Pe aceeași temă
Într-o fază incipientă, în vara lui 2007 grupul financiar francez BNP Paribas anunţa că îşi închide trei fonduri de risc specializate în datorie ipotecară americană. În acel moment, piaţa financiară a arătat primele semne de nervozitate, dar nu a intrat în panică. Agenţiile de rating, instituţii-cheie ale pieţei financiare care ar trebui să semnalizeze la timp dimensiunea riscului, nu au intuit dezastrul. În primăvara lui 2008 au tăiat ratingul băncii de investiţii Bear Stearns cu două zile înainte ca aceasta să se dizolve în braţele rivalei sale, JP Morgan.
Nici în ceasul al 12-lea agenţiile de rating nu au evaluat lucid riscul, Standard & Poor’s confirmând ratingul de siguranţă absolută, AAA, colosului financiar Lehman Brothers, cu doar trei zile înainte de prăbuşirea din 15 septembrie 2007.
Contagiunea
Odată cu falimentul Lehman Brothers s-a declanşat o contagiune rapidă, a apărut un efect de domino, care a zguduit sistemul financiar global şi a fost nevoie de intervenţia masivă a guvernelor.
La câteva zile după prăbuşirea Lehmann Brothers, banca Fortis a primit o injecţie de 16,2 miliarde de dolari de la guvernele din Belgia, Olanda şi Luxemburg. A doua zi, Franţa şi Belgia au injectat 9 miliarde de dolari în banca Dexia.
Irlanda, Marea Britanie şi Spania aveau aceeaşi problemă ca americanii: o piaţă imobiliară supraîncălzită, care s-a prăbuşit instantaneu.
Ţările din centrul şi estul Europei, inclusiv România, au fost vulnerabilizate de deficitul imens al contului curent şi de rezerve insuficiente de valută în vistieriile băncilor centrale.
Tratamentul
Băncile centrale au injectat cantităţi imense de bani în piaţa financiară pentru a evita prăbuşirea acesteia şi, apoi, au redus dramatic dobânzile-cheie, pentru ca afacerile să poată împrumuta ieftin banii şi, astfel, să evite un colaps al economiei lumii.
Grupul celor 20 de state bogate, G20, coagulat după criza asiatică de la finalul deceniului al nouălea al secolului trecut, a sărit în acţiune. În aprilie 2009, liderii G20 au anunţat, la Londra, că au decis ca expansiunea fiscală să atingă 5.000 de miliarde de dolari şi să vireze în conturile Fondului Monetar Internaţional (FMI) şi ale altor instituţii financiare internaţionale încă 1.000 de miliarde de dolari, pentru a evita o recesiune globală. Arsenalul de luptă cu criza era complet: marile bănci centrale coborau dobânda aproape de zero şi declanşau operaţiuni de „relaxare cantitativă“, adică injectau bani în piaţa financiară, iar guvernele ofereau pachete de stimuli fiscali.
Criza care a schimbat Europa
America a stăpânit criza cu imense pierderi economice, însă Europa a fost lovită, în 2010, de criza Greciei, incapabilă să-şi mai achite datoriile, moment în care guvernele aveau nevoie de susţinere, nu băncile.
Ieşirea din criză a fost lentă, cu sincope dramatice şi cu schimbări profunde. Băncile centrale au inundat piaţa cu bani ieftini, au schimbat reglementările sistemului şi chiar propria esenţă, asumându-şi riscul de a funcţiona ca un fond de investiţii, cu plasamente în obligaţiuni suverane şi corporative. După criza cipriotă, Banca Centrală Europeană (BCE) a intrat în piaţa obligaţiunilor şi a cumpărat titluri de stat italiene, spaniole şi portugheze, trasând astfel un zid de protecţie în faţa acestor state cu probleme. Episoadele crizei cipriote şi greceşti, ca şi revirimentul economiilor care formau celebrul grup PIIGS (Portugalia, Italia, Irlanda, Grecia şi Spania), al economiilor cu probleme şi datorii, au demonstrat forţa zonei euro şi a monedei sale.
De altfel, criza a schimbat profund Uniunea Europeană, a impus reforme şi instituţii. Comisia Europeană a activat Pactul de Stabilitate, institutul său statistic Eurostat a devenit mai vigilent şi mai puternic, iar în zona euro a apărut Mecanismul European de Stabilitate, un instrument care a evitat ca statele europene să scoată bani din vistierii. Uniunea şi-a arătat atunci eficienţa şi necesitatea. A fost construită Uniunea Bancară, cu o arhitectură complicată de instituţii care ţin sub observaţie riscul, şi Mecanismul Unic de Supraveghere, care ţine sub lupă întreaga piaţă financiară a Uniunii.
În final economiile europene şi-au revenit, iar creşterea economică actuală este rezultatul direct al acestor măsuri.
Austeritatea a inflamat populismul
Dar furtuna perfectă care a fost criza financiară a spulberat afaceri, locuri de muncă şi economiile de-o viaţă ale oamenilor. Criza nu a fost răpusă fără sacrificii, austeritatea s-a instalat în toate statele cu probleme. Nici nu se putea altfel, deoarece nu lupţi cu o criză financiară umflându-ţi datoriile, nimeni nu-ţi dă bani uşor şi ieftin.
Criza, sau mai degrabă tratamentul său numit austeritate, a amplificat riscul politic, exploatarea speculativă de către politicieni a problemelor cu care s-au confruntat oamenii. Dispariţia locurilor de muncă şi, mai ales, reticenţa băncilor de a acorda noi credite au spulberat iluzia bunăstării în toate ţările atinse de criză. Politicieni vechi şi noi au pariat pe frustrarea oamenilor, pe lipsa speranţelor şi, uneori, ca în cazul Marii Britanii, pe ură faţă de străini. Probabil că fără Marea Recesiune nici Marea Britanie nu trăia un Brexit.
Criza a stimulat populismul: economiile s-au reechilibrat, însă oamenii nu au simţit asta, situaţia lor financiară a rămas precară. Politicienii au resuscitat imaginea „ţapului ispăşitor“, care putea fi instituţia financiară care-ţi punea sechestru pe casă, pentru că nu mai poţi plăti ratele, sau străinul care-ţi ia locul de muncă.
În toată lumea, alegerile care au avut loc după criză au adus la rampă politicieni populişti, naţionalişti şi oferte electorale exuberante, cu un electorat bine ţintit şi numeros, ca urmare a crizei.
Criza a reînviat nostalgia autoritarismului, exploatată de Viktor Orbán în Ungaria, şi a oferit argumente pentru reapariţia politicilor intervenţioniste, resuscitate de Donald Trump în America.
Fără criza din 2008 poate că nu ar fi apărut economia „iliberală“ a lui Viktor Orbán, experiment destul de riscant pentru o Ungarie care are un excedent al contului curent produs de exporturi masive către partenerii europeni.
Avertismentele
Şocul global produs de Marea Recesiune transmite încă replici, la zece ani după declanşarea sa. Italia a injectat în vara acestui an 17 miliarde de euro în Banca Popolare di Vicenza SpA şi în Veneto Banca SpA, pentru a le salva de la falimentul produs de ravagiile produse de creditele neperformante acumulate.
Nu lipsesc avertismentele privind o nouă criză economică, care ar putea fi provocată de tensiunile geopolitice, de efectele ascunse ale Brexit-ului sau de inversarea politicilor privind dobânda ale marilor bănci centrale. Declanşarea unei noi crize este o chestiune de timp, iar istoria ne-a arătat că, în general, după şapte ani de expansiune economică ar trebui să ne aştepăm la un recul.
Când Janet Yellen, şefa Federal Reserve, avertizează că oamenii par să fi uitat lecţiile crizei, atunci apar spaime privind riscurile apariţiei ei.
În ciuda filmelor de succes care au simplificat imaginea crizei, atribuind-o strict lăcomiei bancherilor, Marea Recesiune nu a fost provocată de bănci, ci de relaxarea reglementărilor sau de absenţa lor, deci, oarecum tot de politicieni, spunea Michael Bloomberg, primar al New Yorkului în timpul crizei. Aici, în tentativa de a relaxa reglementările întărite după Marea Recesiune, se pot ascunde rădăcinile unei noi crize.
Iată de ce Stanley Fischer, vicepreşedintele Federal Reserves, a lansat un avertisment privind intenţia de a relaxa reglementările pieţei financiare: „După zece ani toată lumea vrea să revină la un statu quo existent înainte de marea criză financiară. Eu cred că este foarte, foarte periculos şi mai ales o dovadă de miopie“, spunea Fischer pentru Financial Times.
Din păcate, avertismentele lansate de economişti sunt ignorate sistematic de politicieni. Jurnalistul Barry Ritholtz explica, de pildă, de ce avertismentele lui Nouriel Roubini din 2007 privind iminenţa unei crize financiare majore au fost ignorate. Pentru că, spune Ritholtz, unii suferă de disonanţă cognitivă, nu vor pur şi simplu să creadă că nu au dreptate, alţii nu înţeleg cifrele şi nu au capacitatea intelectuală de a analiza situaţii complexe, iar ultimii sunt pur şi simplu politicienii manipulatori, cinici, interesaţi exclusiv de eficienţa electorală.