De același autor
Ambiţiosul proiect al Legii salarizării împrăştie bani grei în buzunarele bugetarilor şi a deschis o cutie a Pandorei, din care ţâşnesc constant noi cereri de măriri de salarii şi de beneficii. Nu există niciun calcul clar al efortului bugetar pe care-l va presupune aplicarea legii în următorii ani, nicio dimensionare serioasă a cheltuielilor, pe etape, şi, mai ales, nu există nicio lămurire privind sursa de bani care va acoperi golul produs de mişcarea în sus a salariilor.
Deocamdată, Consiliul Fiscal atrage atenţia că, după majorările succesive din ultimii ani, salariile bugetarilor consumă 10% din produsul intern brut (PIB) şi mai mult de o treime din banii bugetului de stat (39,4%). Un buget deja debalansat, cu deficite care se mişcă în linia de alarmă de 3% din PIB.
În urma majorărilor propuse de schiţele noii Legi a salarizării, dezechilibrele se adâncesc. În 2022 România va plăti pentru ceea ce specialiştii numesc „anvelopa salarială“ cam 12% din PIB, atenţionează acelaşi Consiliu Fiscal. Dramatică este însă presiunea salariilor din spațiul public asupra bugetului, deoarece această anvelopă extinsă va reprezenta aproape jumătate (47%) din veniturile fiscale.
Statul îşi va consuma deci jumătate din banii încasaţi din taxe şi impozite doar pentru a-şi plăti angajaţii şi nu poţi să nu te întrebi care vor fi cheltuielile sacrificate. Ne putem trezi că mărim salariile profesorilor, dar se vor prăbuşi tot mai multe tavane de şcoli, pentru că banii pentru investiţii vor fi economisiţi. Desigur, îi vom plăti mai bine pe angajaţii muzeelor, dar nu vom avea bani pentru achiziţii de artă sau pentru a susţine cultura românească. Probabil îi vom plăti mai bine pe medici, dar banii pentru igienizarea spitalelor, pentru medicamente şi tratamente vor fi și mai mult drămuiţi şi asta nu din cauza vreunei opoziţii obscure a vreunui politician aflat vremelnic la butoanele din Palatul Victoria, ci pur şi simplu pentru că vor rămâne prea puţini bani pentru aceste cheltuieli.
O simplă comparaţie cu alte ţări europene, prezentată de altfel de Consiliul Fiscal, arată că suntem deja vicecampionii europeni la capitolul ponderii cheltuielilor cu salariile din veniturile statului, după Danemarca. Dar acolo este o altă poveste, despre care noi nu avem chef să aflăm: ei au taxe şi impozite mai mari, pe care le plătesc disciplinat. Nici măcar Grecia nu ne ajunge din urmă, a cărei istorie recentă a cunoscut bine scenariul electoral de tipul majorării salariilor pentru a cumpăra voturi, poveste cu sfârşit dramatic, care a umflat datoria şi a produs în final drama intrării în incapacitate de plată a ţării. Marea şansă a grecilor a fost stabilitatea monedei pe care o foloseau la cumpărături, plăţi şi salarii, ei fiind în zona euro, deoarece o intrare în incapacitate de plată ar fi produs şi o prăbuşire dramatică a monedei, aşa cum au stat lucrurile în Argentina.
Desigur, poate exista şi o altă explicaţie a încăpăţânării politicienilor din PSD care susţin majorările salariale, anume ipoteza pierderii guvernării în 2020, caz în care viitoarea putere s-ar trezi faţă în faţă cu realitatea economiei, care nu va mai suporta mărirea cheltuielilor. Acest scenariu s-a mai întâmplat în 1996, când PDSR-ul de atunci a pierdut alegerile, dar a lăsat moştenire o ţară în pragul intrării în incapacitate de plată şi o monedă fragilă, care s-a devalorizat brutal faţă de dolar în primele zile după preluarea puterii. Acelaşi scenariu s-a repetat în 2008, când Cabinetul Boc a preluat o ţară în pragul crizei, o criză pe care n-a înţeles-o la timp şi pe care a gestionat-o inițial pe baza iluziei că economia va creşte solid, că aşa promisese Comisia de Prognoză.
Probabil că miza acestui exerciţiu de majorare a salariilor care sfidează logica economică şi capacitatea ţării de a livra venituri pentru consumul bugetar este campania electorală pentru Cotroceni. Ipoteza că liderul PSD, Liviu Dragnea, vrea să ajungă preşedintele României este singura explicaţie cu o oarecare logică a nesăbuinţei în care se proiectează o anvelopă salarială uriaşă, greu de gestionat în condiţiile unui corp funcţionăresc expandat şi nenecesar în secolul dominat de Internet.
Sigur că salariile sunt prea mici în România şi ceva trebuie făcut pentru a le mişca în zona normalului european, dar acest exerciţiu ar fi trebuit să includă şi o recalibrare a aparatului funcţionăresc, inclusiv o reducere a numărului de ministere, mult prea mare pentru a gestiona afacerile ţării. Sunt ministere care în ţările dezvoltate aparţin aceluiaşi trunchi, cum ar fi cel al Energiei, care îşi are locul fix ca departament în cadrul Ministerului Economiei, după cum avem ministere care, în alte ţări, civilizate, se ocupă de domenii gestionate de agenţii de stat.
Dar pericolul cel mai mare al majorării salariilor în absenţa impulsului dat de productivitate este amplificarea inflaţiei şi a devalorizării leului. Doar prin inflaţie, observa John Maynard Keynes, „un guvern poate confisca, în secret şi neobservat, o parte importantă din averea cetăţenilor săi“.