De același autor
Stufoasa listă de întârzieri scrisă de Darius Vâlcov nu descrie neapărat incapacitatea miniştrilor de a grăbi realizarea măsurilor propuse în Programul de guvernare, ci, mai degrabă, realitatea că acest program este incoerent, riscant din perspectiva stabilităţii economiei şi imposibil de aplicat. O uriaşă iluzie care poate injecta risc de ţară, cu potenţialul de a declanşa în viitor o criză economică.
Principala problemă a programului, dincolo de înşiruirea de măsuri, unele logice, altele inspirate din practica altor ţări şi destul de multe inutile sau riscante, este lipsa banilor. Ideile de forţă presupun o risipă uriaşă de bani, iar sursele de acoperire parţială a măririi facturilor de cheltuieli ale statului sunt camuflate în iniţiative prezentate ceţos. Un exemplu de tentativă de a mări încasările statului pentru a face faţă cheltuielilor este propunerea de a aplica impozitul pe venitul global, cu laborioasa sa schemă de identificare a gospodăriilor. Deşi, aparent, această schimbare majoră a fiscalităţii ar fi favorabilă oamenilor, în final se va dovedi contrariul, ca atare, şmecheria este menită să umple vistieria statului sau, mai degrabă, a primăriilor şi consiliilor judeţene. Intenţia politicienilor din arcul de putere tras în jurul lui de Liviu Dragnea este să lase toate încasările din impozitele pe venit la dispoziţia acestora, un cadou fără de care majorarea salariilor din primării ar eşua.
O altă realitate a programului este confirmarea proverbului că socoteala din târg nu se potriveşte cu cea de acasă. Programul propune un consum prea mare de bani, în special pentru salariile angajaţilor din spaţiul public, fără a exista vreun semnal că finanţarea nu se va face pe datorie. Programul însuşi a dat tonul majorării facturii de cheltuieli cu salariile, deoarece a impus crearea unui număr uriaş şi inutil de ministere. Avem 26 de ministere, mai multe ca Marea Britanie, care are 22, însă are şi o economie de 14 ori mai mare ca a noastră şi, evident, mult mai sofisticată. În Europa Continentală, marile puteri economice au cabinte restrânse, dar puternice. Germania are 14 ministere, construite cu o logică socială şi economică impecabilă, la fel stau lucrurile şi în Franţa, care are în plus un minister al Sportului şi altul al Franţei Necontinentale, o tradiţie guvernamentală care continuă fostul minister al coloniilor.
Italia, cea frământată de crize politice, nu şi le rezolvă negociind portofolii de miniştri, ca atare, are un guvern suplu, de 13 miniştri cu portofoliu, la fel ca şi Spania. Politicienii noştri au lăbărţat, ca să aibă ce pune la masa negocierilor, un cabinet cu ministere care ar trebui de fapt să fie departamente ale altor ministere sau chiar agenţii ale statului.
Ministerul Energiei, de pildă, este, în toată Europa, departament în Ministerul Economiei, la fel şi cel care se ocupă de afaceri mici şi mijlocii. Ce nevoie avem de un Minister al Apelor şi Pădurilor, care ar fi stat la locul lui ca departament al Ministerului Mediului? Programul de guvernare nu oferă punctual vreo justificare. Totuşi, undeva în subtext, Programul vorbeşte de elaborarea unei legi a apelor minerale, de intrarea în afaceri cu apă minerală a Societăţii Naţionale a Apelor Minerale, prin achiziţia unei fabrici de îmbuteliere, şi de transferul complexului Astoria din Snagov, de la Ministerul Transporturilor, de fapt, de la Societatea Naţională Feroviară, la noul Minister al Apelor. Probabil în aceste mişcări se ascunde un interes precis, care necesita crearea unui „minister capcană“ pentru nişte afaceri. Toată această dispersare a coordonării activităţii economiei este ilogică, păguboasă şi ineficientă. În plus, costă bani şi dă posibilitatea restructurării posturilor de şefi la fiecare reorganizare, când se desfac sau se comprimă ministerele. Această arhitectură stufoasă a Guvernului României nu este doar păguboasă pentru banul public, ci este şi o sursă de instabilitate organizaţională.
O altă realitate confirmată oarecum de evaluare este slaba pregătire profesională a unor miniştri din Cabinetul Grindeanu. Rezultatele nu pot apărea dacă miniştrii care conduc ministerele cheie nu sunt profesionişti, serioşi, fără schelete în dulap şi vorbesc fluent engleza şi franceza. Vinerea trecută s-a împlinit un an de la declanşarea procesului de ieşire a Marii Britanii din UE şi, cât de curând, vor începe negocierile. În prima parte a lui 2019, România va fi preşedinta Consiliului European, exerciţiu de mare forţă pentru şefii ministerelor. Aceştia vor avea întrevederi frecvente, vor organiza dezbateri, vor negocia intens agenda Brexit-ului şi din această perspectivă va trebui ca premierul şi cabinetul său să facă faţă onorant. România are nevoie de un guvern suplu, condus de profesionişti de anvergură europeană, fără probleme penale, deoarece investitorii evită o ţară ştampilată de corupţie. În esenţă, însă, orice premier care va lucra cu Programul Vâlcov nu are mari şanse să consolideze economia românească, dar are perspectiva înnămolirii într-un nou eşec, probabil peste încă şase luni. Aiuritorul program nu vulnerabilizazeză doar finanţele ţării, ci şi guvernele ei.