De același autor
Victoria lui Emmanuel Macron readuce în prim plan ideea oportunităţii aderării la zona euro sau, mai degrabă, necesitatea urgentării adoptării monedei unice. În viziunea lui Macron, pentru a rezista şi a furniza în continuare bunăstare, Uniunea Europeană va trebui să ruleze cu mai multe viteze, ceea ce se întâmplă deja. Noutatea introdusă de preşedintele Franţei în programul său, cu care de altfel a sedus electoratul francez, a fost ideea articulării unui buget comun pentru zona euro, gestionat de un Minister al Finanţelor, instituţie creată în interiorul spaţiului monedei unice. Există deci o linie Macron, care desparte prima ligă, a zonei euro, de restul UE.
Deşi ideea este privită cu rezervă la Bruxelles, deoarece ar crea tensiuni în UE, Franţa este un pilon esenţial al clubul european şi nu este exclusă agrearea ei într-un viitor nu prea îndepărtat. Formula unei Uniuni cu mai multe viteze este din ce în ce mai populară în marile economii ale continentului, mai ales după şocul provocat de Brexit. În campaniile electorale care au ţinut sub presiune electoratele din Olanda şi Franţa, populismului i s-a opus oferta de reformare, întărire şi eficientizare a Uniunii. De fapt, Brexit-ul pare să fi dat undă verde unei Europe cu mai multe viteze.
Simţind primejdia, oficiali ai administraţiilor din Polonia şi Ungaria au reacţionat vehement, arătând clar că se tem de reducerea masivă a fondurilor europene şi de excluderea lor de la masa deciziilor importante pentru UE. Într-adevăr, este de aşteptat ca statele bogate să consume ele însele mai mulţi bani din puşculiţa europeană pentru a-şi construi propriul buget, cel al zonei euro. Mai mult, sub presiunea populismului, înfrânt în câteva bătălii electorale, dar care nu a pierdut încă războiul cu democraţia liberală, nu este exclusă nici o regândire a politicii investiţionale a corporaţiilor din marile economii europene şi, mai grav, a regulilor privind migraţia forţei de muncă. Deşi mulţi lideri actuali, mai ales cei din Grupul Vişegrad, dau glas euroscepticismului, din ce în ce mai popular în ţările respective, ei înţeleg beneficiile apartenenţei la clubul european. Polonia, de pildă, frământată de sentimente antisistem, a fost cea mai mare beneficiară a banilor europeni, având la dispoziţie pentru investiţii aproape 78 de miliarde de euro în exerciţiul bugetar multianual actual al Uniunii.
România se află deci în situaţia inconfortabilă de a alege între intrarea în zona euro, cu avantajele rezultate de aici, şi tergiversarea adoptării monedei unice, riscând astfel să piardă bani şi influenţă în spaţiul UE.
Probabil că de aceea preşedintele Klaus Iohannis a insistat, săptămâna trecută, asupra necesităţii creionării unui calendar de aderare la zona euro. Preşedintele a îndemnat autorităţile responsabile să colaboreze serios pentru pregătirea intrării în zona euro. Acum guvernul nu pare capabil să înţeleagă momentul şi nici în stare să-l gestioneze.
Pentru alcătuirea unui calendar optim de adoptare a monedei unice, primul pas, obligatoriu, ar fi respectarea criteriilor de la Maastricht, care includ şi limitarea deficitului bugetar sub 3% din produsul intern brut (PIB). Însă prin măsurile nesăbuite de majorare a salariilor, fără studii serioase de impact, sau de risipire a banului public în mii de proiecte opace, a căror oportunitate şi eficienţă nu a fost prezentată clar vreodată, criteriul deficitului controlat va fi spulberat în următorii doi ani. Ultima estimare a Comisiei Europene confirmă îngrijorarea că deficitul se va amplifica. Astfel, experţii CE estimează un deficit bugetar de 3,5% din PIB în acest an, urmat de 3,7% în 2018.
Cu aceste performanţe ale risipei banului public, economia noastră nu se califică în etapa preliminară a aderării în zona euro. În plus, analiştii economici estimează o încetinire a economiei româneşti, atât în acest an, cât şi în 2018, pe fondul unei absorbţii modeste a banilor europeni. Investiţiile străine directe stagnează, atât din cauza percepţiei de risc politic, provocat nu de tensiuni interne între diverse partide, ci de posibilitatea aplicării unor idei populiste, năstruşnice, negândite, puse în practică peste noapte, răvăşind astfel toate calculele investitorilor.
Banca centrală este, la rândul ei, rezervată în chestiunea adoptării monedei unice. Desigur, reţinerea bancherilor centrali este firească, ei şi-ar pierde un instrument de reglare a economiei prin flexibilitatea monedei în caz de criză. După cum s-a văzut şi chiar s-a simţit în buzunarele şi conturile românilor, la ultima criză leul s-a devalorizat masiv, ceea ce a asigurat o doză de oxigen exportatorilor, care aduceau valută în ţară, dar a distrus multe afaceri şi a aruncat în incapacitate de plată mii de gospodării împrumutate în alte monede.
Un lucru este clar: adoptarea monedei unice ar fi un gest în favoarea românilor. Până una-alta, ajustarea prin monedă, la care ţine banca centrală, este de fapt o devalorizare prin care pierd toţi, dar absolut toţi cei care nu au conturile doldora de euro sau de dolari. În plus, România riscă să piardă din banii europeni, care rămân o sursă esenţială de dezvoltare a economiei. Preşedintele Iohannis are dreptate, proiectul de ţară ar trebui să fie aderarea la zona euro, realitate pe care cei din banca centrală o vor înţelege, dar pe care cei din Palatul Victoria nu o vor putea împlini în actuala formulă.