De același autor
E o evidență: România de sub guvernarea PSD-ALDE devine tot mai mult o democrație iliberală, aspirând să imite performanțele lamentabile sub acest aspect ale Ungariei, ale Poloniei, ba chiar ale Rusiei sau Turciei (și asta chiar dacă, din motive naționaliste, e greu pentru putere să-i laude fățiș pe unguri sau pe ruși). O dovedesc presiunea enormă pentru modificarea legilor justiției, încercările de a dispune de pilonul II de pensii, ieșirile antioccidentale fățișe, culpabilizarea băncilor pentru nerealizările statului în încasările bugetare și, nu în ultimul rând, manipularea opiniei publice prin adevăruri parțiale, mai perfide decât minciuna directă.
Dar toată această ofensivă antiliberală pe multiple fronturi trebuia să aibă un simbol și el a fost găsit: referendumul pentru modificarea definirii familiei sau, mai precis, pentru interzicerea acum și pe viitor a căsătoriilor homosexuale, pe care PSD a decis acum să-l urgenteze. Căci să ne fie clar: chestiunea nu e nici colaterală, cum au susținut unii critici, nici o perdea de fum pentru diverse manipulări guvernamentale (deși poate servi și la aceasta). Este, cred, un simbol al derivei generale a unei societăți spre tot mai multă excluziune și intoleranță, simbol care se asociază și cu alte acțiuni, foarte diferite pe plan economic, social, legislativ și politic, dar care toate sunt transportate de același vector al iliberalismului. Iar faptul că aproape întreaga clasă politică, altfel divizată de atâtea chestiuni, susține modificarea constituțională arată gravitatea actului, dar și lașitatea foarte multor politicieni (de la putere sau din opoziție).
Totuși, se va zice, modificarea e dorită, probabil, de o majoritate a românilor, care tind să fie conservatori. Firește, dar și pedeapsa cu moartea ar fi probabil dorită de o majoritate. Cât rău pot să facă majoritățile am văzut de altfel la Brexit, la alegerea lui Trump etc., și asta în țări unde conștiința politică e mult mai vie decât la noi. Esența statului liberal constă tocmai în refuzul de a se plia majorității, atunci când se pune chestiunea restrângerii drepturilor și libertăților omului și cetățeanului. Or, numai sofistica jalnică a Curții Constituționale a putut susține că ceea ce propune referendumul nu reprezintă o limitare a unor drepturi, așa cum ele erau totuși prezente în Constituția actuală sub titlul Drepturile și libertățile fundamentale, art. 48 (1) (chiar dacă lipsea o lege specială de aplicare). Și încă am mai găsi o scuză politicienilor, dacă ar fi promovat între timp o lege privind parteneriatul civil, valabilă deopotrivă pentru cuplurile hetero- și homosexuale, și care să ofere o anumită protecție legală celor care se lipsesc de căsătoria tradițională pentru a trăi împreună. Dar, fiindcă în mod evident și această lege s-ar izbi de rezistența BOR, nu s-a făcut nimic.
E trist cât de puțin și cât de colateral s-a dezbătut public această restrângere a unor drepturi fundamentale, parafată de CCR. Cei câțiva oponenți publici ai referendumului au invocat mai mult argumente de neoportunitate politică – ceea ce, chiar dacă, superficial, e adevărat, reprezintă totuși o formă de capitulare. În mod evident, le-a lipsit curajul să atace public însuși miezul chestiunii și să afirme cu argumente liberale, altfel bine cunoscute că: 1) nu avem dreptul să impunem semenilor noștri valorile noastre cele mai dragi privind felul de a trăi, dacă nu e vorba de ceva care dăunează altora; 2) România e un stat secular în care bisericile nu au dreptul să impună legislația civilă; 3) un stat democrat-liberal nu se conduce numai după voința de moment a unei majorități manipulate, căci tirania majorității e la fel de teribilă ca și tirania unui singur om, așa cum oameni înțelepți au arătat-o în repetate rânduri, de peste 2.300 de ani; 4) revizuirea „în jos“ a Constituției e un precedent periculos și că aproape sigur se vor încerca și alte modificări în sens iliberal; 5) refuzul de a garanta legal faptul modern și tot mai răspândit al concubinajului homo- și heterosexual e o miopie politică și, posibil, o gafă morală – orice ar susține biserica; în fine 6) că, așa cum spuneam, revizuirea e un simbol puternic al derivei iliberale „ajutate“ a societății românești. Mai adaug la toate astea și 7) caracterul discutabil al tezei că homosexualitatea e „contra naturii“, asta dacă ținem seama fie și numai de ceea ce ne spun azi antropologii despre sexualitatea umană.
E uluitor că n-am văzut aproape niciun politician (președintele Iohannis a vorbit la un moment dat de nevoia de toleranță, dar apoi a amuțit și el) care să fi atacat fondul problemei, urmând aceste puncte, cred, evidente. În USR, s-a discutat numai despre oportunitatea unei poziții față de referendum și a câștigat (cu greu și cu prețul plecării din partid a lui Nicușor Dan) decizia de a spune „nu“ la propunerea de revizuire; dar și aici argumentele efectiv discutate public au fost mai mult de oportunitate și reprezentativitate electorală. Ceea ce mi se pare grav nu e atât faptul că o majoritate are anumite concepții – după părerea mea, iliberale, când nu chiar reacționare – cât acela că minoritatea se lasă intimidată de ea: de aceea, utilizează argumente slabe, fără efect, dar cu care se pune la adăpost. Se face însă că uită de argumentele tari, fiindcă se teme să nu fie pusă la stâlpul infamiei. La noi politica e văzută ca o șansă de a dobândi averi, putere, funcții importante, pensii generoase, nu lovituri; în politică intri ca să te chivernisești, nu ca să capeți vânătăi, fiindcă susții o idee sau un principiu. Iar când totuși se mai nimerește să apară vreun „idealist“, el e înlăturat repede chiar de cei din partidul său. Ceea ce rezultă de aici se cunoaște bine și vedem în fiecare zi.
Susțin, așadar, ca, măcar acum, noi, care ne pretindem liberali, ar trebui să avem curajul de a rupe consensul, aproape general, de a ne învinge reticențele, de a nu ne teme de etichetele injurioase, de a-i provoca pe adversari să discute și de a expune publicului problemele mari, nu numai pe cele de oportunitate. Vom pierde probabil la vot, dar n-ar trebui să consimțim la o cvasicapitulare.