Preşedinţia română a Consiliului UE. Cât suntem de pregătiţi?

Fara Autor | 11.04.2017

România va prelua președinția Consiliului UE într-un m­o­ment sensibil. Este pu­țin pro­babil ca marile ne­cu­nos­cute des­­pre vii­torul Europei să se limpezească pâ­nă la în­ce­­pu­tul lui 2019.

Pe aceeași temă

 Bucureștiul ar pu­tea fi așa­dar pus în pos­tura de a-și asuma rolul „mediatorului neutru“ în pro­ble­me cu mi­­ze colective profunde, precum Bre­xit-ul sau ne­go­cierile din­tre statele con­tri­bu­toa­re și ce­le beneficiare pri­vind struc­­tu­ra vi­i­to­rului buget comunitar. Nu pot fi ex­cluse nici „le­be­­dele negre“ de tipul unei noi re­ce­siuni eco­­nomice glo­ba­le. Politic, spa­țiul de ma­ne­vră al președinției ar putea fi con­strâns de temperatura electorală pre­mer­­gă­toare ale­ge­ri­lor pentru Parlamentul European, când po­pu­liștii și eu­ro­scep­ticii vor ame­nin­ța poziția partidelor po­li­ti­ce tra­diționale.

 

Din această perspectivă, rămâne esențial ca­­pitalul de cre­di­­bilitate pe care România îl va proiecta la momentul 2019. De exem­plu, o Ro­mânie care va deconta atunci no­ta de pla­­tă a cheltuielilor angajate de ac­tualul gu­­vern, prin­tr-un deficit excesiv în afara re­gu­lilor impuse de UE și a ori­cărei dis­ci­pline bu­getare, ar afecta serios po­ten­țialul de coa­­liție și capitalul diplomatic pe care Bu­cu­reștiul l-ar pu­tea mobiliza în spri­jinul agendei sale.

 

În același timp, președinția poate repre­zen­ta un moment de oportunitate pentru avan­sarea unor interese ro­mâ­nești, cum ar fi atragerea de finanțări europene care să vi­nă în sprijinul competitivității mediului de afaceri autoh­ton. Totodată, ar putea fi o bună conjunctură pentru re­vi­ta­lizarea Par­teneriatului Estic și a investițiilor stra­te­gi­ce în zona gri a societăților foste so­vie­ti­ce. Consolidarea sta­tului de drept, irever­si­bilitatea reformelor din justiție, în special în combaterea corupției, ar putea juca un rol esen­ţial. Iar Republica Moldova, în spe­cial pe fondul oli­gar­hi­zării sistemului po­li­tic de acolo, ar deveni astfel unul din­tre pacienții principali.

 

Nu în ultimul rând, raportarea la Federația Rusă trebuie să fie o prioritate a preșe­din­ției României nu doar din pers­­pectiva efor­tului comunitar de contracarare a cam­pa­niilor de propagandă și dezinformare or­ches­trate de Krem­lin, dar în primul rând din perspectiva definirii Rusiei ca ame­­nin­țare pentru unitatea UE.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22