De același autor
Norii negri ai începutului de toamnă nu aduc cu adevărat ceva nou, dar nici nimic bun. Spectacolul continuă să fie cel al incredibilei incompetențe guvernamentale, al mediocrității opoziției, al corupției dezvăluite, al corupției tolerate, al rețelelor militarizate, al prostiei instituționalizate, al televiziunilor teleghidate, al succesiunii de „scandaluri“, de diversiuni etc., etc. Banalitatea obscenității publice.
Putem găsi și vinovați. Cuplul Dragnea-Tudose se înscrie singur pe o astfel de listă. Dar ieri în fruntea listei se afla Grindeanu, înaintea lui - Ponta sau Oprea. Faptul că aceștia au dispărut, dar tabloul s-a agravat ne sugerează că personalizarea responsabilităților e o cale facilă și duce la răspunsuri cel puțin incomplete.
Se va spune atunci că răul vine de la PSD, chiar dacă nu numai de acolo. PSD a tranzitat după 2004 de la cvasi-partidul-stat la partidul-captiv baronilor locali. Și asta i-a provocat un plus de incompetență și de sentiment de iresponsabilitate. Dar PSD e în primul rând cel mai votat partid de după căderea comunismului. A fost de la început acea emanație a partidului-stat comunist care a fost acceptată de societatea românească. Și în timp ce alte partide-alternativă au dispărut, PSD și-a păstrat o bază socială destul de importantă încât să poată guverna, în ciuda corupției endemice și a scăderii accelerate a calității leadership-ului său.
Să fie atunci „de vină“ acea parte a societății care are impresia că PSD îi servește interesele? Poate că luam în considerare această ipoteză, dacă nu am vedea că „România pesedistă“ este minoritară social, chiar dacă poate produce, ca anul trecut, majorități electorale. PSD domină viața politică pentru că majoritatea anti-PSD nu și-a produs un vehicul politic mai performant. Sau mai multe.
Dar care era mecanismul prin care această mare parte a societății se putea „elibera“? Răspunsul e unul la fel de vechi ca democrația: prin capacitatea unor elite de a mobiliza resursele materiale, instituționale și simbolice prin care să creeze o masă critică și să producă schimbări ireversibile.
În trecut, Convenția Democratică și Alianța D.A. au părut că încearcă așa ceva, dar după reușita electorală inițială s-au autodizolvat. Astfel au devenit pentru mulți adevărate contraexemple. Totuși, această formulă rămâne și azi singura variantă prin care PSD poate fi concurat cu succes.
Adevărul e că azi atât partidele de opoziție, cât și președintele par că joacă numai cărți personale, fără a avea dorința de a veni cu o alternativă credibilă. Totuși, de dragul exercițiului, să observăm aici că marea capcană a zonei anti-PSD a fost și rămâne iluzia că simpla înlăturare a vechii gărzi poate produce o guvernare mai eficientă. Că instituțiile statului pot fi schimbate numai prin schimbarea oamenilor. Și că aceste instituții pot rezolva problemele societății românești. În consecință, pentru a produce această schimbare e legitimă inclusiv utilizarea unei întregi game de populisme, chiar dacă nu pe același ton ca PSD.
Pe fond, opoziția la PSD a fost aproape totdeauna dominată de iluziile etatiste și a promovat diverse forme de populism, de la cel social la cel fiscal, trecând prin iluzia că anticorupția poate rezolva nu numai efectele corupției, ci și cauzele acesteia. Zona politică anti-PSD a fost prooccidentală, dar nu a reușit niciodată să promoveze în mod sistematic și pedagogic o viziune clară despre necesitatea depășirii statului asistențialist.
Singurele excepții de înfruntare a populismului prin politici de austeritate au fost acelea când criza sistemică era iminentă: 2007-2009 și 2010-2012. De altfel, e semnificativ faptul că atât PSD, cât și PNL au făcut parte din aceeași alianță, USL, născută ca reacție la politicile de austeritate. E deci logică dominația la nivelul discursului public a unor abordări contrare raționalității economice. Din toate zonele politice și chiar la nivel academic auzim că diversele creșteri de salarii ale bugetarilor sunt justificate, protecționismul e legitim, deschiderea economiei românești ar fi fost prea generoasă, capitalul străin trebuie taxat mai mult etc. În plus, am avea nevoie de un „proiect de țară“, iluzie supremă a etatismului provincial.
Culmea e că aceeași opinie publică vrea scăderea corupției, dar nu face o legătură directă între mărimea statului și mărimea corupției. Prea mulți abonați la bugetul statului domină piața media, prea mulți beneficiari de rente și bugetari militarizați sau nu sunt „lideri de opinie“. Resursele bugetare de stat, inclusiv cele provenite din fonduri europene, întrețin o elită mai atașată mărimii bugetului decât antipesedismului sau prooccidentalismului. Adevărații „vinovați“ pe care îi căutam mai sus sunt cei care întrețin iluziile etatiste, iluzia unei democrații fără libertate economică, iluzia unui capitalism cu epoleți, iluzia că statul românesc actual poate scăpa de criză fără o urgentă cură de slăbire. Ca și în 2007 sau 2010, măsurile rapide pentru evitarea unei crize sistemice probabil că până la urmă vor fi luate. Dar ele nu vor fi suficiente pentru a ieși din iluzia etatistă în care suntem încremeniți de dinainte de 1989. Iar de PSD așa cum e el azi, corupt și sfidător cu majoritatea care nu-l dorește, nu vom scăpa pentru că puterea PSD e consubstanțială cu supraviețuirea statului asistențial.