Pe aceeași temă
Recapitulare
Arhiva SIPA. Scandalul a năvălit în spaţiul public aparent de nicăieri. Pentru început a plouat cu acuzaţii. Cei care au declanşat campania de presă ar fi făcut-o, se spune, pentru că au probleme cu dosarele din instanţă, deci vorbim despre un alt episod al bătăliei epice dintre „Mafie“ şi „Justiţie“. Războiul pare că a ajuns la „faza pe arhive“ şi a pornit de la acuzaţia că din ele s-ar fi „sustras“ (copiat, xeroxat etc.) documente sensibile, se înţelege că în folosul unor persoane sau al unor grupuri de interese. Asociaţiile profesionale ale magistraţilor şi procurorilor au reacţionat, indignate că informaţii legate de viaţa privată a membrilor (boli, relaţii sentimentale, episoade mai puţin plăcute) se pot „scurge“ în presă şi de aici pot genera efecte greu de anticipat. Politicienii s-au grăbit, în stilul cunoscut, să capitalizeze în interes propriu atenţia publicului, lansându-se în declaraţii, care mai de care mai „incendiare“. S-au făcut, bineînţeles, propuneri: de la „declasificarea integrală“, la gestionarea „după modelul CNSAS“. Unii afirmă că ar fi de dorit publicarea arhivei pentru a şti cum, de ce şi mai ales de către cine au fost şantajaţi, influenţaţi sau manipulaţi magistraţii (dacă au fost), alţii consideră că documentele trebuie distruse, pentru a împiedica „răul“ să producă daune şi mai mari.
Aparent pentru a pune capăt speculaţiilor, scandalului şi acuzelor, guvernul a adoptat o ordonanţă a cărei singură certitudine este hotărârea de a amâna deznodământul timp de trei ani. Şi eventual de a-l lăsa pe seama altora. Până atunci va exista o comisie care va analiza, desecretiza şi semnala eventualele fapte de natură penală, la cele privind viața privată urmând să aibă acces doar persoanele în cauză. Apoi se înţelege că totul se va termina cu predarea documentelor, în funcţie de conţinutul acestora şi regimul lor de clasificare, către instituţiile abilitate. Alt subiect de dispută.
Între timp, după aproape două săptămâni de la debutul „bombei de presă“, s-a observat că aceasta nu este niciun fel de „bombă“, ci mai degrabă ceea ce în termeni plastici se poate numi o „ciorbă reîncălzită“. Asta pentru că subiectul desecretizării arhivei SIPA a fost lansat în spaţiul public în urmă cu aproximativ un an (25 iulie 2016) nu de către vreun ziarist preocupat de soarta respectivelor documente, ci chiar de către fostul ministru al Justiţiei, Raluca Prună. De altfel, proiectul de hotărâre „privind unele măsuri referitoare la arhiva fostei Direcţii Generale de Protecţie şi Anticorupţie“, se află pe site-ul Ministerului Justiţiei fix din data menţionată şi conţine (cu anumite modificări, cum au remarcat zilele acestea reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale ale magistraţilor) în linii mari aceleaşi propuneri ca şi cele care se regăsesc în proaspăt promovata ordonanţă a guvernului. Ca lucrurile să fie şi mai clare, oricine poate găsi la o căutare sumară pe Internet, chiar în paginile ziarului care a detonat „bomba“, ştirea respectivă, publicată pe 26 iulie 2016, împreună cu un interviu din octombrie 2015, al lui Cristi Danileţ, care, culmea, spune exact lucrurile care au fost „descoperite“ zilele acestea. Inclusiv faptul că au existat comisii de inventariere, că unele dintre documentele respective au fost citite de acestea şi că se cam ştie ce conţin. Tocmai de aceea SIPA a fost desfiinţat şi s-au făcut demersuri pentru declasificarea arhivei. La data respectivă, Cristi Danileţ nu făcea parte, se pare, din „reţeaua celor care au furat documente“.
Că presa din România „redescoperă“ periodic subiecte şi le aruncă pe piaţă cu titluri de o şchioapă pentru a atrage cititori, care nu prea au timp să-şi aducă aminte ce au parcurs acum o lună, darămite acum un an, sau pentru a servi interesele de moment ale patronilor nu este vreo noutate. Oricum, investigaţiile jurnalistice relevante, adică esenţa muncii unui ziarist, s-au refugiat de mult pe bloguri. Chiar şi aşa, tot ar fi trebuit ca presa să remarce că în respectiva perioadă izbucnea, în urma unor cercetări ale DNA, un scandal de proporţii care privea un alt „serviciu secret“ de aceeaşi factură ca şi SIPA, şi anume DIPI (Departamentul de Informaţii şi Protecţie Internă al Ministerului de Interne). Poate vă mai amintiţi că şase ofiţeri de rang înalt au fost acuzaţi de „infracţiuni de delapidare, fals intelectual, uz de fals şi abuz în serviciu“ şi că ancheta a ajuns până la fostul ministru Gabriel Oprea, trimis între timp şi el în judecată.
Ce legătură este între scandalul de corupţie de la DIPI şi arhiva SIPA? De ce au tot apărut periodic probleme în zona celor două „servicii secrete“ în ultimii 27 de ani, indiferent de conjunctură, coloratura politică a celor care au condus ţara sau încercările numeroase de a le reforma? De ce nu a reuşit nimeni să tranşeze această chestiune, care, iată, continuă să influenţeze în modul cel mai direct agenda publică?
Răspunsul ar fi povestea cu provenienţa lor din fosta Securitate, pe care mai toată lumea o cunoaşte, o vântură şi o lasă în coadă de peşte cu subînţeles, mai ales pentru că, deşi o intuiesc corect, nu prea cunosc întreaga poveste, ci doar finalul ei. Ori sunt chestiuni de mult mai mare profunzime şi mai vechi în povestea „mamei SIPA“ şi a „tatălui DIPI“. Ca orice poveste de familie ea începe cu...
„Bunicuţii“. Ce naşte din pisică...
Cum avea să anticipeze, în martie 1949, şeful Direcţiei Generale a Securităţii Poporului, Gheorghe Pintilie, unde va ajunge „frumoasa fami(g)lie“ pe care a întemeiat-o pe lângă Direcţia Generală a Penitenciarelor? Căci Serviciul Operativ, care avea să fie condus pînă prin 1951 de temutul torţionar Iosif Nemeş, a fost creaţia lui. Alcătuit din „tovarăşi de nădejde“ deplin conspiraţi, care nu se aflau nici în subordinea conducerii penitenciarelor, nici în subordinea regionalelor de Securitate şi care răspundeau doar în faţa lui şi a lui Teohari Georgescu, serviciul se ocupa de anchetarea, recrutarea şi dirijarea „în interes operativ“ a periculoşilor deţinuţi „contrarevoluţionari“ din închisori. Era perioada când „fabricile de cadavre“ lucrau la turaţie maximă şi în care „duşmanii poporului“ dispăreau în masă.
Cine îşi imaginează însă că regimul comunist se mulţumea să-i trimită pe opozanţi la închisoare şi să-i lase să moară acolo se înşală. Tocmai aici interveneau tovarăşii mai înainte menţionaţi. Dirijaţi de Pantiuşa, Nicolschi şi Dulgheru, „aleşii“ (22 iniţial) s-au apucat temeinic de „destructurarea“ deţinuţilor. Poate vă gândiţi că este vorba despre o sintagmă aparţinând limbajului de lemn. Nu este. „Contrarevoluţionarii“ erau întorşi literalmente „pe dos“ prin metode cu denumiri sugestive: „spargerea unităţii“, „învrăjbirea“, „ruperea în două tabere“. Că, uneori, „taberele“ erau reprezentate de propria conştiinţă a individului era un fapt curent şi ăsta era chiar obiectivul suprem. Rezultatele? S-au văzut la Piteşti, Gherla, Aiud, Târgu Ocna. „Reeducarea“?. „Opera“ lor cea mai cunoscută.
„Bunicuţii“ au scris istorie şi au intrat în legendă. Erau urâţi şi temuţi nu numai de către deţinuţi, ci chiar şi de cadrele din penitenciare, pe care le spionau şi cărora le urmăreau posibilele „scăderi în combativitate“ sau „deviaţii“. Cine nu a auzit de Tudor Sepeanu (ironic nu?), şeful Serviciului Inspecţii, cum s-a numit ulterior unitatea? Dar de un anume Alexandru Vişinescu? A pus şi el umărul la propăşirea „fami(g)liei“, o scurtă bucată de timp, e adevărat, pentru că „talentele“ l-au recomandat pentru un alt gen de muncă. Genul care i-a adus recent condamnarea pentru „crime împotriva umanităţii“.
La sfîrşitul anilor ’50 şi începutul anilor ’60, ascunşi sub denumiri enigmatice de tipul Serviciul „D“ sau Serviciul „K“, tovarăşii reuşiseră să creeze în penitenciare o reţea de informatori care număra sute de persoane dintre deţinuţii politici, de drept comun şi din rândul cadrelor. Puterea lor a crescut exponenţial, ajungând să asigure munca „contrainformativă“ chiar şi în ceea ce privea cadrele de Securitate. Securiştii securiştilor. A urmat al doilea val, mult perfecţionat, al „reeducării“.
După 1964, când deţinuţii politici, sau ce mai rămăsese din ei, au fost eliberaţi, „bunicuţii“ au fost folosiţi tot la ce se pricepeau ei mai bine, majoritatea fiind vărsaţi în Serviciul „B“ (Contrainformaţii în aparatul de Securitate). Aici i-a surprins faimoasa anchetă privind „abuzurile organelor MAI“ din 1968, atunci când Partidul s-a hotărât să dea vina pe Securitate pentru a scăpa de „arma crimei“ şi a poza în victimă. Unii au fost, chipurile, judecaţi şi condamnaţi pentru torturarea şi uciderea a sute de deţinuţi, dar au fost graţiaţi în secret şi reintegraţi în structurile călduţe ale sistemului. Erau, între altele, singurii deţinători ai unor secrete sensibile privind complicitatea la crime a unor lideri comunişti. Şi vorba aia: „cine n-are bătrâni, să-i cumpere!“. Şi i-au cumpărat. În anii ’70 te puteai întâlni cu ei pe holurile diverselor clădiri administrative ale regimului şi nu aveai cum să ghiceşti cine fuseseră aceşti simpatici directori de întreprinderi socialiste sau gospodării agricole ale Partidului.
Apoi vremurile s-au schimbat şi epoca „bunicuţilor“ a trecut. A venit timpul unei noi generaţii a „fami(g)liei“.
...face poliţie politică. „Legaliştii“
Generaţie nouă, provocări noi. Marea problemă a tinerilor membri ai „fami(g)liei“ din anii ’70-’80 era că, în ipocrizia lui absolută, dar şi forţat de actele internaţionale pe care le semnase ca să poată împrumuta valută, Partidul hotărâse că nu mai existau „deţinuţi politici“ şi nici „duşmani ai poporului“. Perioada de aur când îl săltai pe „agentul puterilor imperialiste“ de pe stradă, îl băteai şi-l omorai în penitenciar, aşa cum merita, apusese. Dar asta nu însemna că cei care contestau „măreţele realizări“ puteau fi lăsaţi chiar aşa de capul lor. Nu. Trebuiau puţin adaptate metodele şi găsite altele noi. Până la urmă munca era aceeaşi.
Înarmaţi cu diplomele de absolvenţi ai Facultăţii de Drept (pe care o făceau pe repede înainte în clase speciale) şi cu manualul de Baze ale muncii de Securitate (scris, între alţii, de un anume colonel Iulian Vlad) la subţioară, tinerii „contrainformatori“ ai Direcţiei a IV-a (Serviciul 8 se ocupa de penitenciare) şi anchetatorii penali ai Direcţiei a VI-a s-au pus pe treabă. În scurtă vreme penitenciarele „fără abuzuri“ din România Socialistă au început să se umple din nou de deţinuţi.
Bineînţeles, aşa cum am arătat, aceşti deţinuţi nu erau deloc „politici“. Nu. Erau infractori de drept comun. Deţinători ilegali de valută, fugari ilegali peste graniţă, delapidatori, homosexuali etc. Că ei ajungeau de fapt în atenţia Securităţii pentru că aveau ceva de spus împotriva lui Nicolae Ceauşescu şi a regimului său era, desigur, o coincidenţă. Toată chestiunea asta cu „dizidenţa“ era de fapt un truc pentru a masca adevăratele lor intenţii criminale şi bineînţeles faptul că erau agenţi ai serviciilor secrete occidentale şi ai Europei Libere.
Metodele de anchetă s-au schimbat şi ele, dar au păstrat elementul de bază brevetat de „bunicuţi“: conspirativitatea. Dacă, în anii ’50-’60, Securitatea ancheta, tortura şi omora sub acoperirea uniformei de gardian de penitenciar, în anii ’70-’80, datorită naturii „penale“ a infracţiunilor, a adoptat uniforma de miliţian. Şi, bineînţeles, „legalitatea socialistă“ era pe deplin respectată prin contribuţia lină şi lipsită de asperităţi a procurorilor şi judecătorilor, care înţelegeau pe deplin necesitatea de a camufla sentinţele politice în condamnări pentru fapte penale. Atunci s-a născut, în forma modernă, pentru că ea a existat de la bun început, acea „frumoasă prietenie“ (în termenii clasicului film) între „braţul înarmat cu bâta“ şi „braţul înarmat cu legea“, care a realizat producţii celebre precum „Ursu“ sau „Braşov 1987“. Celulele de detenţie din penitenciare au fost înţesate cu microfoane, camere de luat vederi şi aceiaşi veşnici turnători şi agenţi provocatori. Care, fiind în majoritatea lor chiar infractori de drept comun, erau mult mai uşor de cointeresat. Din nefericire, în decembrie 1989, tot mai rămăseseră suficienţi „infractori“, „huligani“ şi „agenţi ai puterilor imperialiste“, cât să-l răstoarne pe Nicolae Ceauşescu şi să producă o angoasă puternică între membrii „fami(g)liei“. Au răsuflat uşuraţi după câteva zile, când au constatat că nimeni nu i-a întrebat de sănătate. Şi atunci, ca şi acum, erau alte probleme arzătoare.
După ce au dat rapid jos portretele „bunicuţilor“ de pe peretele din sufragerie şi au ascuns certificatele de naştere şi albumele cu poze de la botezuri şi cumetrii, au aşteptat cu toţii semnalul că „va fi bine“. Acest semnal a venit de unde se aşteptau mai puţin.
Tata Dan. Tinereţea
Despre generalul Gheorghe Dan s-a scris câte ceva în presa din România. Majoritatea celor care s-au aplecat asupra biografiei personajului l-au descris ca fiind „controversat“, o caracterizare cu mult sub importanța și realizările sale profesionale. Mult mai discret decât foștii săi camarazi, care şi-au dat în petec şi nu au rezistat până nu au făcut un pic de poliţie politică, generalul a apărut meteoric în atenția publicului, deşi de fiecare dată numele i-a fost asociat cu un scandal din zona intelligence-lui postdecembrist. Nimic însă dovedit.
Fără să aibă anvergura unui Iulian Vlad, Mihai Caraman, Nicolae Doicaru, Virgil Măgureanu sau a altor câtorva „eminențe cenușii“ ale supraviețuirii Securității în societatea postdecembristă, el a făcut mai mult pentru „fami(g)lie“ decât toți la un loc. Astăzi se știe că generalul a fost creatorul celebrei UM 0215, „Doi şi-un sfert“ (împreună cu Gelu Voican, al cărui consilier personal era, omul însărcinat de conducerea CFSN cu gestionarea „problemelor fostei Securităţi“), și că a fost implicat şi în conducerea SIPA împreună cu fostul său coleg de la Securitatea Municipiului București, Marian Ureche. Acesta din urmă a fost ceea ce îi sugerează numele pentru informatoarea „Sanda“, adică real și olograf (dovedit în urma unei poveşti de film, pe care nu o pot dezvălui fără acordul persoanei care a trăit-o și care și-a riscat viața, nu e un eufemism, pentru asta) Rodica Stănoiu. Când te gândești că actul de înființare a fost semnat de un alt colaborator notoriu al Securității (notoriu pentru toată lumea, mai puțin pentru cei care nu știu sau se prefac că nu știu cum a fost el spălat printr-un proces în care a contat doar că „seniorul“ nu a fost corect citat, și nu sutele de note informative din mapa anexă), pe nume Mircea Ionescu Quintus, ministru pe atunci (1991) al Justiției, parcă lucrurile încep să se lege. Iar ideea de „fami(g)lie“ nu mai pare aşa deplasată.
Revenind la Gheorghe Dan, se pune întrebarea cum a ajuns un maior de la USLA (asta era în decembrie 1989) cheia metamorfozei și canalul prin care s-a scurs spre cele două servicii, înființate cu grijă să rămână în afara oricărui control, cu excepţia celui politic al stăpânilor de moment, floarea SMB-ului și a contrainformațiilor militare ale fostei Securități?
Păi să vedem. Erau puține semne prin anul 1969, când tânărul locotenent Gheorghe Dan termina Școala de Ofițeri a MAI și era repartizat la Securitatea Municipiului București, privind ascensiunea sa ulterioară atât de spectaculoasă. Serviciul 140, în care lucra, se ocupa între altele de „problema studenți“ și avea în vizor în mod evident inclusiv căminele unde locuiau aceștia. Soarta, sau cum doriți să-i spuneți, a intervenit radical în cariera lui Gheorghe Dan sub chipul lui Nicolae Ceaușescu. „Liderul nostru maxim“ tocmai se apucase de mediat conflictul israeliano-arab sub privirea blândă și înțelegătoare, ca în august 1968, a Moscovei. Nu că „marele diplomat de talie mondială“ nu avea propriile lui interese cât rezolva sarcinile trasate de fratele de la Răsărit. Mai avea de vândut niște evrei (nu la bucată ca până atunci, ci en gros) și de obținut credite și contracte pentru marea lui lovitură economică. Să obţină petrol din țările arabe cât mai ieftin, să-l prelucreze în super rafinăriile și combinatele petrochimice pe care urma să le construiască și să-l vândă ca produs finit pe piața occidentală. Ceva de genul comerţului cu prune pentru țuică, cum văzuse el pe la țărani. Șmecher foc.
A intervenit desigur criza mondială a petrolului, căderea şahului Iranului, apoi a început războiul irakiano-iranian și Ceaușescu a rămas cu marea lui industrie petrochimică în brațe. Nu numai că nu avea ce să rafineze şi să vândă, dar nu mai avea nici cu ce s-o întrețină, uriaşul ei consum energetic depinzând eminamente de importuri. Când tovarășii de la Moscova îi băgaseră în cap ce mare diplomat este uitaseră să-i spună că intră în cea mai volatilă zonă din lume şi ar fi bine să nu-şi facă socoteli care să depăşească limitele cronologice ale unei luni. În fine, să nu-i tulburăm prea tare pe cei care fac apologia diplomației românești dinainte de 1989.
Pentru tânărul nostru locotenent toată situația internaţională a acelor ani s-a tradus prin apariția în căminele studențești din Bucureşti a unui număr fără precedent de studenți arabi. Odată cu ei au intrat în „nevinovata“ Republică Socialistă România și absolut toate grupările teroriste existente în Orientul Mijlociu. Ba şi unele care se înfiinţau ad-hoc prin căminele din Regie. Ca de obicei, Nicolae Ceaușescu se gândise doar la valută și nu luase în calcul problemele conexe. Pentru astea ar fi avut nevoie de specialiști. Cum nu exista încă USLA, iar Colectivul „ARTA“ (un fel de embrion antiterorist) se ocupa cu decupatul știrilor despre atentate din presa internațională și cu desenul tehnic, greul obținerii de informații cădea tot pe umerii clasicilor securiști de poliție politică. Oricum, ideea generală era că ce funcționa pentru români funcționa și pentru străini.
Mobilizat de necesităţile patriotice, Dan Gheorghe s-a pus pe treabă şi a reuşit în decurs de câţiva ani să-şi creeze o reţea atât de extinsă de informatori şi colaboratori printre studenţii arabi, încât a devenit specialist în probleme de terorism. După câteva acţiuni reuşite, a intrat în atenţia şefilor USLA, care l-au transferat în anul 1988 direct în funcţia de şef al Serviciului Informativ (creierul unităţii). În această funcţie l-a găsit Revoluţia din decembrie 1989, când nişte evenimente mai speciale şi încă neelucidate pe deplin l-au propulsat în cercul de încredere al noii puteri, de unde a putut să-şi salveze fami(g)lia...
(Va urma)