Pe aceeași temă
Este un moment în care se va negocia și bugetul pentru viitor – buget care poate accelera sau încetini anumite viteze. În același moment va fi campanie electorală, probabil una dintre cele mai eurosceptice, pentru alegeri la nivel european.
Președinția UE vine însă cu multe oportunități, dacă liderii politici din acel moment setează ambiții serioase, realiste și pregătesc mandatul țării pe care o reprezintă. Ea vine și cu un efort semnificativ – material, administrativ și de resurse umane -, dar care poate aduce, la rândul său, avantaje pe termen lung: creșterea potențialului de alianțe în interiorul UE, o încredere sporită a partenerilor europeni, prestigiu și reputație sau, dimpotrivă, poate adânci și confirma unele vulnerabilități ori inabilități naționale. Iar de această dată va conta extrem de puțin, aproape deloc, ce spune presa din România. Pentru că, odată ce va deține președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene, România va fi în vizorul presei internaționale, zi de zi, timp de jumătate de an.
România,în rolul negociatorului
Care sunt, tehnic și practic, avantajele pe care un stat membru le are atunci când deține președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene? Cel mai important: setează agenda discuțiilor la cel mai înalt nivel pe perioada mandatului său. Practica deciziilor Consiliului arată că, atunci când nu există un consens, plasarea temei respective pe agendă este amânată, iar aici vine un alt avantaj pe care cei care dețin președinția rotativă îl au: obținerea unui compromis interinstituțional Comisie–Parlament–Consiliu. La fel, negocierea unui consens la nivelul statelor membre, în Consiliu, pe teme sectoriale, este atributul președinției rotative. Exersarea acestor abilități și mai ales reușite la masa negocierilor poate aduce anumiți lideri în atenția marilor puteri. Alegerea și realegerea lui Donald Tusk la președinția Consiliului European, chiar și după opoziția guvernului de la Varșovia, în conflict deschis cu Comisia Europeană, arată o largă apreciere a calităților sale de negociator. Primele semne că lidership-ul polonez va conta la cel mai înalt nivel al UE au apărut în timpul președinției poloneze a Consiliului UE, în a doua jumătate a lui 2011.
Foarte important atunci când un stat membru UE deține președinția rotativă este așa-numita calitate de honest broker, care presupune negocieri dincolo de interesele naționale punctuale. Vom vedea în ce măsură momentul în care România va prelua președinția Consiliului va permite o decuplare totală și, mai ales, dacă Bucureștiul va înțelege acest rol. Cu toate acestea, există posibilitatea ca, prin programul Consiliului, anumite discuții să se concentreze pe dimensiuni regionale, importante pentru statul membru respectiv, așa cum a fost cazul Parteneriatului Estic pe mandatul Poloniei, a unor inițiative nordice pe mandatul Finlandei. Olandei, de pildă, i s-a reproșat un anume egoism în tentativele de a scoate de pe agendă teme pe care era împotrivă. Un alt avantaj major este accesul la informații: România setează scena negocierilor, știe exact și direct de la sursă care sunt interesele fiecăruia dintre statele membre și în ce direcție se duc discuțiile. Din perspectiva momentului, teme majore, de mare interes, care se suprapun cu mandatul României la președinția UE.
Limitările mandatului României
Limitările mandatului unui stat membru pe perioada președinției UE vin de multe ori din agenda europeană – ale cărei priorități sunt setate pe termen lung, astfel că o parte dintre temele majore la care ne așteptăm sunt deja cunoscute. În cazul României, o mare parte din program va fi preluat de la președinția precedentă, cea austriacă. De pildă, Polonia a avut de gestionat în 2011 criza din zona euro și negocierile pe așa-numitul Six Pack. A început cu dificultăți, ea nefiind parte a zonei euro, iar ministrul său de Finanțe avea de coordonat Consiliul Ecofin fără să aibă acces la negocierile și discuțiile Eurogrup – grupul statelor UE din zona euro.
Momentul în care România preia președinția este, de asemenea, important din perspectiva provocărilor europene: în martie 2019 se presupune că se vor finaliza negocierile pentru ieșirea Marii Britanii din blocul comunitar. Este anul în care bugetul UE 2021–2027 trebuie finalizat, iar dezbaterile dintre statele net contribuitoare și cele net beneficiare vor fi complicate, mai dificile ca niciodată. Va fi un moment crucial pentru direcțiile în care vor merge planurile pentru viitorul UE: Europa mai multor viteze sau o variantă mai unitară.
Marile vulnerabilități naționale
Economiile bogate ale UE dau deja semne că vor să schimbe dimensiunile bugetului și să introducă alte priorități, iar ieșirea Marii Britanii înseamnă deja o scădere. Mai este timp ca vechile state membre să fie convinse că nu este posibil să rezolvi mai multe crize cu același buget sau cu unul mai mic? Derapajele Ungariei, ale Poloniei – cel mai mare beneficiar net al politicii de coeziune - și incapacitatea României de a absorbi fondurile europene și/sau de a nu le utiliza eficient riscă să fie folosite împotriva lor. Fără o revenire a Poloniei la valorile europene și alți aliați puternici, statelor net beneficiare ale bugetului european le va fi imposibil să formeze o alianță redutabilă și să aibă un cuvânt de spus.
Bucureștiul nu are voie să cadă în capcana electorală națională – vom avea alegeri prezidențiale în România în același an. Orice statistici și cifre întoarse vom transmite pe fonduri europene în sau din țară contează extrem de puțin. Contează ce vom fi făcut. Nu contează ce va spune prime-time-ul de la RTV. Minți mult mai serioase, cu altă audiență se vor uita la România.
În 2012, când președintele de atunci al Ciprului, Demetris Christofias, a preluat președinția UE și era gazdă la Nicosia, a fost întrebat de un editorialist de la Le Monde: „Domnule Christofias, credeți că sunteți ultimul sau primul președinte comunist din UE?“. Ar fi de dorit ca, în 2019, la București, să nu auzim întrebarea „Domnule ministru/prim ministru, credeți că sunteți singurul sau doar primul membru al guvernului unei țări europene condamnat pentru corupție sau abuz de putere?“.
Vulnerabilitățile României legate de o infrastructură proastă, neterminată, în ciuda alocărilor bugetare consistente din partea UE, slaba capacitate de a folosi fonduri europene, restanțele pe justiție, cuplate cu alte acțiuni de forță gen OUG 13 sau atacuri la justiție vor afecta semnificativ potențialul României de a negocia și, mai mult, riscă să fie speculate și politic: Uniunea Europeană va fi, în prima parte a lui 2019, în plină campanie electorală pentru alegerile europarlamentare, iar populiștii și euroscepticii vor încerca să schimbe echilibrul, deja fragil, al partidelor politice tradiționale în Parlamentul European.
Ce ambiții își setează România?
Ce cărți poate juca însă România: un mandat ambițios al unui stat mare al UE cu o agendă proeuropeană și o populație care susține în procente mari Uniunea Europeană poate contribui semnificativ la dezbaterea despre viitorul Europei. Am învățat ceva din cei 10 ani de UE? Avem una dintre cele mai bune creșteri economice la nivel de UE (dacă va reuși să rămână în deficit). Avem lecții ale tranziției pe care le-am făcut foarte bine. Pe altele, exemplar. Nici un alt stat membru din Europa Centrală și Est (și chiar din fondatoare) nu a reușit de pildă să răspundă, de o manieră sistemică, vulnerabilităților și restanțelor legate de reforma sistemului judiciar și lupta anticorupție la nivel înalt precum România. Vorbim mai puțin de crima organizată, dar, și aici, sunt capitole pe care România, frontieră externă a UE, le-a făcut foarte bine. Nu reușim întotdeauna să le explicăm propriilor cetățeni ce s-a întâmplat bun de când am intrat în UE, astfel că nu va fi ușor să arătăm Europei întregi cât am fost de serioși în domeniile în care România a făcut performanță.
Și cum se pregătește?
Doar că toate aceste lecții învățate trebuie pregătite. La fel ca și răspunsurile la restanțe. Cum? Pregătind agenda, resursa umană, identificând realist prioritățile. Sunt funcționari bine pregătiți în ministerele de la București, dar nu sunt suficienți ori nu sunt folosiți. Opinia publică trebuie la rândul ei pregătită. Dosarele europene majore trebuie înțelese și explicate. Câteva cifre citate de evaluarea președinției poloneze a think tank-ului Center for European Policy Studies arată că, pe mandatul său, în afara celor 1.200 de persoane care lucrau pentru președinție în Bruxelles și Varșovia, Reprezentanța Permanentă a Poloniei a angajat până la 300 de persoane tocmai pentru a fi eficientă.
* Bianca Toma este director de programe al Centrului Român de Politici Europene și fost corespondent de presă la Bruxelles.