De același autor
Provocarea verii va fi rectificarea bugetară, care are şanse să declanşeze haosul în administraţia ţării, deoarece, pentru a susţine cheltuielile impuse de noile măsuri populiste, cabinetul premierului Mihai Tudose va trebui să opereze tăieri şi redirecţionări de fonduri. Urmează să vedem care vor fi domeniile sacrificate şi cum vor putea acestea să îndeplinească măsurile propuse de obsedantul program de guvernare. Ministerul Finanţelor este încă adâncit în evaluări post-factum, ceea ce sporeşte incertitudinea.
Cifrele bugetului semnalizează probleme mari, neprevăzute în textul sacru al programului Dragnea & Vâlcov. Deşi economia a crescut datorită expansiunii consumului, încasările bugetului statului din taxele aplicate acestuia au scăzut dramatic şi neaşteptat. Scăderea cu 5% a încasărilor din TVA şi cu 9,4% a veniturilor bugetare din accize nu poate fi atribuită reducerii cu 1% a cotei de TVA şi nu ține pasul cu dinamica vânzărilor de mărfuri şi servicii. Fiscul a pierdut printre degete cel puţin 1,5 miliarde de lei, diferenţa dintre ce se încasa anul trecut şi cât s-a colectat în 2017 din aceste taxe directe ale consumului. Însă, în loc să-şi concentreze eforturile şi acţiunile către afacerile cu risc de evaziune în domeniul taxelor indirecte, Fiscul preferă strategia intimidării presei independente.
Această indiferenţă faţă de banii statului riscă să arunce deficitul bugetar mult peste 5% din produsul intern brut. Dacă încasările statului ar urma actuala traiectorie, atunci veniturile colectate nu ar depăşi cu mult 29% din PIB, procent care nu poate susţine fără efecte negative cheltuielile de 34,2% ale bugetului de stat prevăzute în documentele oficiale.
Bugetul a fost construit pe ipoteza creşterii masive a absorbţiei banilor europeni, de aşa manieră încât încasările statului să se majoreze cu peste 15% faţă de anul precedent. Un calcul copilăresc, infirmat dramatic de realitatea primelor cinci luni ale anului, în care absorbţia banilor europeni a fost infimă.
Şocul scăderii veniturilor bugetare a avut deja ca efect amânarea sine die a unor promisiuni electorale, cum ar fi cota zero de TVA pentru vânzarea de locuinţe şi pentru publicitate.
Din păcate, haosul s-a instalat în actul de guvernare, efect firesc al încăpăţânării de a aplica un program aberant, pe care state cu economii solide ar avea ezitări să-l impună de frica rezultatelor imprevizibile. În timp ce majorarea salariilor medicilor s-a amânat pentru 1 ianuarie 2018, sunt tăiate bursele rezidenţilor, exact pe motivul majorării viitoare a salariilor.
Ministrul Muncii a revizuit schema de creştere a salariilor, care se vor mări de abia anul viitor, o altă amânare cu şase luni. O nouă încălcare a promisiunilor îi vizează pe medici şi profesori, care vor primi o creştere de salarii de doar 25% de la 1 ianuarie 2018, aşa, ca toată suflarea bugetară.
Interesantă este majorarea cu 5% în acest an a salariilor poliţiştilor, deşi restul bugetarilor aşteaptă anul viitor pentru a sesiza creşterea lefurilor. Guvernanţii nu au simţit nevoia să explice raţiunile pentru care anumite domenii sunt favorizate, iar altele stau la coadă.
În atmosfera fierbinte a banilor puţini, guvernul şi-a respectat totuşi promisiunea de a majora pensiile cu 9%, aşa încât punctul de pensie să ajungă la 1.000 de lei, în luna august. O mişcare costisitoare pentru un buget de asigurări sociale deja debalansat, care a avut nevoie de transferuri de la bugetul de stat de peste 4,3 miliarde de lei (aproape un miliard de euro) în primele cinci luni. Estimările Consiliului Fiscal arată că măsura ar putea costa peste 2,6 miliarde de lei. Însă ochiul politicienilor este fixat hipnotic pe baza electorală a pensionarilor şi nu este de mirare, de vreme ce în Teleorman, judeţ sărac, cu afaceri puţine, raportul între pensionari şi salariaţi este de 17 la 10! Înainte de majorarea salariului minim la 2.000 de lei, o altă idee năstruşnică, la nivelul întregii ţări pensionarii şi salariaţii erau aproape egali: zece angajaţi susţineau, cu taxele lor, nouă pensionari.
În condiţiile în care banii lipsesc, iar programul după care este gestionată ţara nu are calcule solide de impact, soluţiile sunt clasice: creşterea taxelor sau tăierea cheltuielilor. Guvernul mai dă încă târcoale banilor din fondurile pilonului 2 de pensii, arătând nepăsare, inconsistenţă şi lipsă de sinceritate faţă de contribuabili. Dar gesturile şi comentariile guvernanţilor arată o îngrijorătoare neînţelegere a economiei, a efectelor unor măsuri negândite.
„Politica fiscală rămâne cel mai mare risc la adresa creşterii şi stabilităţii macroeconomice. Veniturile bugetare exprimate ca procente din PIB sunt în scădere, deoarece reducerile ratei TVA nu sunt compensate de o îmbunătăţire a colectării. Golul de venituri va fi acoperit anul acesta din dividende mai mari de la companiile de stat, menţinând deficitul bugetar sub nivelul de 3% din PIB“, avertizează Dan Bucşa, economist şef pentru EMEA al Unicredit Londra.
În această conjunctură marcată de incertitudine, investiţiile vor stagna, iar consumul s-ar putea tempera, din cauza spaimei că guvernanţii îşi vor finanţa ambiţiile prin majorări de taxe şi impozite.