De același autor
Se vor împlini, în curând, 12 ani de la moartea Irinei. Ar fi rămas, probabil, o anonimă, dacă moartea sa prematură nu ar fi survenit în condiții atât de tragice și n-ar fi devenit subiect mustos de tabloid. Isteria mediatică – datorată și inculturii religioase – a stârnit în epocă reacția unei jurnaliste cu mai multă probitate decât alții. Inedita ei anchetă a atras apoi atenția chiar avocaților celor acuzați de moartea fetei, deja serios dezavantajați de o opinie publică preponderent ostilă. Un astfel de context defensiv i-a deschis nesperat Tatianei Niculescu Bran ușa confesiunilor principalilor actori în drama de la Tanacu. A rezultat un roman nonficțional în două părți, al cărui succes s-a datorat în primul rând tenacității cu care autoarea și-a asumat regulile genului, cu o salutară doză de detașare și cu o incitantă lărgire a cadrului anchetei – ceea ce a implicat și reașezări ale orizontului hermeneutic.
Această asceză intelectuală a reușit să modifice, în cele din urmă, percepția generală – portretul celor între timp condamnați a căpătat tușe mult mai umane. Cu toate acestea, rezultatul demersului, deși a potențat anumite dezbateri, pe altele le-a inhibat. Daniel Corogeanu era un tânăr ieromonah ambițios, cu totul devotat practicilor pastorale ortodoxe. Vina sa – rezultă din ancheta autoarei – ar ține mai mult de imaturitate, de trufia celui imprudent și de lipsa de pregătire, decât de vreo trădare principială a ortodoxiei. Cu alte cuvinte, ceea ce a vrut el să facă au făcut, și vor mai face, mulți alții în Biserica noastră – vor scoate draci. Iar noi am face mai bine – ni se sugerează – să lepădăm ipocrizia de a ne revendica de la o istorie religioasă plină de exorcisme în timp ce le negăm legitimitatea și oportunitatea. Chiar și fără a împărtăși perspectiva autoarei, care consideră malpraxisul psihiatric determinant nu doar pentru soarta fetei – bronhopneumonia rezultată din administrarea neurolepticelor i-ar fi fost, de fapt, fatală –, dar și pentru eșecul exorcismului – o ipoteză îndrăzneață, ce-i drept –, impresia rezultantă e că Irina era deja condamnată. Spovedania n-ar fi făcut decât să scoată la iveală un dezechilibru profund, datorat fie anilor de orfelinat, fie chiar eredității – cum sugera, en passant, și H.R. Patapievici, o remarcă departe de a rămâne inocentă –, pe potriva unui tată care se spânzurase. A rezultat imaginea unui personaj profund tragic, înghițit de vârtejul unor destructurante contradicții existențiale, victimă, în primul rând, a neputinței sale de a supraviețui într-o astfel de lume. În cele din urmă, responsabilitățile celorlalți s-au împărțit între mult mai mulți actori, începând cu Ceaușescu – care numai la confortul psihologic al orfanilor nu se gândea – și sfârșind cu pedofilii drapați în filantropi occidentali.
Imagine din filmul După dealuri, regizat de Cristian Mungiu, bazat pe romanele nonficţionale ale Tatianei Niculescu Bran despre cazul Tanacu
Dar de la apelul final al învinuiților s-a sustras, totuși, un actor semnificativ, care a scăpat ușor, tocmai fiindcă acuzele inițiale erau inadecvate și grosiere. Ortodoxia – cu practicile, interpretările și valorile sale – n-a ieșit chiar rău din această poveste. Cei care nu știau deja au aflat acum că există oameni dispuși să ofere ajutor, fără preget, celor refuzați de toți ceilalți, prea speriați de cazurile imposibile. Și care dispun de resurse (harice), de cei mai mulți ignorate. Dar ceea ce i s-a oferit fetei la Tanacu nu a fost doar ocazia unui exorcism izbăvitor. Acesta a fost precedat de o mai lungă serie de acțiuni religioase, în bună măsură trecute ulterior cu vederea – cu excepția spovedaniei, care a și dat titlul primei cărți –, datorită aparenței lor mult mai benigne. Poate s-ar cuveni să-i acordăm Irinei un credit pe care mai degrabă am ajuns să i-l negăm: apărarea ei disperată (și haotică) în fața unor pretinse șarje ostile era doar un jalnic simptom psihotic? Sau era și expresia, oricât de deformată, a unor agresiuni reale, nu atât din partea dracilor, cât a oamenilor? Înainte de a fi legată cu lanțuri de câine, fata a fost introdusă rapid într-un circuit de experiențe religioase, iar acestea merită a fi analizate mai îndeaproape. Nu este cazul s-o transformăm într-o muceniță, victimă a obscurantismului Bisericii, dar nici nu putem privi moartea ei doar ca pe un tragic accident, dispensați de întrebări mai serioase asupra culturii noastre ortodoxe – nu un simplu fundal, ca într-un noir plasat la mănăstire, ci o încrengătură de forțe extrem de vii. Ar trebui să pornim de la o concluzie simplă a anchetei jurnalistice: inculpații au avut intenții bune. Dar două milenii de teologie creștină, mai ales cu pretenții duhovnicești, au încercat să ne învețe că drumul spre iad e pavat cu bune intenții. Și să ne atenționeze că ceea ce pare bun și luminos poate ascunde ceva profund rău și tenebros. Cu alte cuvinte, locașul predilect al diavolului e intenția bună. Și ce intenții pot fi mai bune decât cea de a mântui un om?
Să încercăm să refacem traseul duhovnicesc al Irinei la Tanacu. Pas cu pas, urmând cronologia stabilită de autoarea cărților.
1. Spovedanie pentru toți
Irina ajunge întâmplător la mănăstire. Vine să-și viziteze o fostă tovarășă de orfelinat, una dintre cele mai apropiate, între timp în prag de călugărire. Nu intenționează să stea decât câteva zile. Acceptă să se spovedească tot îmboldită de cealaltă. Ca orice neofit, prietena încearcă s-o atragă și pe ea pe calea nu de mult aleasă, vrând s-o facă părtașă unui univers izbăvitor. Nu neapărat pe cea a monahismului, dar cel puțin pe cea a unei opțiuni în direcția mântuirii – în cazul ortodoxiei: prin asumarea practicilor sacramentale. Iar ușa de intrare e, pentru toți (după şapte ani), spovedania. Putem deduce că Irina a acceptat prea puțin conștientă de implicațiile acesteia – în fond, nu avea nici măcar rudimente de educație religioasă. A acceptat cum accepți să faci o baie dacă nimerești la mare – guști din specificul locului, împins de curiozitate. Și ispitită, probabil, de anumite beneficii miraculoase. Preotul nu a refuzat-o. Ni se sugerează chiar că era destul de apreciat ca duhovnic de către fete tinere ca ea – a fost, în ochii lui, un nou prilej de a-și exersa priceperea pastorală, aflat încă la început de carieră. Ar fi putut s-o refuze – ca să fim mai clari: ar fi trebuit s-o refuze! Dar probabil prea puțini duhovnici – de mănăstire sau de parohie – ar fi refuzat-o, fie fiindcă își privesc vocația drept o disponibilitate permanentă pentru orice om, fără excepție, fie bucuroși că o persoană în plus se întoarce, oricât de confuz, spre Dumnezeu. Dar problema oportunității unei spovedanii nu are de-a face cu astfel de înșelătoare argumente pioase. În primul rând, oricine intenționează să se spovedească trebuie mai întâi să fie inițiat în mizele acestei practici. Trebuie să înțeleagă și să accepte regulile jocului. Trebuie să nu-și facă iluzii cu privire la rezultate – ți se împlinesc dorințele, s-o fi gândit Irina –, să evite confuziile între diferite planuri existențiale – ceea ce poate avea și consecințe catastrofale –, să nu se înșele pe sine – prin angajamente contradictorii ori renunțări pripite. Iar preotul trebuie să dovedească suficient curaj și onestitate încât să-i întoarcă pe mulți din drum de la ușa spovedaniei. Și nu doar fiindcă nu sunt cu adevărat pregătiți. Ci, mai ales – iar în acest caz responsabilitatea preotului e cu atât mai mare –, fiindcă multe dintre problemele cu care vin la duhovnic țin, de fapt, de alte registre ale vieții. Iar duhovnicul s-ar cuveni să nu profite de crizele acestuia pentru a-l prinde cu orice preț pe om în plasa unei abuzive teologizări. Ar trebui să discearnă între o problemă cu real potențial religios și multele altele menite unor cu totul alte abordări. Nu în sensul ghetoizării unui domeniu pur religios – condamnat, în acest fel, la sterilitate. Planurile existenței nu sunt fără legături între ele, iar parțialele suprapuneri pot fi mereu surprinzătoare. Dar de aici până la a vedea în orice o teologie mascată e cale lungă. De fapt, de vină este mentalitatea noastră totalitară în privința religiei. Dacă Dumnezeu poate fi întâlnit oriunde, premizele nu sunt decât câteodată strict religioase – legate de harul sacramental. Cu alte cuvinte, cu Dumnezeu nu interacționăm doar religios, ci în multe alte chipuri. Duhovnicul uită deseori acest adevăr simplu și se străduiește să teologizeze orice aspect din viața penitentului. Rezultă, inevitabil, multiple abuzuri – inițial de interpretare, ulterior morale. Duhul nu poate fi legat, nici măcar cu lanțuri teologice – s-ar cuveni, în consecință, ca nici omul să nu fie astfel legat.
Pentru a fi cu adevărat eficient, duhovnicul ar trebui să facă un pas înapoi. Modernitatea oricum l-a obligat să-l facă, dar el îl acceptă, à contrecoeur, doar ca o retragere impusă. Când cineva se prezintă la ușa spovedaniei, preotul – generic vorbind – îl privește ca pe un rătăcit care trebuie atras în teritoriul mântuitor al religiei. Și pentru aceasta pune în practică o întreagă strategie de reinterpretare – când nu spoiește strident realități banale cu tușe teologice improvizate, practică o ambiguă arheologie a sacrului. Încearcă să-i întărească penitentului o nouă identitate, una fundamental religioasă. În spatele acestui patos pastoral de neoprit se află și pretenția că Dumnezeu se adresează cu precădere omului prin intermediul duhovnicului. De la puterea de a ierta păcatele și până la premiza de mai sus, calea e, încă o dată, tare lungă. Un om poate avea multiple revelații existențiale (care să-l vizeze și pe Dumnezeu) fără a fi intermediate de Tainele Bisericii. Și, în același timp, se poate bucura de resursa (mai strict) religioasă a acestora – a spovedaniei, de pildă. Cu o vocație astfel recalibrată, preotul poate învăța asceza de a-și tria penitenții. Iar multora le poate spune, cu responsabilă înțelepciune, că – cel puțin deocamdată – au greșit ghișeul. Că problemele lor nu sunt (încă) de competența sa. Irina n-ar fi trebuit să intre la spovedit. Era nu doar nepregătită, dar și profund nepotrivită pentru accepțiunea totalitară a religiei.
(Va urma)