De același autor
Dacă luăm puțină distanță, putem observa că multe dintre analizele despre realitatea românească de la care pleacă atât proeuropenii, cât și euroscepticii de la noi nu sunt atât de divergente pe cât par. Ambele tabere care tind să se cristalizeze în spațiul public observă că România cifrelor roz, România de vitrină ascunde una a deficitului de democrație, a lipsei de autoritate a statului, a continuării spolierii banului public, a dezechilibrelor crescânde dintre diversele regiuni, a crizei sistemelor de educație și sănătate, a combinației letale între criza demografică și hemoragia forței de muncă mai mult sau mai puțin calificată. Toate acestea se petrec pe fondul împlinirii a zece ani de când suntem membri ai UE, o Uniune aflată ea însăși în criză.
Marile divergențe țin de identificarea cauzelor și soluțiilor. PSD a câștigat anul trecut alegerile parlamentare cu un discurs care pleca de la o analiză rațională, ducându-și abia apoi discursul despre cauze și soluții către interesele și valorile grupurilor-țintă. Narațiunea sa identifică aceste cauze ca venind sistematic din afara țării, de la străini sau de la cei plătiți sau susținuți politic de aceștia. Narațiunea aceasta era deja compatibilă cu tradiția mai veche a PSD, dar forme de naționalism și de xenofobie difuză au devenit frecvente din 2012 și de la prezidențialele din 2014. Soluțiile propuse au fost populiste, aplicarea lor integrală fiind considerată nerealistă de către marea majoritate a economiștilor. Zona anti-PSD nu a avut un program simetric coerent, astfel că nu a știut să mobilizeze acea parte a societății care apoi a ieșit în stradă. Scuza existenței unor mass-media ostile nu ține câtă vreme îi avea de partea ei pe șeful statului și pe premier, ambii putând influența decisiv agenda publică. Adevărul e că zona anti-PSD funcționează pe logica pompierului care stinge focul, dar nu are capacitatea să-l prevină. Cu alte cuvinte, nu e capabilă să transforme ethosul proeuropean într-un veritabil program politic, ca bază a unui discurs credibil și mobilizator.
PSD și-a condus deci electoratul de la o critică rațională spre cauze și soluții iraționale, a fost aproape de a câștiga singur majoritatea în parlament și guvernează încă pe baza acestui program nerealist, având drept perspectivă deraierea economiei și marginalizarea în UE. Trei scenarii se deschid de aici pentru a doua parte a acestui an.
Primul e acela inerțial. O guvernare condusă informal de președintele Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, un guvern lipsit de credibilitate, cel puțin la nivel european, un buget nesustenabil etc. E o variantă sinucigașă pentru toată lumea. Ar presupune ca PSD, implicit și România, să intre în război cu instituțiile europene care ne monitorizează la nivel macroeconomic și la cel al statului de drept. Narațiunea din campania electorală, poate și starea unei părți a opiniei publice, teoretic ar permite asta, totuși comportamentul din trecut al PSD la guvernare și faptul că azi nu pare insensibil la avertismentele UE fac puțin probabil acest scenariu al derivei inerțiale.
Dacă o analiză rațională mai este valabilă, atunci ea ne spune că cineva „câștigă timp“, de fapt îl pierde, pentru a pregăti o schimbare care nu se poate limita la anunțata remaniere guvernamentală. Remanierea mai degrabă amână această schimbare, dar e semnificativă pentru existența unor dezechilibre la nivelul majorității.
A doua variantă logică e legată de o schimbare a majorității. În România ea s-a făcut în timpul mandatului parlamentului o dată între 2004-2008, de două ori între 2008-2012 și 2012-2016. Toate aceste momente au fost trăite ca niște crize politice, dar și acestea s-au banalizat. Nu putem deci exclude un astfel de scenariu. Totuși, e mai degrabă improbabil dacă analizăm starea partidelor de opoziție. PNL și USR nu au analizat cu luciditate ce s-a întâmplat astă-toamnă și par mai preocupate de problemele din interiorul lor și dintre ele decât de a avea o strategie comună anti-PSD. În plus, șeful statului pare că i-a fixat guvernului un minimum de linii roșii și e confortabil cu ideea unei candidaturi în 2019 din postura de reprezentant al opoziției.
Al treilea scenariu e acela al unei schimbări din interiorul PSD. Alin Teodorescu, în interviul din revista 22, a dat argumente în favoarea acestei variante: „La Ceaușescu a mișcat cineva în front până 1989? În câteva zile din decembrie 1989, a fost împușcat și sistemul schimbat. Așa se va întâmpla și în PSD, mai puțin împușcăturile. Numai că, împingându-l la dreapta și forțându-l să atace puterea judecătorească, cum a făcut Liviu Dragnea cu partidul, există un risc de spargere. Unii, puțini, ar dori să continue linia Dragnea și alții, mulți, ar dori să o abandoneze“.
Adevărul e că ecoul manifestațiilor de acum trei luni sapă în continuare la temelia credibilității liderului PSD și a guvernului. În plus, Liviu Dragnea devine puțin credibil chiar în fața celor care se vedeau scăpați de problemele penale. Nu e exclus să asistăm la o „exfiltrare“ din politica mare a președintelui PSD, așa cum am văzut că s-a întâmplat cu Crin Antonescu. Deocamdată, leadershipul exercitat de Dragnea e unul derutant pentru toată lumea și asta nu poate duce la nimic bun.
Cel mai probabil scenariu e acela al unei schimbări venite din PSD, dar el presupune o formă de colaborare cu președintele, măcar pentru numirea unui nou premier. Nu e clar în ce măsură Klaus Iohannis e dispus să se implice sau să pară că se implică într-o schimbare din interiorul PSD. Oricum, furtunile din paharul cu apă de azi ascund una mai serioasă, care poate duce la schimbări la nivel guvernamental și de politici economice. Totuși, PSD nu-și va schimba și narațiunea cu care a câștigat atâția alegători anul trecut, ceea ce le va oferi opoziției și președintelui oportunitatea de a se identifica politic prin discursul proeuropean. Un duopol leneș pro vs. anti „străini“ pare că se instalează durabil și neproductiv.