. Până una-alta, nicio ţară europeană nu a eşuat în vreo tentativă de a cumpăra o operă de artă valoroasă, asta deoarece peste tot cultura are un buget consistent, care include fonduri pentru achiziţii. Dacă nu pregătim intens preşedinţia culturală a Europei, riscăm să ne facem de râs mai zgomotos decât dacă vom fi siliţi să ne articulăm, cu mâinile noastre, penalităţi pentru deficit excesiv, ceea ce e previzibil, hazliu şi trist, totodată.
Banii şi imaginea
Evident, vom avea nevoie de articularea unui buget care să acopere toate cheltuielile ocazionate de preluarea preşedinţiei Consiliului UE.
Bulgaria, al cărei mandat se derulează înaintea noastră, şi-a inclus deja, de anul trecut, în proiecţia de buget o cheltuială de 50 de milioane de leva, cam 25,5 milioane de euro, doar pentru pregătiri. Bulgaria estimează că va cheltui, în cei trei ani de pregătire şi exercitare a preşedinţiei, aproximativ 150 de milioane de leva (76,6 milioane de euro). Yana Doncheva, directoarea Centrului Naţional de Pregătire a Preşedinţiei Consiliului UE, estimează că fondurile alocate ar putea fi insuficiente.
Letonia a cheltuit cam 45 de milioane de euro, mai puţin decât cele 60 de milioane programate, dar costurile indirecte au completat o factură totală estimată la 80 de milioane de euro.
Slovacia a dorit să fie eficientă şi a centralizat evenimentele, reuniunile şi întâlnirile în Bratislava, pentru a ține în frâu cheltuielile. Toate ţările care au exercitat mandatul au respectat principiul transparenţei cheltuirii fondurilor alocate, insistând cu intensitate asupra mesajului că fiecare bănuţ cheltuit are efecte benefice asupra ţării.
La Bucureşti, organizarea preşedinţiei din 2019 pare a fi un obiectiv îndepărtat, ceva neclar. Nu avem un proiect de buget clar, alocat pentru pregătirea şi, apoi, pentru exercitarea preşedinţiei. Nu avem o listă de priorităţi, nu avem agende culturale. Trebuie spus că fiecare ţară şi-a impus imaginea europeană prin cultură. Dincolo de calendarul încărcat şi de agendele politice, economice şi sociale tensionate, cultura rămâne amprenta ţării care oficiază rolul de preşedinte al Consiliului UE. O mare parte din sumele alocate exerciţiului de şase luni sunt destinate proiectelor culturale: sunt programate zeci de concerte simfonice şi expoziţii de artă în ţară, la Bruxelles sau în statele UE. În fond, negocierile pot continua, relaxat, în foaierul teatrelor, al sălilor de concerte sau la un vernisaj de artă.
Deocamdată, centrul Bucureştiului nu are parfumul unei metropole europene, este mizer, cu clădiri gri, care stau să cadă, pe arterele principale din inima oraşului se desfăşoară şiruri lungi de vitrine oribile, oraşul arată ponosit şi urât.
Bulgarii au alocat 18,5 milioane de euro pentru a finanţa renovarea unor clădiri, dar şi pentru activităţi culturale, potrivit agenţiei Novinite.
Priorităţile, o necunoscută
Dar pregătirile pentru preşedinţie nu înseamnă doar estimarea cheltuielilor şi exploatarea la maximum a vizibilităţii unei ţări. Va trebui să înţelegem agenda europeană, problemele şi obiectivele ei şi ar fi inteligent să alcătuim o listă proprie de priorităţi.
Fostul premier Dacian Cioloş, cu experienţa sa de fost comisar european, a indicat o serie de priorităţi, dar a avertizat că va trebui să accelerăm progresele în adoptarea agendei digitale, de pildă. „Vom vedea discuţii la nivel european în perioadele următoare privind întărirea politicii industriale europene, în care România ar putea fi interesată. Ne vom ocupa şi de proiecţii financiare, chiar dacă nu va fi o decizie în timpul preşedinţiei României în această chestiune, dar, invariabil, vor fi discuţii consistente despre proiecţiile bugetare, dar şi despre două politici europene importante: politica de coeziune şi politica agrară comună“, a spus Dacian Cioloş la un seminar cu tema preşedinţiei Consiliului UE. Este un test de maturitate pentru România, a comentat Cioloş.
Deocamdată, nu avem o listă de priorităţi pe care să le urmărim, după cum nu avem nici o agendă culturală. Bulgaria şi-a definit deja una dintre priorităţi: focus pe Marea Neagră, care, spune vicepremierul Denitsa Zlateva, a devenit, parțial, o mare internă a Uniunii.
Un test pentru cetăţeni
Bine pregătită, eficient derulată şi suficient finanţată, preşedinţia Consiliului UE va influenţa pozitiv percepţia românilor despre clubul european, le va consolida sentimentul de apartenenţă la acesta. Eurobarometrul a demonstrat că, în timpul pregătirilor pentru preluarea preşedinţiei, cetăţenii află şi înţeleg mai mult cum funcţionează Uniunea. Nu întâmplător, probabil, olandezii s-au exprimat, printr-un vot masiv, împotriva euroscepticilor şi în favoarea UE: Olanda a oficiat preşedinţia Consiliului UE în prima jumătate a anului trecut. Acelaşi studiu arată că, în perioada de trei ani de pregătire şi exercitare a preşedinţiei, cetăţenii statelor care oficiază funcţia respectivă devin mai interesaţi de moneda euro, chiar dacă o folosesc deja, ei îi înţeleg avantajele. Desigur, o parte din această simpatie poate fi provocată de valurile de turişti care se revarsă către ţările care, până la urmă, îşi fac o reclamă permanent timp de şase luni, fie prin cultură, fie prin imaginile de la reuniunile găzduite.
Nu în ultimul rând, preşedinţia poate crea un sentiment de susţinere a lărgirii UE, prin admiterea altor state în club, punct în care noi avem sensibilitatea noastră frăţească privind viitorul european al Moldovei. Un alt aspect care i-a sensibilizat pe cetăţeni pe traseul celor trei ani de pregătire şi exercitare a preşedinţiei Consiliului UE a fost, potrivit studiilor, chestiunea Constituţiei europene, necesitate pe care au înţeles-o. Evident, acum se pune o altă problemă: a Europei cu mai multe viteze, a Uniunii fragmentare, împărţită în cercuri concentrice. Dar aceasta ar putea fi şansa României de a demonstra că este o ţară ataşată valorilor europene, dispusă să continue reformele necesare pentru a obţine bunăstare şi că are, ca orice altă ţară din grup, acelaşi apetit imens pentru cultură, amprenta clasică a Europei. În alt registru, va trebui să avem echipe de negociatori abili, miniştri care să nu silabisească texte modeste, banale, specialiști care să pună la punct toate mecanismele acestui complicat exerciţiu european.