De același autor
Discursul lui Donald Trump la Varșovia e înainte de toate un compromis de etapă între cele două tabere aflate în competiție pentru modelarea președintelui. Citit în acest context, mesajul are elemente care îi mulțumesc pe toți. Iar numitorul comun care pare să îi unească este metamorfozarea doctrinei „America pe primul loc“ în „Vestul pe primul loc“ sau, cel puțin, înțelegerea faptului că America este mai sigură într-un ecosistem unde există o comunitate de națiuni care împart aceeași „civilizaţie politică“: „americanii știu că o alianță de națiuni libere, suverane și independente reprezintă cea mai bună apărare a libertăților și intereselor noastre“. Este poate pentru prima dată când Trump a vorbit explicit despre apărarea Vestului.
Pentru zona Bannon-Miller, care păstrează azimutul electoral al președintelui și care empatizează prioritar cu electoratul „America First“, discursul de la Varșovia proiectează tușe mari conservatoare - Dumnezeu, credință, familie, naţiune, libertate: „împreună cu Papa Ioan Paul al II-lea, polonezii și-au reafirmat identitatea lor de națiune devotată lui Dumnezeu“ care i-a inspirat „ce să facă și cum să trăiască“. Trump a aplaudat rezistența spirituală a polonezilor, dorința incasabilă de suveranitate, voința de a supraviețui și de a-și conserva identitatea culturală, afirmate deopotrivă în faţa nazismului și a comunismului, dar ancorată permanent într-o fundație societală solidă bazată pe familie și valori puternice. În SUA acesta e un electorat sensibil la imigrație, la excesele multiculturalismului, la volatilitățile și şocul pe care inevitabil societățile le suferă în tăvălugul globalizării. Din această perspectivă, Islamismul, alteritatea ultimă, e o mare amenințare. Este în general un pachet de simboluri care cuplează bine cu bazinul conservatorilor fundamental „huntingtonieni“, unde ISIS și ciocnirea cu Islamul depășesc în magnitudine pericolul interferenței ruse (și care tinde să fie văzut ca o plăsmuire a perdanților alegerilor din noiembrie 2016).
În același timp însă, discursul de la Varșovia recuperează o dimensiune față de care Trump nu s-a simțit niciodată foarte apropiat. Folosește formule cod care amintesc de viziunea administrațiilor Clinton și Bush asupra unei Europe „puternice, întregite și libere“ și care nu ar fi existat în absența valurilor succesive de lărgiri NATO și UE către Est pentru a securiza un spațiu care în urmă cu 27 de ani era populat cu „națiuni captive“. De asemenea, consideră că „o Europă puternică este o binecuvântare pentru Occident și pentru lume“. Totodată, recunoaște explicit fața contemporană a revizionismului estic, disruptiv, al Rusiei implicate în acțiuni de destabilizare în Ucraina, care sprijină regimuri ostile (Assad) și se poziționează în afara comunității națiunilor responsabile. Mai mult, a îmbrățișat Articolul 5, afirmând că SUA se află prin „acțiuni și cuvinte“ în spatele angajamentului de apărare reciprocă. Dar recunoaște și faptul că „astăzi Vestul se confruntă cu puteri care urmăresc să ne testeze voința, să ne submineze încrederea și să ne conteste interesele“. Iată un Occident aflat sub asaltul unor noi „forme de agresiune – inclusiv propagandă, crime financiare și război cibernetic“ și care impune ajustarea Alianței pentru a răspunde competiției hibride. Este un fragment punctual influențat de zona concentrată în jurul consilierului pe probleme de securitate națională, generalul H.R. McMaster și care în urmă cu două săptămâni proiecta pe scena unui important think-tank din Washington aceeași imagine. El vorbea de o Rusie aflată în avangarda „unei campanii subversive care combină capabilitățile cibernetice, propaganda și dezinformarea cu fragilizarea societăților“, dând asigurări că ăsta o să fie și spiritul primei strategii de securitate națională a Administrației Trump. În general, vorbim de o memorie instituțională (înrădăcinată adânc în Pentagon, în Congres sau la nivelul comunității de informații) care rămâne preocupată de amenințarea jihadistă, dar fără să uite de puterile insurgente, precum Rusia, care caută să forțeze ceea ce Serghei Lavrov numea în urmă cu câteva luni, la Conferința de Securitate de la München – „o lume postoccidentală“. Este generația celor care percep Vestul în sensul de arhitectură instituțională a Lumii Libere, de ordine postbelică, bazată pe reguli și care văd civilizația occidentală ancorată în principiile „democrației, libertății individuale și statului de drept“, cum ne amintește chiar preambulul Tratatului NATO.
Chiar dacă Administrația Trump pare dispusă să încurajeze proiectul Varșoviei de Intermarium (altfel o regiune departe de a reprezenta un monolit geopolitic, cu multiple sub-falii economice, politice și de cultură strategică), acelaşi lucru se întâmplă și în ceea ce privește Germania. Din această perspectivă, Mattis este exact inversul lui Rumsfeld, care vede deopotrivă virtuțile Noii Europe, fără a uita de cea Veche, cultivându-le în egală măsură.