De același autor
Judecătorii Curții Constituționale ar trebui să umble cu capul în pământ de rușine după ce deciziile și considerațiile lor au fost maimuțărite, batjocorite și ridiculizate de raportul comisiei de anchetă a alegerilor din 2009. În motivarea deciziei prin care admite că anchetele parlamentare se pot desfășura în același timp cu anchetele judiciare există o precizare extrem de importantă, care ar trebui să limiteze puterea de intruziune a parlamentului. Astfel, CCR afirmă că „aceste comisii anchetează / verifică fapte sau împrejurări, și nu persoane. Ele au ca finalitate constatarea existenței sau inexistenței faptelor pentru care a fost creată comisia prin mijloace de cercetare și documentare parlamentară. Prin urmare, activitatea unei comisii de anchetă nu are nicio tangență cu o anchetă judiciară, ea obiectivându-se mai degrabă într-un material documentar și de studiu (...) Ele nu sunt abilitate să se pronunțe asupra vinovăției sau nevinovăției unei persoane, fiind doar expresia controlului parlamentar“.
Aceste considerații de principiu guvernează activitatea comisiilor de anchetă parlamentară peste tot în lume, de la celebrele comisii americane supermediatizate până la cele mai discrete din UE. Întotdeauna, fără excepție, ancheta parlamentară cercetează fapte, nu persoane, pentru a nu se suprapune peste eventualele anchete judiciare sau, în jargon juridic, este întotdeauna in rem, niciodată in personam. De aici ar trebui să decurgă o serie de constrângeri care privesc indentificarea faptelor supuse anchetei și relevanța pentru anchetă a documentelor și mărturiilor solicitate și, în ultimă instanță, concluziile acesteia.
Concret, în cazul comisiei privind alegerile din 2009, parlamentul ar fi fost obligat să declanșeze ancheta pe baza unor fapte relevante pentru posibila fraudare a alegerilor prezidențiale. Or, ancheta a fost lansată în temeiul unui articol publicat în Evenimentul Zilei despre o reuniune privată în casa lui Gabriel Oprea în seara alegerilor despre care însuși autorul, Dan Andronic, a precizat ulterior că nu sugerează că alegerile ar fi fost fraudate. Ancheta ar fi putut fi declanșată numai pe baza unor mărturii, documente sau chiar investigații de presă care să ofere informații noi care la vremea respectivă nu au fost cunoscute Curții Constituționale, care a validat rezultatele alegerilor. Aceste informații, mărturii, documente care să constituie fapte anchetabile nu au existat niciodată și, cu toate acestea, ancheta comisiei s-a „obiectivat“ într-un raport în care susține că alegerile au fost fraudate, deși nu există fapte care să susțină această concluzie, și îi acuză pe Traian Băsescu și Emil Boc că ar fi pus la cale frauda. Simplu spus, comisia nu a ținut seama nicio clipă de considerațiile CCR și a formulat concluzii fără legătură cu faptele și acuzații directe la adresa unor persoane, adică exact ceea ce nu ar trebui să facă. În plus, ca umilința să fie completă, au nesocotit și contrazis hotărârea de validare a CCR, care constata că alegerile au fost corecte.
În final, am avut parte de un raport care acuza persoane de infracțiuni grave, bazat pe nimic, sfidând toate regulile unei investigații oneste și, dacă nu era clar, toate considerațiile Curții Constituționale. Cred că scopul inițial al lui Dragnea și al PSD când a fost constituită această comisie de anchetă a fost incriminarea fostei conduceri a Parchetului General (cu atât „mai bine“ pentru ei că era Kövesi) și a SRI de conspirație în vederea fraudării alegerilor, iar consecința concretă ar fi trebuit să fie o serie de inițiative legislative care să impună un control parlamentar mai strict asupra acestor instituții și ștergerea de facto a separației puterilor în stat. Pentru acest scop, aveau nevoie să constate mai întâi că alegerile au fost fraudate, ceea ce au și făcut cu nesocotirea faptelor. Scopul încă nu a fost atins și de aceea activitatea comisiei a fost prelungită cu două luni, deși a devenit clar că este o farsă, și tot de aceea, Dragnea și Tăriceanu au sesizat CCR în legătură cu un posibil conflict cu Ministerul Public. Dacă vor primi câștig de cauză, așa cum s-a pronunțat deja ministrul Toader, atunci vor trece la pasul următor, care este subordonarea activității parchetelor și a activității operative a SRI parlamentului. În acest sens, comisia a propus acordarea prin lege a dreptului comisiilor de anchetă de „a solicita orice document pe care îl doresc (necesar atingerii obiectivelor sale)“. „Orice document“ înseamnă și documente din anchetele în curs ale parchetelor sau documente operative ale serviciilor secrete. În momentul în care se va întâmpla acest lucru, parlamentul va deveni puterea supremă în stat, iar separația puterilor va fi ștearsă. Prin comisiile de anchetă (actuala, plus cele anunțate, Comisia Dragomir și Comisia SIPA), Dragnea folosește, cu complicitatea CCR, un instrument parlamentar neconstrâns de nicio regulă, pentru a da o lovitură de stat furtivă și a-și subordona puterea judecătorească.