De același autor
Coaliţia aflată la guvernare a renunţat la impozitarea cifrei de afaceri, înţelegând, probabil, că efectele negative ar depăşi cu vârf şi îndesat încasările vremelnice din acest tip de taxă. Cade birul pe cifra de afaceri, dar foamea de bani rămâne intactă, tot aşa şi intenţia de a introduce taxa de solidaritate. Premierul Mihai Tudose, cel care şi-a lămurit cerberul șef de la partid de inoportunitatea măsurii, spune că experţii Ministerului Finanţelor lucrează încă de zor la simulări privind aplicarea taxei de solidaritate, care ar putea fi structurată în mai multe cote. O intenţie tot atât de controversată, care, spun analiştii, ar spulbera cota unică şi ar penaliza clasa de mijloc.
Analistul în fiscalitate Gabriel Biriş consideră însă că taxa de solidaritate nu este doar o penalizare a clasei de mijloc, ci ar fi şi un truc menit să compenseze pierderile de venituri rezultate ca urmare a renunţării la impozitarea dividendelor. Impozitul zero pe dividende pare o măsură menită să stimuleze afacerile listate la Bursă şi pare rezonabil interesul guvernanţilor, de vreme ce vor să creeze două fonduri suverane, care fie se vor lista la Bursă, fie se vor împrumuta din piaţa de capital. La o privire mai atentă, constatăm că afaceriştii care au acţiuni la purtător, ca Liviu Dragnea, s-ar îmbogăţi mai mult, dacă nu vor mai plăti impozit pe dividende.
„În România nu sunt mulţi oameni care să câştige peste 3.000 de euro, din statisticile pe care le ştiam eu sunt în jur de 30.000 de salarii peste această limită. Încasările din impozitul pe dividende sunt însă de vreo 1,2 miliarde de lei şi eu cred că guvernanţii vor să impună taxa de solidaritate nu din nevoia de a avea venituri la buget, ci pentru a acoperi un gol de venituri produs de impozitul zero pe dividende“, spune Biriş, fost secretar de stat în Ministerul Finanţelor.
Odată tranşată chestiunea impozitului pe cifra de afaceri, urmează ca Fiscul să scotocească în companiile multinaţionale ca să descopere circuitul banilor şi să se asigure că profitul produs în România rămâne aici, au lăsat să se înţeleagă premierul și Dragnea. Totuşi, în opinia lui Biriş, legislaţia care permitea controlul preţurilor de transfer, adică ieşirea banilor din ţară înainte de calcularea profitului, exista din 2011, atât că nu a fost aplicată, deoarece Fiscul român nu are specialişti suficienţi şi bine pregătiţi.
„Să vă dau un exemplu, grupul financiar mamă al unei bănci româneşti a fost controlat de Fiscul local, care a declarat că divizia românească a plătit prea mult impozit statului român. În acest caz, experţii Fiscului din România vor trebui să discute cu cei din alte ţări, foarte bine pregătiţi, cu anvergură profesională şi cu experienţă. Ne putem deci trezi nu doar că nu putem colecta bani în plus, ci, dimpotrivă, că trebuie să mai plătim diferenţe dibuite de alţii. Ca atare, preocuparea Fiscului ar trebui să fie căutarea de talente și pregătirea profesională a angajaţilor la nivel european“, a comentat Biriş.
Cum încasările statului au dezamăgit, iar fondurile de salarii au crescut, rămâne deschisă întrebarea de unde vor lua guvernanţii bani pentru a plăti facturile de salarii, dar şi pentru a construi stadioane în localităţi ca Alexandria, în care performanţa sportivă nu justifică efortul financiar. Premierul a lămurit, grăbit, chestiunea: va mişca banii între ministere. Va captura deci sumele necheltuite de unii şi le va împrăştia la ministerele în nevoie - un truc clasic pentru rectificarea bugetară.
Dar marea speranţă pentru ţinerea în frâu a deficitului bugetar pare să fie tot banii europeni. Premierul a promis că vor fi acreditate până în septembrie şapte agenţii de management, iar miniştrii au fost îmboldiţi să ia legătura cu Bruxellesul.
Nevoia de bani îşi menţine intensitatea și, deși firmele scapă de taxa pe afacere, li se pregăteşte o nouă surpriză, încă din toamna aceasta: colectarea TVA după modelul italian, adică transferarea sumelor aferente taxei pe valoarea adăugată într-un cont al trezoreriei statului. Măsura nu are vreun studiu de impact, aşa cum ne-am obişnuit deja, dar va văduvi companiile de o parte din bani, deoarece statul va lua toată suma care ar fi datorată pentru TVA, în schimb returnarea banilor rămâne incertă, conform unei tradiţii verificate pe teren. În Italia, modelul acesta se aplică exclusiv afacerilor cu banul public, rămâne de văzut dacă la noi foamea de bani va lărgi domeniul de aplicare la toate afacerile.
Premierul Tudose pare să fi câştigat o etapă din confruntarea cu Liviu Dragnea, politicianul care nu a înţeles consecinţele aplicării nebuniilor din programul de guvernare. Însă asistăm acum la dizolvarea unei puteri în stat în apele tulburi ale politicului. Ideea că actul de guvernare este cenzurat şi ştampilat politic, oricare ar fi consecinţele asupra ţării, arată că Executivul nu mai este o altă putere a statului, ci o anexă a partidului.
În esenţă, aiureala programului de guvernare a fost provocată şi de faptul că Victor Ponta a împrăştiat, pe vremea când era premier şi dorea să ajungă preşedinte, toate pomenile pe care economia României le putea suporta. Pentru Dragnea n-a mai rămas decât aventura de a scoate bani din piatră seacă, ceea ce e greu, dacă n-ai cunoaşterea, experienţa, ideile şi banii lui Soros.