De același autor
Modificarea componenței celor patru consilii consultative subordonate Ministerului Cercetării s-a făcut în urma unei decizii politice, subordonată unor interese politice, la doar câteva luni după ce fuseseră operate numiri de către fostul ministru al Educației. Au fost scoși reprezentanți ai universităților mari, cu greutate și autoritate științifică, și înlocuiți cu reprezentanți ai unor universități de mâna a doua, cu prestigiu cel mult regional și anvergură științifică necunoscută. Au fost înlocuiți cercetătorii de la universități străine cu „cadre“ universitare locale și sindicaliști din cercetare. În paralel, au fost eliminați evaluatorii străini din procesul de evaluare a proiectelor științifice și înlocuiți cu evaluatori autohtoni. Orice evaluator din afară trebuie aprobat nominal de minister.
Prin aceste modificări aparent administrative nu s-a schimbat numai componența unor organisme despre care oricum nu a auzit nimeni în România, ci s-a modificat însuși scopul fundamental pe care trebuie să îl urmărească cercetarea științifică și organismele care o coordonează: căutarea adevărului științific. Subordonarea acestuia intereselor politice ale puterii a fost o decizie deliberată și asumată, pentru că ea a fost comunicată ca atare de minister încă din luna ianuarie, la foarte scurtă vreme de la instalarea actualului guvern, Consiliului Național al Cercetării Științifice: „Având în vedere schimbările efectuate în structura guvernului, precum și deciziile necesar a fi luate pentru ducerea la îndeplinire a măsurilor cuprinse în Programul de guvernare aprobat prin Hotărârea Parlamentului nr. 1/2017 pentru acordarea încrederii guvernului, vă informăm că Ministerul Cercetării și Inovării urmează să emită ordinele de ministru pentru reorganizarea organismelor consultative ale acestuia“.
În lumina acestui document oficial este evident că orice activitate de cercetare se subordonează în prezent programului politic al puterii, și nu căutării adevărului științific. Din acest punct de vedere, calitatea academică a membrilor celor patru organisme devine irelevantă, pentru că scopul lor acolo nu mai este academic, ci politic. Reducerea numărului reprezentanților marilor universități din România, precum și eliminarea cercetătorilor proveniți de la universități străine, fie ei români sau străini, din procesul de evaluare și finanțare a proiectelor de cercetare este consistentă cu ținta propusă de politizare a cunoașterii, pentru că elimină persoanele care ar putea judeca și evalua în baza unor standarde obiective și neutre. Când ți-ai asumat aservirea cercetării obiectivelor politice ale partidului de guvernământ, atunci onestitatea științifică și standardele academice neutre nu fac decât să îți stea în cale și să te încurce și, prin urmare, măsura logică este eliminarea reprezentanților marilor universități care au un prestigiu internațional de apărat și a „străinilor“. Instaurarea xenofobiei ca politică de stat în cercetare trebuie privită ca un produs secundar al politicii generale, care este subordonarea politică a cunoașterii ca prim pas către totalitarism.
S-ar putea obiecta că aceasta este o concluzie excesiv de drastică pentru o acțiune în esență meschină. În fond, oamenii PSD din educație și cercetare nu fac decât să își asigure pentru ei înșiși, prin mijloacele puterii politice, accesul exclusiv și situat în afara controlului și evaluării obiective externe la resursele alocate de stat pentru cercetare. În esență, nu ar fi prea diferită de eliminarea arbitrară dintr-un proces de achiziții publice a concurenței oneste, astfel încât contractele să fie obținute de companiile agreate de partidul de guvernământ. Este un proces abuziv, profund corupt, care distorsionează piața și creează avantaje nelegitime, dar cu greu ar putea fi considerată o licitație cu dedicație pentru firmele de partid expresia unui program totalitar.
Răspunsul meu este că nici nu trebuie să existe un program totalitar explicit, un plan elaborat de PSD și aprobat de instanțele de partid ținut secret într-un seif. Atâta vreme cât actele puterii (parlament și guvern) au consecințe care prezintă caracteristici totalitare evidente, deznodământul va fi același. Politizarea cunoașterii are, vedem, drept efect o politică xenofobă a cercetării științifice. Din acest moment, statul român dă liber la suspiciune față de omul de știință străin în toate universitățile și institutele de cercetare românești. Orice eșec – și, prezumabil, vom avea parte de numeroase eșecuri când proiectele de cercetare vor fi validate de la partid – va fi pus pe seama unei „conspirații a străinilor“ împotriva românilor, orice străin va fi eliminat din instituțiile de cercetare românești pe criterii de neromânitate, așa cum erau eliminați evreii din instituțiile naziste. O parte a societății românești, care trebuie să fie în esență deschisă, tolerantă și să aibă aspirații universale, se închide în mod deliberat în afara lumii și devine tribală. Iar dacă elitele se rinocerizează prin decizie politică, rinocerizarea României va urma în chip „natural“. Societatea deschisă este sub asediul tribalismului, colectivismului și gândirii magice peste tot în Europa, iar puterea de la București nu face nimic să i se împotrivească. Dimpotrivă, le îmbrățișează, iar la capătul drumului așteaptă restaurația totalitarismului.