Pe aceeași temă
Această ostilitate a apărut ceva mai devreme, odată cu criza din 2008, care s-a declanşat în piaţa financiară globală. Instituţii financiare mari au fost susţinute de stat sau au dat faliment. Băncile au fost victimele de serviciu şi vinovaţii principali identificaţi rapid de politicieni. Era o reacţie previzibilă, pe care bancherii o anticipau. Cândva, în 2010, Andreas Treichl, preşedintele Erste Bank, spunea că băncile vor plăti factura crizei, deşi au finanţat industrii care au dat faliment, drumuri niciodată construite şi în general afaceri care au sucombat fără să-şi mai plătească vreodată datoriile.
Contextul antiglobalizare
Dar criza din 2008 a deschis uşa politicienilor care au sărit în acţiune pentru a interveni în economie, iar acolo unde operaţiunile de salvare au necesitat sacrificii sau unde n-au fost suficienţi bani, s-a insinuat populismul. Pe aripile populismului a apărut mişcarea Syriza, condusă de Alexis Tsipras în Grecia, sau UKIP-ul lui Nigel Farage, care a impulsionat Brexit-ul, acest divorţ forţat între Marea Britanie și Uniunea Europeană. Cam acesta este contextul actual, în care politicienii supravieţuiesc prin populism. Dar populismul este fragil (eşecul Syrizei din Grecia este un bun exemplu), iar supravieţuirea la putere are costuri, deoarece a implicat promisiuni de bunăstare. Pentru a finanţa facturile de salarii promise în exerciţiile de seducere a electoratului, politicienii caută bani în cuferele multinaţionalelor, cărora le pregătesc suprataxe şi le impun reglementări restrictive. Premierul ungar a stat în avangarda acestei mişcări de suprataxare a corporaţiilor financiare. El a mers mai departe, naţionalizând pensiile cu dublă coordonare, a statului, care impunea transferul banilor în mâinile fondurilor de pensii, şi a companiilor de gestionare a acestora, care le administrau.
Populismul naţional
În România, populismul s-a insinuat în programul de guvernare, sub forma creşterii oarecum forţate a salariilor dincolo de capacitatea economiei de a livra bunăstare, adică peste productivitate. Dar populismul şi mitul corporaţiei (obligatoriu străine) hrăpăreţe, care fuge cu banii din România pentru a-i transforma în profit în ţara mamă, s-a manifestat prin retorica guvernanţilor. O retorică periculoasă, care ține sub tensiune lumea afacerilor şi amplifică ceea ce analiştii numesc „riscul politic“.
În România, străinii, fie că vorbim de corporaţii multinaţionale, de afaceri mici sau de întreprinzători individuali, au investit peste 68 de miliarde de euro, până la finalul anului trecut, potrivit datelor Băncii Naţionale a României. Datele UNCTAD, evaluate în moneda americană, arată că stocul de investiţii străine directe, de 71,8 miliarde de dolari, este de 38,4% din Produsul Intern Brut, sub media europeană şi mai puţin decât statele din regiune. E drept că acestea - atât Ungaria, unde investiţiile străine directe depăşesc 61,8% din PIB, cât şi Cehia sau Polonia - au intrat ceva mai devreme în Uniunea Europeană. Dar, interesant, din Ungaria „iliberală“ fug banii: investiţiile străine în 2016 au coborât la 77,7 miliarde de dolari, cu peste 20 de miliarde de dolari mai puţin decât în 2013, când depăşeau 108 miliarde de dolari, potrivit Word Investment Report, alcătuit de UNCTAD.
2003, an de inflexiune
Accesul în UE a stimulat, de altfel, investiţiile străine directe, care ocoliseră o Românie fidelă ideii „nu ne vindem ţara“, care a inhibat investitorii. În 2003, anul anunţului de la Salonic, care deschidea drumul României către UE, investiţiile străine directe erau modeste, de numai 9,6 miliarde de euro, de peste şapte ori mai mici decât la finalul lui 2016.
Banii corporaţiilor au alimentat economia, care avea o lipsă masivă de capital şi resurse valutare limitate de incapacitatea afacerilor ţării de a exporta mărfuri sau servicii. În 2003, PIB-ul României era de 52 de miliarde de euro, la finalul lui 2016 acesta era de trei ori mai mare, depăşind 169 de miliarde de euro. Ar fi putut economia românească să atingă o asemenea expansiune fără injecţiile de bani făcute de investitorii străini? Lipsa capitalului, mai ales, şi apoi tehnologiile învechite, pierderea unor pieţe desfiinţate, cum a fost CAER, şi, nu în ultimul rând, stilul special de gestionare a afacerilor statului, marcat de hoţomănii şi incompetenţă, au frânat economia timp de 13 ani.
Petrom, căpuşele şi bugetul
Povestea Petrom este un exemplu lămuritor. Privatizarea Petrom a fost deseori demonizată, că s-a vândut prea ieftin, prea repede şi fără mari câştiguri pentru România. Puţini îşi mai amintesc însă cum arăta Petromul în mâinile statului: avea datorii, pe care de altfel statul le-a preluat la datoria publică, şi întreţinea o masă uriaşă de profitori „căpuşă“ care primeau carburanţii sau petrolul şi nu achitau facturile. Creanţele Petromului de stat, adică plăţile restante de la rafinării de stat, ca RAFO, Dărmăneşti, dar şi de la benzinării private sau alte firme căpuşă se apropiau de jumătate de miliard de dolari, erau deci de 15.000 de miliarde de lei vechi sau 459 de miliarde de dolari, la cursul din epocă. Cum s-ar fi dezvoltat Petromul în mâinile statului, aşa cum a rămas Oltchimul, de pildă, fără bani, cu datoriile către Bancorex acoperite din bugetul statului şi cu haita de căpuşe în coastă? Astăzi corporaţia este un stâlp al bugetului statului, căruia îi acoperă peste 12% din venituri.
Efectul asupra inflaţiei şi saltul salariilor
Corporaţiile au ajutat, direct şi indirect, la stăpânirea inflaţiei. Fie că vorbim de prezenţa supermarketurilor, cu politica lor de reduceri de preţuri, fie că includem în ecuaţia stăpânirii inflaţiei şi infuzia de capital şi de valută, care a pus frână tiparniţei de bani, intens folosită în epoca „nu ne vindem ţara“, toate acestea au dus la temperarea inflaţiei. În 2003, inflaţia era de 15,3%, iar la finalul lui 2016, evoluţia preţurilor din România se înscria în tendinţa europeană, aveam chiar o scădere a indicelui preţurilor cu 0,5%. Nu doar consumatorii, populaţia au beneficiat de temperarea inflaţiei, ci şi afacerile româneşti, deoarece inflaţia joasă s-a tradus în dobânzi acoperitoare mai mici şi s-a deschis astfel calea creditării, un exerciţiu imposibil în primii 13 ani postcomunişti. Ce s-ar fi întâmplat dacă nu aveam această injecţie masivă de capital în valută? Probabil am fi trăit mai multe episoade de tipul celui din 1999, când România era pe punctul de a intra în incapacitate de plată, deoarece nu avea valuta necesară onorării obligaţiilor de plată. Inflaţia era de 45,8%, viteză cu care se şi tipăreau leii rapid devalorizaţi pe o piaţă unde foarte mulţi lei alergau foarte puţini dolari.
Să nu ne iluzionăm, investitorii străini au ales România deoarece salariile mici promiteau din start profituri mai mari. Şi totuşi, angajaţii multinaţionalelor au fost şi sunt încă plătiţi mult peste media celor care lucrează în firme private româneşti sau chiar la stat. Desigur, guvernul îşi propune acum să schimbe această situaţie şi să-i remunereze pe bugetari mult mai bine. Dacă va găsi bani, ceea ce va fi dificil, probabil că salariile bugetarilor le vor depăşi pe cele din mediul privat, mai ales din spaţiul afacerilor cu capital românesc, însă corporaţiile multinaţionale vor avea spaţiu financiar pentru a-şi păstra angajaţii valoroşi.
Să nu uităm însă salariile mici plătite de afacerile româneşti care lucrau în lohn pentru străini, în deceniul al nouălea. Afaceriştii români au exploatat o nişă de câştig şi executau de zor comenzi pentru marile branduri de textile şi îmbrăcăminte, dar nu au înţeles să transfere o mare parte din aceste profituri în buzunarele angajaţilor. În anii 1990, salariul mediu era 157 de dolari, calcul statistic efectuat însă în ipoteza că un dolar costa 21,26 de lei, o uriaşă iluzie, deoarece nimeni nu-l putea cumpăra la cursul ăsta, poate doar clienţii favoriţi ai defunctei Bancorex, care, de altfel, a eşuat în faliment. În decembrie 2003, când eram milionari, salariul mediu net era de 139,40 euro, iar la finalul lui 2016 urcase la 523 de euro. Salariul a crescut în pas cu economia, care, la rândul ei, s-a revigorat şi datorită investiţiilor străine directe.
Exporturi – de la 18 la 57 de miliarde
Investiţiile străine din România au stimulat exportul, dar au creat şi un flux de importuri necesare industriei, mai ales. Totuşi, când ne uităm punctual la marii exportatori, cum ar fi industria auto sau la producătorii de componente auto, de pildă, constatăm că exporturile depăşesc masiv importurile, deşi la ultimul capitol cântăreşte mult şi preferinţa românilor pentru mărcile străine, altele decât cele produse în ţară. În chestiunea exporturilor, putem vorbi de un adevărat boom. În 1990, România a exportat mărfuri în valoare de 4,9 miliarde de euro, iar în 2003 exporturile totale erau de 18,2 miliarde de euro. Anul trecut, România a exportat bunuri şi servicii în valoare de peste 57 de miliarde de euro. Industria auto a fost principalul vector al creşterii, dominând clasamentul cu un scor de 47% din totalul fluxului de exporturi. Când ne uităm însă la amploarea investiţiilor străine în industria auto şi de componente, observăm că ele au fost rodul unor investiţii străine în valoare de aproape 5,5 miliarde de euro, fără de care exporturile noastre ar fi fost mult mai puţine.
În esenţă, economia s-a dezvoltat cu ajutorul miliardelor injectate de corporaţiile străine în afacerile lor româneşti. Pentru o ţară fără capital, aceste investiţii au fost vitale, au stimulat economia, au produs locuri de muncă, au consolidat moneda naţională şi au creat stabilitate, în general. Desigur, salariile din România sunt mai mici decât cele plătite la Londra, iar stilul de muncă în corporaţii este standardizat până la rigiditate şi epuizează energiile salariaţilor.
Corporaţiile nu sunt instituţii de binefacere, deşi ele se implică în proiecte sociale, aşa e la modă în lume, o fac şi în România. Există un sentiment negativ şi o retorică agresivă la adresa corporaţiilor, care ignoră însă realitatea economiei: România a progresat şi datorită acestor 71 de miliarde de dolari care au compensat ineficienţa capitalului românesc, extrem de limitat. Cum ar fi trăit românii? Ne putem uita peste Prut, aşa, pentru o privire lucidă.